Eh, Ustazah! : Sedekah - Sunah Suka Sakura dot com

Post Top Ad

Friday, March 25, 2011

Eh, Ustazah! : Sedekah


Ustazah baru je balik dari Restoran DTS, parking kereta sebelum masuk ke pejabat. Bungkusan plastik dalam tangan diletak di atas meja. Seseorang menyapa...cuba teka sape...jeng jeng jeng~~~

Nasri: Eh, ustazah! Assalamu'alaikum.......

Ustazah: Wa'alaikumussalam Nasri. Ha, buat ape dalam pejabat ni? Tak pergi makan ke? (sambil tengok jam tangan)

Nasri: Nak pergi la ni ustazah. Dah janji dengan Shahjiehan nak tunggu depan pejabat sebelum gi kantin.

Ustazah: Oooo...eh, ni dalam pejabat, bukan depan pejabat.

Nasri: Err...saje sebab nampak ustazah tadi. Hehehe...dari mana, ustazah?

Ustazah: Dari restoran Pak Cik Mat tadi...kenal tak? Yang jual satay ayam kat pasar malam tu.

Nasri: Oooo...dia ada restoran jugak ke??? Mantop, mantop! Dah la ade blog! Ade gerai satay, ade restoran pulak!

Ustazah: Rezeki Allah bagi...alhamdulillah.

Nasri: Alhamdulillah...ustazah da makan ke kat restoran tadi?

Ustazah: Ha'ah...eh, kamu nak gi makan ye? Ni ada makanan Pak Cik Mat bagi tadi...banyak jugak ni. Amek makan kat sini je la eh?

Nasri: Ehhhhh...errr...

Tiba-tiba, "Nasri!!!" Mereka menoleh serentak ke arah pintu pejabat. Shahjiehan sedang menunggu.

Ustazah: Ha, Shahjiehan...dah sampai pun. Mari makan kat sini. Ada makanan ni...tak payah gi kantin.

Shahjiehan: Hah? Ada makanan, ustazah? Yessss!!! Tak payah beratur panjang.

Nasri: Uit, say alhamdulillah la~~~

Shahjiehan: Ops, alhamdulillah... (sambil menghampiri meja ustazah)

Ustazah: Pak Cik Mat sedekah ni tadi. Mee goreng.

Nasri: Mee gorengggggggggggg???? Waaaaaaaaaaaaaaa...saya tak pernah jemu makan!

Ustazah: Haaa...ape lagi, sila-sila.

Shahjiehan: Bagus kan Pak Cik Mat ni, sedekah-sedekah kat orang. Patutlah ramai orang datang restoran dia.

Ustazah: Ha...itulah rahsia sedekah kalau kamu nak tahu.

Nasri: Hoh??? Apa rahsia sedekah? Ade kaitan ke???

Ustazah: Tentulah ade...kan Allah dah berfirman dalam al-Quran...


Shahjiehan: Oooo...Allah Maha Pemurah ye, ustazah...

Ustazah: Yup, sebab tu kita dianjurkan bersedekah, jangan risau habisnya harta bertimbun-timbun. Allah akan kembalikan apa yang kita bagi kat orang dengan lebih banyak, insya'Allah.

Nasri: Tapi ustazah...kalo takde harta, macam mana? Huhuhu...

Ustazah: Kalo takde banyak duit, takde harta nak bagi kat orang, tak semestinya tak boleh sedekah. Dengan berbuat baik pun, kamu bersedekah juga.

Shahjiehan: Err...macam mana tu ustazah?

Ustazah: Macam ni...


Nasri: Subhanallah! Senangnye nak bersedekah!

Ustazah: Ha'ah...jadi lepas ni, takde alasan dah takleh bersedekah, kan?

Nasri dan Shahjiehan mengangguk-angguk sambil makan mee goreng.

Ustazah: Senyum dengan kawan-kawan pun sedekah jugak.


Shahjiehan dan Nasri memandang satu sama lain sambil tersenyum.

Ustazah: Sudah...senyum sampai habis waktu rehat ye.

Nasri: Erk! Hehehe...okie, okie. Terima kasih ye ustazah.

Shahjiehan: Hehe...terima kasih jugak ustazah. Dapat makanan free, dapat santapan rohani jugak waktu rehat ni. Alhamdulillah.

Ustazah: Lepas ni, jangan lupa bersedekah, kamu tu dua-dua ada blog, sedekahlah trafik kat kawan-kawan lain jugak, ye~

Nasri: Ops, ustazah niiii...yo lah...

Shahjiehan: Insya'Allah...okie lah, ustazah. Kami balik kelas dulu ye.

Ustazah: Ok, assalamu'alaikum.

Mereka berdua menjawab salam dan kembali ke kelas.

***

Sedekah amalan mulia, harta yang disimpan sorang-sorang takkan mampu bawak kita ke syurga.

P/S: Tertekan publish lak tadi. Maaf ye atas kesilapan teknikal...-_-" Menaip dengan penuh kekalutan sebab dah nak gerak jauh. Blog bakal bercuti beberapa hari. Jangan lupa sedekah trafik ye~ :p

32 comments:

  1. nk pegi mana?

    ala sunyi la nnti

    ReplyDelete
  2. happy holiday, senyum tu pun sedekah tauu :)

    ReplyDelete
  3. alaaaaaaaaaaaaaaaaa
    nanti dah tak update la ek??

    wat la autopublish
    sedih la akak tak de

    ReplyDelete
  4. @aliarosli

    erkk...tak sempat la yunk...nak wat autopublish..huhuhu

    ReplyDelete
  5. @KyêrulL

    hamboiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!! senyum memanjang yeeeeee......

    ReplyDelete
  6. oh Kyerull seorang yang suka senyum terima kasih HAHAHAHAHA

    ReplyDelete
  7. senyum lagi lagi lagi :D :) :D :)

    ReplyDelete
  8. Kasi banyak komen lah kat SINI! asik kat SB jer :)

    ReplyDelete
  9. Mulianyaaaa oh mulianyaaa! HAHAHAHA belagak nyaaaa juga!!

    ReplyDelete
  10. OKIE! bye.. nanti orang cakap mamat niE gila populariti kE!! eww!! ape tue..

    ReplyDelete
  11. @KyêrulL

    erk!! spam, spammmmm!!!! hahahahaha~

    memang berlagakkk!!!!

    ReplyDelete
  12. @KyêrulL

    hish!! dah, dah!!! da la tenet slow ni..nak layan spammer ni lagik...hadoiiiii...lambat jugak i ni kang youuuuu~~~ (hahaha, mesti ang geli kannnn????)

    dah, nak kemas...ang jaga blog ni ye...:p

    ReplyDelete
  13. HAHAHAHA, okie i jaga yea.. nanti i kasi up ini blog.. nak blog review lepas niE weeEee..

    ReplyDelete
  14. suke enrtry ney...

    herm...ustazah dye tau pulak yg dyeorg tu ade blog yep...hehe :)

    ReplyDelete
  15. terharu!! waahhahhah...


    terima kasih sedekahkan trafik utk SJ! hweee

    ReplyDelete
  16. kak sunahhhh mish you.. take care tau...=)

    ReplyDelete
  17. ok2.. sedekah trafik la ni.. haha..

    Entri Lelatest
    Hikmah Menutup Aurat

    ReplyDelete
  18. nak bagi jugak psl sedekah. tapi dari persepsi Jejaka Terhangat:

    http://www.jejakaterhangat.com/2011/04/tangan-memberi-adalah-lebih-baik.html

    ReplyDelete

Dah abis baca tadi? Terima kasih sebab tinggalkan komen~ ;)

Post Bottom Ad