Ticker

6/recent/ticker-posts

Alahai PPSMI


Salam. Hari ini ana mendengar dan membaca banyak pandangan mengenai PPSMI. Pagi tadi sahaja ana mendengar di radio mengenai berita ini. Seperti yang tertera di dada-dada akhbar dan di blog-blog, mata pelajaran Sains dan Matematik hanya akan kembali diajar dalam Bahasa Melayu di sekolah-sekolah kerajaan dan bahasa ibunda di sekolah-sekolah jenis kerajaan pada tahun 2012. Kenapa 2012? Kenapa bukan 2010? Jawapan kepada persoalan itu seperti yang diutarakan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam akhbar Utusan Malaysia:

"... Justeru untuk memastikan pemansuhan itu tidak menjejaskan pencapaian murid yang sedang mengikuti PPSMI, pengajaran dan peperiksaan untuk kedua-dua mata pelajaran itu akan dibuat dalam dwi bahasa sehingga kohort terakhir PPSMI tamat pada 2014.

"Pelaksanaan (sepenuhnya dalam bahasa Melayu) akan dibuat secara bertahap di tahun satu dan tahun empat di sekolah rendah dan tingkatan satu dan empat di sekolah menengah bermula pada 2012..."

Keputusan yang telah dibuat ini mendapat pelbagai respon daripada semua pihak. Ada yang menyokong, tidak kurang juga yang membantah. Salah seorang penulis terkenal tanah air menyatakan pandangan di dalam blognya:

"...Polisi dan dasar comot ini sungguh memualkan kerana setiap kali saya ke sekolah-sekolah untuk memenuhi undangan memberi ceramah KOMSAS (cerpen Kerana Manisnya Epal tersisip dalam KOMSAS) saya tidak pernah mendengar kata-kata yang baik tentang PPSMI. Ia bukan sahaja menyusahkan para pelajar, ia malah menimbulkan pergeseran yang serius antara guru-guru (siapa tidak iri hati dengan elaun dan komputer riba 'yang selalu hilang tetapi tidak dilaporkan itu?').

Ketika Pesta Buku Kuala Lumpur baru ini, dari lebih lima puluh guru yang datang berkunjung ke gerai Ameen dan berbual-bual dengan saya, hanya seorang guru (yang tidak silap saya dari Cheras) memberitahu dasar PPSMI amat baik buat para pelajarnya (menurut teman saya yang duduk di sisi waktu itu, mungkin guru ini gembira dengan elaun dan komputer riba). Sebahagian besar guru yang saya temui baik ketika saya merakyat turun padang ke sekolah-sekolah mahupun yang saya temui di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur tersebut - menolak total dasar ini..." - Faisal Tehrani

Tun Dr. Mahathir menyuarakan pendapatnya di blog rasmi beliau:

"...I am not surprised over the disappointment and even anger towards the Government's decision on the teaching of Maths and Science.

Seems to me like the Government is not listening to the voice of the people.

Perhaps a blog poll might enlighten the Government as to the opinions of the people..." - Che Det

Seorang mahasiswa UTM pula berpandangan:

"...Apakah kerajaan yang dibentuk dikalangan cerdik pandai, hanya mampu menggubal suatu dasar ‘try and error’ terhadap satu generasi yang di dalamnya begitu banyak keraguan terhadap keberkesanan dasar yang digubal? Dan terbukti hari ini dasar yang dibentuk bukan sahaja tidak mengangkat martabat generasi muda hari ini, malah meng’kubur’kan lagi masa depan anak-anak terutama di kalangan Melayu luarbandar..." - Amin Hamami

Malah, sasterawan negara, Dato' A. Samad Said, menyatakan:

"...Apa yang diumumkan oleh Muhyiddin itu hanya menangguhkan pemansuhan PPSMI bukan memansuhkannya terus.

"Jika benar mansuhkan, sepatutnya tahun depan semua pelajar tahun satu, tingkatan satu dan tingkatan empat sudah mula belajar Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu.

"Alasan mengatakan untuk mansuhkan perlu ambil masa tidak logik kerana ketika Perdana Menteri keempat dahulu mahu laksanakan hanya boleh ambil masa enam bulan, kenapa Perdana Menteri keenam perlu ambil masa tiga tahun untuk mansuhkan?..." - Harakah Daily

Seorang sahabat ana menyatakan di dalam blognya:

"...***tahniah kepada pejuang2 bahasa... mereka yang telah banyak berusaha ke arah kesedaran ini dan mereka yang turun berdemo untuk menjayakan pemansuhan PPSMI... diharap selepas ini tiada lagi eksperiment pelik yang dilakukan ke atas pelajar2 sekolah. kesian diorrang =)..." - Maslinda Supandi

Walau apapun pandangan pelbagai pihak, alhamdulillah. Usaha antum telah menghasilkan keputusan ini biarpun mengambil masa 3 tahun lagi. Pada mulanya, ana adalah antara yang menyokong PPSMI (semenjak sebelum ia dilancarkan dan difikirkan oleh kerajaan) kerana memang pengajaran dan pembelajaran dua subjek ini dalam Bahasa Inggeris boleh membantu meningkatkan kemahiran berbahasa Inggeris di kalangan pelajar seawal usia memandangkan keperluannya di peringkat lebih tinggi dan juga di alam pekerjaan.

Akan tetapi, apabila mengenang nasib pelajar sekolah rendah yang masih baru belajar Bahasa Melayu diwajibkan belajar Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris, sokongan itu semakin lama semakin punah kerana bukan sedikit pelajar sekolah rendah yang tidak dapat menjawab soalan matematik berbahasa Inggeris sedangkan jika diterjemahkan dalam Bahasa Melayu, mereka boleh menjawabnya. Mungkin bagi pelajar sekolah menengah, PPSMI itu relevan, tetapi untuk adik-adik terutamanya yang belajar di luar bandar dengan kekurangan guru, ABM, dan segalanya yang lebih di bandar, lupakan sahaja hasrat itu. Pada pandangan ana, sepatutnya kerajaan lebih menumpukan kepada menaiktaraf khidmat pendidikan bagi mereka ini dahulu sebelum berfikir untuk menaiktaraf bahasa (ana dengar guru Bahasa Inggeris akan ditambah, permulaan yang baik).

Adik-adik, lepas ni belajar rajin-rajin ye. Hargailah semua orang yang telah bertungkus-lumus untuk membantu antum.

Post a Comment

3 Comments

  1. Tu lah..ana dah agak sememangnya ada nilai tersembunyi walaupun keputusan semalam nampak macam membela rakyat...kerajaan buta makna, tak dapat beza mansuh dan tangguh

    ReplyDelete
  2. kita kena jadi panel penilai kepada negara

    ReplyDelete
  3. Masalah ini hanya akan selesai jika guru yang mengajar menepati kehendak yang di tentukan...
    tiada masalah untuk menruskan pembelajaran dalam Bahasa Inggeris..tetapi yang perlu dilakukan adalah mendidik guru2 yang mengajar dahulu sebelum guru tersebut mengajar anak2 muridnya...cara paling terbaik jika xmampu lakukan sedemikian adalah lebih baik mansuhkan saja...xperlu tangguh2 lg dah..mansuh ja trs klu rakyat di utamakan..

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions. Any comment with link(s) will be deleted to avoid spam.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com