BLOG ENCIK SUAMI

Wednesday, March 2, 2011

AKU MMG GILA TRAFIK ! SO WHAT ??


Enchek Ben buat segmen lagi...semalam untuk yang de followers 500 ke bawah, hari ni terbuka untuk semua...

Klik header ni untuk ke entri Enchek Ben...

Cerita kematian yang menginsafkan...tentulah yang berlaku kepada almarhum atok saya sendiri...saya pernah menceritakan serba sedikit mengenainya di SINI...mungkin tak berapa nak sedih sangat bagi anda, sangat singkat dan padat entry tu...bagi kami, itulah kenangan terakhir bersama atok...tentang ajal dan kematian, hanya Allah yang tahu.

Saya sambung rentetan masa selepas malam itu dan sebelum berita pemergiannya pagi itu...

***

Kami adik-beradik masih tidur. Dalam tidur tu, terdengar suara nenek sayup-sayup memanggil kami...pintu bilik diketuk-ketuk perlahan. Nenek tak dapat melihat, tetapi dia sudah arif selok-belok dalam rumah. Nenek meminta...

Nenek: Pi, Ti...tengok atok kamu tu...nenek panggil dari tadi, tak menjawab-jawab. Tak sedar-sedar.

Kami bangun terkulat-kulat. Melihat nenek di depan pintu menunggu respon dari kami.

Saya: Nape nek...? Nape dengan atok...
Nenek: Atok kamu tak bangun-bangun. Nenek da gerak-gerak pun tak bangun-bangun...

Saya bangun...melangkah ke bilik nenek dan atok di sebelah bilik kami. Saya nampak atok sedang tidur. Saya sentuh jemari atok. Sejuk... Saya panggil atok. Senyap... Saya gerakkan badan atok... Tiada respon...

Kami panggil mak ngah dan pak ngah di sebelah rumah. Mungkin atok tak sedar diri sebab atok memang sakit, ada ketumbuhan dalam otak. Mak ngah datang, mak ngah memang orang yang mahir sikit dari kami bab-bab kesihatan. Mak ngah pegang jemari atok, mak ngah cek nadi...kemudian...tak semena-mena mak ngah menutup mulut dengan kedua-dua belah tangannya sambil merenung saya...saya tak mahu mendengar ayat seterusnya walaupun saya pasti apa ayat itu...

Sepupu saya cuba buat CPR...mana tau lepas tu atok sedar semula. Pak ngah melihat atok juga...tapi pak ngah macam dah tahu... Pak ngah minta saya telefon ambulans. Saya menurut sahaja. Masa kol hospital...

Saya: Assalamualaikum...ni hospital ke?
Mereka: Wa'alaikumussalam...ya, boleh saya bantu?
Saya: Boleh hantarkan ambulan? Atok saya tak sedar...
Mereka: Boleh detailkan apa yang berlaku?
Saya: Atok tidur.....saya cuba gerakkan.....atok tak sedar.....malam tadi atok sakit perut....pagi ni atok tak bangun.....atok tak dengar.....-tangis saya pecah di situ, ayat...dah tak tersusun lagi...-
Mereka: Sabar ye dik, boleh bagi alamat rumah?

Saya memberikan alamat...kemudian, atok dipindahkan ke ruang tamu. Keluarga pak ngah semua berkumpul sekali. Ambulans tak sampai-sampai. Saya kol lagi, kali ni lebih kuat tangisan saya. Allah...perasaan saya ketika itu memang tak dapat digambarkan...

***

Ambulans sampai, saya nampak pak cik sedara saya. Dia pembantu perubatan, mesti dia datang sebab nampak alamat rumah kami...pak cik sedara saya memeriksa nadi atok...dia guna stetoskop untuk periksa jantung atok...tapi...dia kata, "dah takde da ni..."

Allah...rupa-rupanya tangan atok sejuk sebab atok da pergi. Mak kata, pagi tadi atok jenguk mak kat beranda. Atok tengok mak kat kebun sekejap sebelum masuk semula ke dalam rumah. Mungkin lepas tu atok tidur. Dan malaikat ambil nyawa atok masa tidur...

Nenek menangis..."kenapa kau pergi dulu...kan kau dah janji biar aku pergi dulu...",.."kenapa kau pergi, kenapa..." Saya hiba mendengar nenek berkata begitu... Nenek tak nampak, tapi nenek menangis lagi kuat dari kami. Cinta nenek pada atok...saya tahu... Walaupun nenek tak nampak, tapi atok sayang nenek... Walaupun nenek adalah isteri kedua, tapi atok sayang nenek...

Adik-adik, sepupu-sepupu semua menangis dengan pemergian atok...kami, adik-beradik yang malam tadi bersama atok...lagi terasa pemergiannya...tak sangka ada makna yang tersirat di sebalik peristiwa malam tadi...namun, semuanya ketentuan Allah...

Jenazah atok diuruskan sebaiknya, inilah kematian pertama ahli keluarga di hadapan mata saya sendiri...kami semua sangat rapat dengan atok dan nenek walaupun kami sedia maklum kami adik-beradik yang nakal dan selalu sangat buat atok dan nenek marah-marah...kami yang selama ini menadah telinga mendengar semua leteran atok dan nenek, mendengar rindunya atok dan nenek kepada ahli keluarga yang lain, bersama-sama mereka ketika mereka sakit-sakit, mengurut atok bila atok lenguh-lenguh...kini semuanya tinggal kenangan...

Kamu-kamu, yang masih ada atok dan nenek...yang masih ada ibu dan ayah, yang masih ada adik, abang dan kakak, yang masih ada sahabat-sahabat di sisi...hargailah mereka selagi ada...sekelip mata sahaja, Allah boleh tarik nyawa mereka semua...bila mereka sudah pergi, hidup mesti diteruskan...


Al-Fatihah untuk arwah atok...juga arwah nenek yang pergi beberapa bulan selepas itu...

Allah....kuatkan hati hambaMu ini dan hamba-hambaMu yang lain...

Moga ada manfaatnya...insya'Allah...



21 comments:

Qaseh dalia adelia said...

sabar menempuhi dugaan

farasakura said...

tiap yang hidup pasti mati..
walaupun farasakura masih ada tuk dan nenek, tapi hati ni selalu fikir macam mana la kalau kehilangan diaorang sebab rapat giler2 dgn diaorang ;(

Sunah Mohammad said...

@Qaseh dalia adelia

thanks sayang...:)

Sunah Mohammad said...

@farasakura

betul tu dear..saya memang tinggal dengan arwah atok dan arwah nenek sejak dilahirkan..walaupun banyak benda berlaku sepanjang hidup bersama, tapi mereka tetap kesayangan saya sampai akhir hayat..

arwah nenek tak boleh melihat...atok meninggal dulu sebelum nenek...kesian kat nenek...kalo diceritakan lagi detail nanti mesti mencurah-curah air mata ni...tapi saya rasa saya perlu mendetailkannya..

untuk semua...maka, saya nak update semula...

Pembawa_Wacana said...

Ujian dari Tuhan tu macam-macam... kematian juga satu dugaan.... Sabar la ye Cik Sunah...

SaYraH WonDerLanD said...

Mati itu satu yang pasti.

al-fatihah buat arwah atok Sunah .

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

sabar..dugaan tu

qasehraihan said...

sabar..dugaan tu..
mati itu ketentuan..qada' dan qadar..

ku izzati said...

akak sabar yer~~sedey igt nenek T__T

Dda Ly said...

al fatihah buat arwah atok kamu...

meh ke rumah,
~happy birthday damia~
keep in touch ye..♥♥♥

man yusoef said...

teringat masa arwah atuk saya meninggal dunia...depan mata saya..tapi syukur, malaikat tarik nyawa arwah atok saya senang je..tak da nak lalui sakaratul maut yg menyeksakan....smoga kita semua di tempatkan di kalagan ahli Syurga. Amin

niesz said...

niesz teringt kt arwah atuk..bnyk kenangn ngn arwah.. :(

apisv2 said...

alFatihah..
slm kunjungan..

aku memang gila traffik

Intan Maizura Ibrahim said...

positifkan word mati itu

http://intanmaizura.blogspot.com

farhaniza azman said...

huuu...atuk FL pun da xde.....=(

Encik Shino said...

Oleh itu kita kena slalo ingat akan mati.. pepun salam singgah..

al fatihah..

eyna azmi said...

alfatihah utk arwah

Hazmin said...

Salam takziah Hazmin ucapkan..

wah...giler trafik ni..hehe..
jom sama-sama tambah trafik...
happy blogging.


BLOG HAZMIN

Sunah Mohammad said...

terima kasih semua...:)

Fiqas said...

sentiasa sedekahkan alfatihah untk arwah...

Eera Shera said...

secara jujur, sy termenangis T_T

arwah tok dulu pun pergi depan mata. sedih sangat...

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.