Eh, Ustazah! : Sedekah

March 25, 2011


Ustazah baru je balik dari Restoran DTS, parking kereta sebelum masuk ke pejabat. Bungkusan plastik dalam tangan diletak di atas meja. Seseorang menyapa...cuba teka sape...jeng jeng jeng~~~

Nasri: Eh, ustazah! Assalamu'alaikum.......

Ustazah: Wa'alaikumussalam Nasri. Ha, buat ape dalam pejabat ni? Tak pergi makan ke? (sambil tengok jam tangan)

Nasri: Nak pergi la ni ustazah. Dah janji dengan Shahjiehan nak tunggu depan pejabat sebelum gi kantin.

Ustazah: Oooo...eh, ni dalam pejabat, bukan depan pejabat.

Nasri: Err...saje sebab nampak ustazah tadi. Hehehe...dari mana, ustazah?

Ustazah: Dari restoran Pak Cik Mat tadi...kenal tak? Yang jual satay ayam kat pasar malam tu.

Nasri: Oooo...dia ada restoran jugak ke??? Mantop, mantop! Dah la ade blog! Ade gerai satay, ade restoran pulak!

Ustazah: Rezeki Allah bagi...alhamdulillah.

Nasri: Alhamdulillah...ustazah da makan ke kat restoran tadi?

Ustazah: Ha'ah...eh, kamu nak gi makan ye? Ni ada makanan Pak Cik Mat bagi tadi...banyak jugak ni. Amek makan kat sini je la eh?

Nasri: Ehhhhh...errr...

Tiba-tiba, "Nasri!!!" Mereka menoleh serentak ke arah pintu pejabat. Shahjiehan sedang menunggu.

Ustazah: Ha, Shahjiehan...dah sampai pun. Mari makan kat sini. Ada makanan ni...tak payah gi kantin.

Shahjiehan: Hah? Ada makanan, ustazah? Yessss!!! Tak payah beratur panjang.

Nasri: Uit, say alhamdulillah la~~~

Shahjiehan: Ops, alhamdulillah... (sambil menghampiri meja ustazah)

Ustazah: Pak Cik Mat sedekah ni tadi. Mee goreng.

Nasri: Mee gorengggggggggggg???? Waaaaaaaaaaaaaaa...saya tak pernah jemu makan!

Ustazah: Haaa...ape lagi, sila-sila.

Shahjiehan: Bagus kan Pak Cik Mat ni, sedekah-sedekah kat orang. Patutlah ramai orang datang restoran dia.

Ustazah: Ha...itulah rahsia sedekah kalau kamu nak tahu.

Nasri: Hoh??? Apa rahsia sedekah? Ade kaitan ke???

Ustazah: Tentulah ade...kan Allah dah berfirman dalam al-Quran...


Shahjiehan: Oooo...Allah Maha Pemurah ye, ustazah...

Ustazah: Yup, sebab tu kita dianjurkan bersedekah, jangan risau habisnya harta bertimbun-timbun. Allah akan kembalikan apa yang kita bagi kat orang dengan lebih banyak, insya'Allah.

Nasri: Tapi ustazah...kalo takde harta, macam mana? Huhuhu...

Ustazah: Kalo takde banyak duit, takde harta nak bagi kat orang, tak semestinya tak boleh sedekah. Dengan berbuat baik pun, kamu bersedekah juga.

Shahjiehan: Err...macam mana tu ustazah?

Ustazah: Macam ni...


Nasri: Subhanallah! Senangnye nak bersedekah!

Ustazah: Ha'ah...jadi lepas ni, takde alasan dah takleh bersedekah, kan?

Nasri dan Shahjiehan mengangguk-angguk sambil makan mee goreng.

Ustazah: Senyum dengan kawan-kawan pun sedekah jugak.


Shahjiehan dan Nasri memandang satu sama lain sambil tersenyum.

Ustazah: Sudah...senyum sampai habis waktu rehat ye.

Nasri: Erk! Hehehe...okie, okie. Terima kasih ye ustazah.

Shahjiehan: Hehe...terima kasih jugak ustazah. Dapat makanan free, dapat santapan rohani jugak waktu rehat ni. Alhamdulillah.

Ustazah: Lepas ni, jangan lupa bersedekah, kamu tu dua-dua ada blog, sedekahlah trafik kat kawan-kawan lain jugak, ye~

Nasri: Ops, ustazah niiii...yo lah...

Shahjiehan: Insya'Allah...okie lah, ustazah. Kami balik kelas dulu ye.

Ustazah: Ok, assalamu'alaikum.

Mereka berdua menjawab salam dan kembali ke kelas.

***

Sedekah amalan mulia, harta yang disimpan sorang-sorang takkan mampu bawak kita ke syurga.

P/S: Tertekan publish lak tadi. Maaf ye atas kesilapan teknikal...-_-" Menaip dengan penuh kekalutan sebab dah nak gerak jauh. Blog bakal bercuti beberapa hari. Jangan lupa sedekah trafik ye~ :p

You Might Also Like

32 Comments

  1. nk pegi mana?

    ala sunyi la nnti

    ReplyDelete
  2. happy holiday, senyum tu pun sedekah tauu :)

    ReplyDelete
  3. alaaaaaaaaaaaaaaaaa
    nanti dah tak update la ek??

    wat la autopublish
    sedih la akak tak de

    ReplyDelete
  4. @aliarosli

    erkk...tak sempat la yunk...nak wat autopublish..huhuhu

    ReplyDelete
  5. @KyêrulL

    hamboiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!! senyum memanjang yeeeeee......

    ReplyDelete
  6. oh Kyerull seorang yang suka senyum terima kasih HAHAHAHAHA

    ReplyDelete
  7. senyum lagi lagi lagi :D :) :D :)

    ReplyDelete
  8. Kasi banyak komen lah kat SINI! asik kat SB jer :)

    ReplyDelete
  9. Mulianyaaaa oh mulianyaaa! HAHAHAHA belagak nyaaaa juga!!

    ReplyDelete
  10. OKIE! bye.. nanti orang cakap mamat niE gila populariti kE!! eww!! ape tue..

    ReplyDelete
  11. @KyêrulL

    erk!! spam, spammmmm!!!! hahahahaha~

    memang berlagakkk!!!!

    ReplyDelete
  12. @KyêrulL

    hish!! dah, dah!!! da la tenet slow ni..nak layan spammer ni lagik...hadoiiiii...lambat jugak i ni kang youuuuu~~~ (hahaha, mesti ang geli kannnn????)

    dah, nak kemas...ang jaga blog ni ye...:p

    ReplyDelete
  13. HAHAHAHA, okie i jaga yea.. nanti i kasi up ini blog.. nak blog review lepas niE weeEee..

    ReplyDelete
  14. suke enrtry ney...

    herm...ustazah dye tau pulak yg dyeorg tu ade blog yep...hehe :)

    ReplyDelete
  15. terharu!! waahhahhah...


    terima kasih sedekahkan trafik utk SJ! hweee

    ReplyDelete
  16. kak sunahhhh mish you.. take care tau...=)

    ReplyDelete
  17. ok2.. sedekah trafik la ni.. haha..

    Entri Lelatest
    Hikmah Menutup Aurat

    ReplyDelete
  18. nak bagi jugak psl sedekah. tapi dari persepsi Jejaka Terhangat:

    http://www.jejakaterhangat.com/2011/04/tangan-memberi-adalah-lebih-baik.html

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com