Ticker

6/recent/ticker-posts

Muslimah Engineer: Aku Minah Culture Shock?


Salam. Artikel menarik buat muslimah yang berkecimpung dalam bidang kejuruteraan di luar sana.

Sumber: Hafsah Mardhiah

Aku minah culture shock? Persoalan yang agak kontroversi untuk diri sendiri menjawabnya. Bermula kisahnya apabila seorang kawan saya singgah di Bintulu. Untuk meraikan kedatangannya di sini, saya pun membawanya keluar makan bersama. Kebetulan semasa keluar, teman lelakinya telefon. Maka diberitahu oleh kawan saya tersebut, bahawa dia bersama saya, Hafsah.

Diceritakan, terpacullah daripada mulut teman lelakinya itu "Owh, Hafsah.. minah culture shock tu??!!"

Semasa mendengar tu, hati rasa terbakar juga. Geram yang amat. Pakaian saya sekarang bukannya tidak menutup aurat. Saya masih menjaga aurat saya. Masih memakai tudung besar, baju labuh, stoking dan sarung lengan. Tapi mungkin penampilan saya sekarang agak berubah berbanding di UTP dulu.

Tudung labuh

Saya masih ingat, saya mula memakai tudung labuh, atau lebih dikenali 'tudung bulat' semasa mula bersekolah di Maahad Muhammadi Lilbanat. Mulanya saya hanya pakai di sekolah, kerana wajib. Tapi bila menginjak ke Tingkatan 4 dan 5, saya mula menyukainya dan memakainya ke mana-mana. Malah bermula dari situ, saya seboleh mungkin akan memakai tudung bulat ke mana-mana sahaja seolah-olah telah difatwakan kewajipan ke atas diri saya.

Sehinggalah saya masuk ke UTP pun, saya masih memakai tudung bulat. Seingat saya, dalam batch saya, hanya saya seorang yang memakai tudung bulat ketika itu. (Selepas masuk batch July 04, dak matriks, maka bertambah lagi seorang, Kak ira)

Penampilan mula berubah

Penampilan saya mula agak berubah sejak saya ke praktikal. Di situ segala prinsip sangat teruji. Tambah-tambah lagi saya berpraktikal di KLCC, tempat high standard yang semua orang pastinya akan menjaga penampilan diri. Selepas ditegur beberapa kali oleh bos saya, saya mula prihatin pada penampilan.

"Hafsah, you have to be presentable at all time."

Macam-macam lagi teguran Kak Rin, bos saya di TSE, PDB yang sekarang berada di UK.

Atas faktor kerja juga yang memerlukan saya mengubah penampilan saya. Semasa berpraktikal di KLCC, saya banyak outstation ke merata Malaysia. Ada attachment ke plant, turun site ke kuari, bengkel dan banyak lagi tempat yang memerlukan saya memakai seluar dan bertudung lebih kemas, sesuai dengan keadaan dan atas faktor keselamatan.

Jurutera PETRONAS, MLNG

Dalam etika kerja saya sebagai jurutera proses, tidak membenarkan saya untuk memakai baju kurung mahupun jubah ke tempat kerja. Saya perlu sentiasa bersedia (mungkin on call ke plant) berpakaian seluar, dengan kemeja uniform ataupun coverall sahaja. Dalam situasi sedemikian, menuntut saya untuk mengubah penampilan saya daripada kampus dahulu.

Jika dahulu di UTP saya lebih senang memakai baju kurung atau jubah berserta tudung bulat walau ke mana sahaja. Tapi di arena pekerjaan, sebagai seorang jurutera, tidak memungkinkan saya untuk berpakaian sebegitu lagi. Perlu berseluar dan bertudung lebih kemas.

Bermula di praktikal, hingga kini, saya sudah mula lebih menitik beratkan soal penampilan. Pemakaian juga penjagaan muka dan kesihatan. Bukan sahaja perlu 'look presentable' kerana kerjaya, tapi apabila difikirkan, menjaga penampilan perlu untuk mengelak fitnah. Menjaga imej seorang muslimah yang membawa Islam. (haha..kadang-kadang memang selekeh juga.. tapi at least better daripada dulu)

Polisi diri

Dahulunya saya seorang yang amat rigid dalam berpakaian. Hanya tudung bulat sahaja walau ke mana-mana. Kalau tidak baju kurung, saya akan memakai jubah ataupun jubah seluar. Itulah fatwa yang saya telah tetapkan untuk diri saya. By hook or by crook..

Kini dengan situasi dan waqi' kerja saya, polisi diri saya lebih terbuka. Selagi menutup aurat, pakailah apa sahaja. Dalam situasi semasa masyarakat yang lebih senang membuka aurat dan berfikiran jauh menyimpang daripada Islam, maka saya berpendapat penampilan kita juga perlulah lebih approachable. Penampilan bukan sahaja daripada segi pemakaian, malah yang lebih penting lagi interaksi kita sesama masyarakat.

Bagaimana masyarakat sebegitu mahu mendekati kita, jika kita terlalu tertutup penampilan dan juga pergaulan? Bagaimana mesej dakwah mahu tersebar jika kita hanya bergaul sesama sendiri,malah berpakaian gelap dan kelabu sahaja? Peranan kitalah sebagai seorang yang melabelkan diri sebagai penggerak gerakan Islam, untuk merapatkan jurang Islamofobia yang tercipta selepas peristiwa 11 September.

Ustazah Nuridah yang saya kagumi, masih boleh bertudung bulat, berjubah ke mana sahaja, malah ke parlimen. Tapi dengan pendekatan diri yang mudah didekati, dia disenangi sesiapa.

Saya juga mengagumi Senator Mumtaz, yang petah berhujah. Walaupun dia tidak bertudung bulat seperti ustazah Nuridah, tapi dia tetap seorang pejuang Islam yang hebat.

Kesimpulannnya, saya berpegang, pakailah apa sahaja asalkan menutup aurat. Bergaullah dengan sesiapa, perempuan mahupun lelaki, asalkan tidak melampaui batas syariat. Yang paling penting, jaga imej dan penampilan untuk mengelak fitnah. Bersikaplah lebih terbuka, dan mudah didekati, supaya Islam lebih mudah diterima.

Jika mampu berpakaian lebih baik (tudung bulat/jubah/baju kurung), jika sesuai dengan waqi' anda, maka itu lebih dialu-alukan. Asalkan anda masih berpegang dengan polisi mudah didekati oleh semua.

Wallahu'alam..

(renungan dan peringatan untuk diri sendiri)

P/S: ISLAM IS SIMPLE...

Post a Comment

3 Comments

  1. Assalamualaikum,

    Saya juga ada bicarakan hal ini di blog saya. Dipersilakan ke sana.

    Kalau kelapangan jemputlah ke blog saya.. bertukar pendapat dan link Insya'Allah.

    ReplyDelete
  2. Salam kak sunah ;)
    Mira suka entri ni..
    mira pun dalam bidang yg sama.
    betul jugak pendapat kak sunah tu.bidang engineering perlukan kita utk bpakaian kemas.tapi wlubagaimanapun,kita sgb muslimah tetap kena jlnkan tgjawab kita untuk jga pakaian kita supaya menutup aurat...sgt99 tercabar keimanan masa tu.semoga Allah sentiasa kuatkan iman para muslimah yang berada di bidang ini.thanks kak sunah.

    ReplyDelete
  3. nice entry kak sunah..
    saya yang masih belajar dalam bidang perladangan pon kena mengutamakan pakaian.
    mesti la pakai seluar untuk ke ladang..
    dan sometimes people judge without think the reason why..

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions. Any comment with link(s) will be deleted to avoid spam.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com