Dengki Mendengki Amalan Tak Mulia



Mesti kamu-kamu semua familiar dengan surah ni kan? Tapi familiar tak dengan tafsir dan maknanya? Mungkin tak ramai yang tahu, jadi jom ler nak kongsi apa tafsirnya yang saya dapat kat SINI.

Katakanlah: "Aku berlindung kepada Tuhan Yang Menguasai subuh:

Termasuk makna Tuhan yang menguasai Subuh adalah Tuhan yang membelah butir tumbuh-tumbuhan dan biji buah. Setiap muslim dianjurkan berusaha agar hari-harinya dimulai semenjak waktu subuh dan bahkan sebelum subuh dia dah buat solat malam (qiamullail) untuk membuka hari tu supaya dapat berkat dan pertolongan Allah.

dari kejahatan makhluk-Nya:

Berlindung dari kejahatan dan gangguan semua makhluk, meliputi manusia, jin, binatang-binatang, api neraka dan lain-lain, bahkan termasuk di dalamnya adalah berlindung dari kejahatan diri kita sendiri.

dan dari kejahatan malam apabila telah gelap gulita:

Berlindung dari kejahatan malam apabila telah gelap gulita yang di dalamnya terdapat keburukan-keburukan dan gangguan-gangguan. Banyak sangat keburukan dan bahaya yang keluar pada malam hari, contohnya binatang-binatang yang mengganggu, orang-orang jahat, pencuri, kemaksiatan dan lain-lain.

dan dari kejahatan wanita-wanita tukang sihir yang menghembus pada buhul-buhul:

Berlindung dari kejahatan wanita-wanita tukang sihir yang menghembus pada buhul-buhul sambil membaca mantera-mantera dengan tujuan untuk sihir. Allah menyebut wanita-wanita tukang sihir sebab kebanyakan yang buat sihir ni para wanita, namun hukumnya turut dimaksudkan kepada lelaki. Sihir memang wujud, tapi janganlah kita takut. Kat sinilah perlunya selalu berlindung dan memohon pertolongan Allah, sebab semuanya tidak mungkin terjadi kecuali dengan izin Allah.

dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia dengki:

Iaitu orang yang membenci manusia atas nikmat yang diberikan Allah kepada mereka dan berharap agar nikmat tersebut hilang dari mereka bila dia dah mendengki. Hasad atau dengki ni sifat yang sangat tercela dan perangai yang sangat buruk serta akhlak yang sangat tidak terpuji. Pendengki pasti rugi dan menyesal serta amalannya terhapus. Termasuk hasad pula adalah 'Ain, iaitu pandangan mata yang timbul dari sifat hasad yang dapat merosakkan apa yang dipandangnya dengan izin Allah.

Yang last tu la paling penting, dengki-mendengki dalam dunia blog, mesti da tak asing da kan? Jadi...elok sangat diamalkan surah ni...

Semoga Allah melindungi kita dari sifat hasad, bahaya hasad dan 'Ain. Ameen...


LAMBAT PUBLISH SEBAB TERPIKAT DENGAN ENTRI CAMBEST

21 comments:

  1. salam...

    kalo ade perasaan hasad dengki@PHD ni ape bidang pon xkan maju..

    ReplyDelete
  2. ske entry nie!!!!! smoga kte sume terhindar dari sifat terkutuk tue.. amin...

    ReplyDelete
  3. hye :) suka sgt2 dengan entri ni ^^ thanks Sunah

    ReplyDelete
  4. orang sekarang sangat tinggin dengan PHD nyer sunah.. nice entry dik...

    ReplyDelete
  5. haip ! bukan yang last tu jer penting .. yang awal sampai akhir tu pun penting . blog nie sekadar alam maya jer sayang . ta perlu goyah dengan bangon jatuh .. tapi kehidupan kita adalah yang realiti dan ini lagi perlu dijaga :)

    ReplyDelete
  6. @fashah84

    wa'alaikumussalam..

    baru tau istilah PHD...:D

    ReplyDelete
  7. @deeya

    subhanallah....sangat suka komen deeya...:)

    ReplyDelete
  8. Patut la sorang mamat nih panggil Cik Sunah 'ustazah'. Hehe...

    ReplyDelete
  9. Ms H
    suka blog kamu:)

    ReplyDelete
  10. wa'alaikummussalam..

    subhanAllah..
    sungguh beruntung dapat membaca entri ni. saya belajar lagi satu peringatan yang melalui pembaca disini..walaupun kadang-kadang leka.
    syukran..

    moga kita umat Islam dijauhkan dari hasad dengki.ikatkan hati kita pada-Nya insya'Allah tipu daya maklhluk laknatullah berjaya kita tepis.

    ameen..

    =)

    ReplyDelete
  11. rajen cik sunah crik entry bes hehe

    ReplyDelete
  12. manusia tak lari dari PHD sunah..x boleh tgok org senang ada je yg x puas hati nya...bukan senang kita nak puaskan hati orang...kadangkala kita terpaksa..sebab nak jaga hati orang hati sendiri terluka....

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com

Powered by Blogger.