Ticker

6/recent/ticker-posts

Benchmark...???


Ini bukan tentang watermark, tetapi benchmark.

Ape yang diperlukan dalam mencapai sesuatu target? Kene ade benchmark. Ape perlu benchmark ni? Benchmark yang macam mana? Ehhhhhhh, mende benchmark ni???

Benchmark ni seperti...seperti...seperti... Benda yang kita nak bandingkan dengan ape yang kite buat. Satu titik rujukan sebagai kayu ukur kerja kita. Contohnya, nak buat research kannn. Kita buat projek kita, rasanya tu projek baru yang sebelum ni belum pernah ade orang buat. Tapi, untuk pastikan projek kite tu nanti lebih baik dari orang lain punya, kene ade satu benchmark untuk perbandingan. Dari perbandingan dengan benchmark tu, kita boleh tau, projek kita lebih baik dari yang sebelum ni.

Apply dalam kehidupan seharian kita, benchmark tu perlu tak? Mungkin kalau nak bandingkan dengan orang lain tu susah sikit, tapi cuba letak sasaran atau KPI. Key performance index, dalam dua bulan lagi, nak dapat kerja kat syarikat itu ini, dalam sebulan lagi nak pandai buat murtabak lipat macam Mat Gebu, dalam dua minggu lagi nak pastikan khatam al-Quran, dalam seminggu lagi nak hafaz surah Yaasiin dengan maknanya, dan banyak lagi lah yang kita nak buat.

Semuanya untuk nilai kebolehan dan kemahiran diri kita.

Kalau dalam dunia blog? Fikir-fikirkan lah...

P/S: Sape nak undi kawan-kawan saya klik SINI.

Post a Comment

6 Comments

  1. dalam masa setahun nak lebih popular dari ben ashaari..itu contoh benchmark kan?

    ReplyDelete
  2. Betul
    mende ni penting..even nak tugasan pon
    kdg2 die siap dlu..so tgk gaya penulisan n format dia

    bkn mkne kite tru die

    ReplyDelete
  3. @BLADE EDGE

    wa'alaikumussalam..

    terima kasih datang ke blog..

    ReplyDelete
  4. sunnah........
    ooooo.. itu maksudnya..benchmark..

    thanks yer syer ayat baru

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions. Any comment with link(s) will be deleted to avoid spam.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com