BLOG ENCIK SUAMI

Friday, March 18, 2011

Eh, Ustazah! : Tudung


Selepas maghrib, ustazah bersama adiknya ke pasar malam. Malam ini cadangnya mahu membeli lauk sahaja, sekali-sekala sambil mengeratkan silaturrahim.

Amalina: Akak, jom ke gerai tu~ Satay dia macam enak jeeeee~

Ustazah: Mana, mana?

Amalina: Tu, yang ada pakcik gebu-gebu sikit.

Ustazah: O...gerai Pak Cik Mat ke? Jom lerr...

Mereka melangkah ke gerai tersebut yang letaknya selang tiga gerai dari tempat mereka berdiri. Dalam nak sampai-sampai gerai tu, tiba-tiba...

"Opocot!" seseorang terlanggar bahu Amalina. Amalina mengaduh kecil, seraya memegang bahu yang dilanggar. Kemudian menoleh melihat yang melanggar. Dia istighfar di dalam hati. Gadis itu meminta maaf.

Amalina: Takpe... (senyum sampai nampak lesung pipit...)

Gadis: Maaf tau... (kemudian berlalu pergi...)

Amalina memandang ustazah. Ustazah buat dek...

Ustazah: Assalamualaikum Pak Cik Mat! Satay ayam 20 cucuk~

Pak Cik Mat: Wa'alaikumussalam ustazah...lama tak nampak.

Ustazah: Bizi sikit la Pak Cik Mat...lagipun memasak je kat rumah, hari ni je keluar beli lauk.

Pak Cik Mat: O...takpelah, at least ade jugak datang jenguk Pak Cik Mat ni... Jap yeaa...

***

Di rumah...lepas makan satay ayam Pak Cik Mat...

Amalina: Akak, boleh ke pakai sanggul tinggi-tinggi???

Ustazah sudah menjangka adiknya akan bertanya soalan tersebut selepas peristiwa di pasar malam tadi. Adiknya memang begitu, ade je kemusykilan, terus tanya direct-direct! Tak bertapis betul!

Ustazah: Hurm...cuba adik fikir, nape ek diorang pakai sanggul tinggi-tinggi?

Amalina: Erm...sebab cantik, kot~

Ustazah: Cantik satu, lagi...bila da cantik, mesti menarik perhatian kan?

Amalina mengangguk cepat-cepat.

Ustazah: Ape hukumnya bila kita berpakaian untuk menarik perhatian orang lain? Terutamanya bila perempuan berpakaian untuk menarik perhatian lelaki...

Amalina: Erm...tu da tabarruj, akak...berhias atau berpakaian secara berlebih-lebihan bagi seseorang wanita sehingga menarik perhatian ramai, tetapi tanpa membuka bahagian–bahagian sulit...hukumnya haram.

Ustazah: Pandai pun...moh tengok gambo kat tv tu...kebetulan pulak iklan ni sekarang.


Amalina: O...jadi kita hanya boleh bagi nampak yang biasa-biasa je la kan...takleh hias lebih-lebih kecuali untuk yang mahram. Huhuhu...

Ustazah: Yup, betul tu~ Lagi satu...biarlah tudung tu menutup bahagian dada, kerana dikhuatiri menimbulkan fitnah, menaikkan syahwat lelaki, menambah dosa pulak...kesian diorang semua masuk neraka sebab kita tak pakai elok-elok, tau!

Amalina: Sebut pasal masuk neraka, ustaz kat sekolah macam pernah cakap je...wanita bersanggul tinggi ni golongan neraka...huhuhu. Takutnye...


Ustazah: Ha...tu hadith Rasulullah s.aw. Perasan tak, sabda baginda, baginda "tak pernah melihatnya"..sebab ape?

Amalina: Sebab benda ni berlaku pada akhir zaman...

Ustazah: Pandainye adik akak ni...:)

Amalina: Jadi akak, macam mana...adik tengok ramai je yang dah pakai sanggul tinggi-tinggi. Dah nak kiamat dah...

Ustazah: Bukan sanggul je sayang, selain tu, tudung tu pun sekarang da macam-macam jenis kan? Da macam-macam fesyen kan?

Amalina: Ha'ah...sekarang popular sangattttttttt~~~ shawl, shawl tu~~~ Nak gak pakai camtu!!!

Ustazah: Boleh saje la adik...asalkan adik tutup mana yang perlu ditutup. Ikut syariat. Ingat tak iklan kat tv tadi?

Amalina: Ha...ingat-ingat. Kena tutup sampai melepasi dada, o...pakai macam *** tu ye??? Cantik~~~

Ustazah: Adik akak kalau pakai macam tu pun cantik jugak, tapi betulkan niat asal kita, bertudung untuk menutup aurat, bukan untuk nampak cantik...nanti kurang pahala pulak...haaa...

Amalina: Erk! Betul gak tu akak...huhuhu. Terima kasih sebab ingatkan...T_T

Ustazah: Ha...lepas ni, adik pun kena la kongsi ngan kawan-kawan pulak~

Amalina: Okie, akak sayang~~~

Ustazah: Dah, esok nak sekolah...jom tido!

***

Bertudung untuk menutup aurat...berbeza sekali dengan bertudung untuk cantik. Tanya diri sendiri, yang mana satu kita? Renung-renungkan dan selamat beramal~ :)

P/S: *** tak tau sape...


ENTRI CAMBEST BERKAITAN



32 comments:

AdyBudika said...

comelnya die ada lesung pipi :)

Miss Ran said...

erk ustazah i terasa..tapi best...penyampaian tak sepedas cili tpi boleh sedarkan...hehe nak share ye ustazah...hehe

Rabiatul Adawiyah Abd Rahim said...

Suka sgt dgn entri ni. Semoga kita semua dpt renung renungkan dan beramal. :) TQ sbb buat entri ni. ^_^

Surie said...

tak pernah terpikir plak nk bertudung utk cantik..

Jadi cenggitu sbb mereka kurang kefahaman konsep menutup aurat tu..mari sama2 kita menegur sahabat kita jom!

shahjiehan said...

...heheheh.. nice entri


jom baca dan komen 10 Jenis Orang Islam Yang Kejam

iniialahaku said...

nice entry...keep it up...dkwah skang kna kreatif...thniah2

solo molo said...

zaman sekarang trend bertudung sebab fesyen...tudung semakin lama semakin singkat...yg paling best, bertudung tapi leher nampak...lengan nampak...

terima kasih kerana berkongsi...

Nisa' Pasir Gudang said...

tamparan manja yang sangat bagus...

~...AmALinA....~ said...

mekasih akakku cayang,,,suke sangat entry ni...^_^

anies anessa said...

akak!terima kaseh utk entry nie...nice2...peringatan utk semua

putERi-kAtEk said...

hurm....kena tutup apa yg perlu ditutup... hurmmm


hurmm....

Areef Ibn Naim said...

assalamu 'alaikum...

persoalan aurat n tudung ni perlu perbincangan yg lbh pjg lebar...

sbb bila mrk dh bertudung mrk menyangka segalany tlh sempurna... tp perilaku tdk dijaga dgn baik, begitu juga dgn tutur katanya... melakukan sesuatu yg tdk sepatutnya... mungkin mrk tdk perasan...

perilaku org bertudung ni diperhatikan... jgn sampai org merasa jelek n menyampah... takut2, tudung yg dipakai yg sepatutnya menjadi bhn utk berdakwah, tp jd sebaliknya...

sy dulu pun dtg dr aliran agama... sy tlh berjumpa dgn pelbagai ragam yg bertudung ni, termsuklah yg bertudung labuh, tp mrk hipokrit...
sukar sekali utk mencari yg istiqamah, yg menjadi contoh teladan yg baik... sukar, tp mmg ada, ada dan mungkin ramai...

fikir2kan dan selamat beramal... selamat memuhasabah diri...

~CiK TiNieY~ said...

ustazah....berkenannya makcik nk buat ustazah menantu makck...uhuk3

Along Usop said...

ady punye komen kat atas tuh cam takde insuren jer..

takpe kak sunah..along paham..
ish3... =.=

SMK JENAGOR said...

skong statment nih,

JIJI YU said...

terkadang fahaman menutup aurat tu disalah erti kerna kepentingan diri

mohd zhafri said...

like~

Woofer Storm said...

nshat berguna tuk dri sy,,thank sis.

MIMIE AIZA said...

sunah nak tanya. kalau perempuan pakai tudung berwarna warni, pakai ketat2 tapi bertudung, betul ke itu dikira tak tutup aurat??

niesz said...

niesz sokong, xfhm la knape pompuan skrg suka pkai snggul tinggi2 then pin ketat2, smpai nampak bentuk leher, niesz ade terbaca psl ni td dlm email, tkut nye bile kite pkai sseuatu yg akan mmbawa kite ke neraka nnti..

GadisGula-gula said...

huhu~ baiknyerr kakak dye ni eh~

bun said...

wah,best best best
em,nak tanye






























tapi


























tak pe lah
segan
nak YM je boleh tak?

Solihin Zubir said...

berfesyen tak salah.. asalkan tdk melampaui batas syariat.. kan ustazah.. =)

Salfiza said...

*** itu adalah saya.harap maklum!hahaha

IftiMonstaa said...

baiklah akak sayang :)

najwa's said...

yeah2.. betul tu ustazah. bertudung bukan untuk cantik.. :))

put3 ct said...

i like ;)

Sunah Mohammad said...

@Areef Ibn Naim

terima kasih ustaz...perkongsian yang sangat bermanfaat...alhamdulillah...

moga yang lain juga membaca komen ustaz ni...sama2 mengingatkan...

Sunah Mohammad said...

@MIMIE AIZA

mimie, menutup aurat ni kena ikut syariat...bila kita pakai tudung, tapi baju still ketat-ketat sampai nampak bentuk badan, itu masih dikira tak menutup aurat..

sama seperti hadith di atas, berpakaian tetapi bertelanjang...boleh kita renungkan ayat tu...

wallahu'alam.. :)

Sunah Mohammad said...

@bun

alia, YM lah...:)

... said...

as salam..
bagus entri2 macam ni~

=)

keep it up!

azian said...

salam kenal sunah...
bagus ntri ni...biar pembaca lebih faham...thumbs up untuk sunah comelll...

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.