Ticker

6/recent/ticker-posts

Some Things Better Left Unsaid

"Some things better left unsaid..."

Itu kata Firman Ebrahim dalam I Love You, Stupid! karya kak Melur Jelita. Dalam bahasa Melayunya, sesetengah perkara lebih baik tidak diperkatakan.

Menarik.

Bila seseorang punya masa silam yang hitam dan sejarah yang gelap, lebih elok dia tidak memperkatakannya kepada orang lain. Apatah lagi jika dia telah berubah menjadi lebih baik, masa silamnya bukan lah apa yang patut dia buka lagi. Benda tu adalah aib untuk dirinya.

Orang lain yang tahu kisah silam yang tak semenggah tu pun tak elok membukanya kepada orang lain pula. Bukankah sesiapa yang membuka aib orang lain di dunia, kelak di akhirat Allah akan buka aibnya pula? That's why, some things are better left unsaid.

"Some things" saje yang lebih baik disenyapkan. Tapi sesetengah perkara yang lain elok jika diperkatakan. Perkara macam mana? Perkara yang baik-baik, perkara yang akan membawa kepada kebaikan, perkara yang boleh dijadikan tauladan, malah perkara-perkara yang jika tidak diperkatakan, dikhuatiri akan mendatangkan keburukan.

Berbeza dengan "diam lebih baik."

Nampak tak?

Hurmmm. Nice. Banyak boleh kongsi dari ILUS. Nanti saya share lagi ya?

Post a Comment

3 Comments

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions. Any comment with link(s) will be deleted to avoid spam.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com