BLOG ENCIK SUAMI

Saturday, April 14, 2012

Aktiviti Pagi Ini - Berkebun

Hurm...

Disebabkan abang-abang Indo tu da datang awal pagi nak pecahkan belakang rumah sebab nak pasang sliding door, maka tak dapat la nak mandi untuk ke program pagi ni *sedangkan baju & tudung da siap iron~~~ T_T*

Maka, sambil tunggu diorang buat kerja renovate rumah, saya pun gi kemaskan laman depan yang da jadi tongkang pecah. Eh, tak lah pecah sangat. Cuma berselerak dan berlonggok-longgok pasu bunga jadinya bila abang-abang Indo tu siapkan pagar rumah beberapa minggu lepas. Kesian pokok-pokok bunga da hilang tempat bermanja. =.=


Pasu-pasu bunga yang berselerak ni kena susun balik ikut keadaan laman sekarang. Bulan ni belum baja lagi pokok bunga, so nak baja sekali lepas merumput. Gunting besar itu digunakan untuk mengguntingkan ranting pokok bunga ros yang da mati *tapi tak berhasil, akhirnya dipatahkan guna tangan ajeee~~~*


Sebelum mula menyusun pasu bunga, Cici dengan Chiko gi cek kawasan dulu. Tengok mana tempat yang sesuai nak susun-susun pasu.


Bila da tau nak susun macam mana tu, boleh la start cabut rumput yang mula merampas tanah pepokok yang ada. Cici kerja dia kira jumlah rumput yang dah dicabut je. Bukan nak tolong cabutkan. =.=


Bila da tak tahan nak buang air sebab lama sangat kira rumput, Cici gi buang air kat depan rumah lak. Port baru baik punyaaaa~~~ Ni longgokan tanah yang abang-abang Indo tu kumpul dari laman rumah sebelum disimen habis.


Siput ni pun nak tolong kemas gak. Konon nak berkebun lettewww. Padahal dalam hati dia nak baham sume dedaunan hijau pepokok bunga kat rumah ni kannnn!!! Baik mengaku!!!

Siput: 
Manedeeee...
Kite nak tolong sapu sampah lahhh!
Ish, beratnye penyapu lidi ni.
Takde yang kecik lagi ke???

=.=


Chiko pulak bila pening kira jumlah siput *konon tu la kerja dia, kira siput*, dia duk la lepak depan rumah. Landing pun baik punya atas tembok baru. Sambil-sambil tengok burung kat pokok kelapa depan rumah kami. Ni la satu-satunya pokok kelapa kat lorong rumah kitorang. So, kalo nak tau rumah kitorang, carik pokok kelapa ni kayyy!


Bila da siap susun, boleh la Chiko rehat kejap. Kesian ibu bunting ni, penat berkebun.


Alhamdulillah. Dah siap baja & siram jugak.


Hurmmm... Macam ni la laman depan rumah sekarang ni. Da siap simen sepenuhnya. Takde tanah dah Cici & Chiko nak korek untuk buang najis diorang. Kena cari kat tempat lain. Ade tanah pun tepi tembok tu sikit je untuk bercucuk-tanam. Tapi budak-budak ni suka la sebab dapat main guling-guling. =.= Tapi, tapi, tapi... TAKDE PAGAR!!!


Sebab takde pagar la, Cici kena bertanggungjawab jaga rumah ni bila kitorang keluar. So, dia duk sini dari pagi ke petang. Ok, tipu je. Haha~

Korang lak, da berkebun tak hari ni???


P/S: Saya mencari rumah sewa sekitar Skudai yang berdekatan dengan UTM. Satu atau dua tingkat, sewa rumah under <800 untuk 8-10 orang. Kalau ada, PM saya di FB.


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.