Hati-hati, Anak Anda Mungkin Mangsa Seterusnya

Hati-hati, Anak Anda Mungkin Mangsa Seterusnya | Bagi mereka yang mempunyai anak, sila perhatikan anak anda terutamanya bagi mereka yang telah bersekolah. Ada satu trend yang membimbangkan sedang berlaku terhadap kanak-kanak di seluruh dunia. Mungkin anak anda merupakan salah seorang daripadanya. Ingin tahu apakah perkara tersebut? Baca pendedahan di bawah ini.


Darah tinggi pada usia 6 tahun

Satu kajian terbaharu yang dijalankan oleh Universiti Oxford mendapati, terdapat peningkatan sebanyak dua kali ganda bagi kadar kanak-kanak yang mempunyai tekanan darah tinggi berbanding jumlah pada tahun 2000. Jika pada tahun 2000, hanya 3 peratus kanak-kanak di seluruh dunia mempunyai tekanan darah tinggi, angka tersebut telah meningkat kepada 6 peratus pada tahun 2015. Untuk pengetahuan anda, hanya 1 peratus kes ini direkodkan pada tahun 1990-an. Ini bermakna peningkatan kes tekanan darah tinggi dalam kanak-kanak adalah sangat konsisten tahun demi tahun. 

Kajian ini telah mengumpulkan data antara tahun 1994 hinggalah tahun 2018 yang melibatkan 47 kajian. Paling mengejutkan, tekanan darah tinggi ini telah dikesan dalam kanak-kanak yang berumur seawal enam tahun. 

Obesiti dan hipertensi

Hasil kajian ini ditemukan ketika mana sedang berlakunya krisis obesiti kanak-kanak global akibat pemakanan yang tidak sihat. Perkara ini sememangnya bukan satu perkara yang pelik, kerana terdapat perkaitan yang kuat antara berat badan berlebihan dan tekanan darah tinggi atau hipertensi. 

Pada kebiasaannya, hipertensi tidak menunjukkan sebarang simptom tetapi boleh membawa kepada kejadian strok dan serangan jantung. Ini kerana salur darah, jantung dan organ-organ lain mempunyai beban yang bertambah. 

Hipertensi bukan lagi penyakit orang tua

Hipertensi atau tekanan darah tinggi tidak lagi dianggap sebagai penyakit orang tua. Hasil kajian ini telah membuktikan bahawa, melalui pemakanan yang tidak teratur dan tidak sihat, tekanan darah tinggi ini boleh menjelma seawal usia kanak-kanak. 

Antara faktor yang menyebabkan hal ini terjadi adalah, pendedahan terhadap pemakanan yang tinggi kandungan garam, lemak dan gula, iklan makanan yang mengelirukan serta promosi-promosi makanan ringan yang menarik minat kanak-kanak. Ini telah menjadikan tekanan darah tinggi kanak-kanak sebagai salah satu cabaran kesihatan awam yang perlu ditangani segera di peringkat global sebelum ia membarah. 

Nasihati anak-anak anda agar tidak membeli sebarang makanan ringan atau ‘jajan’ yang dijual di kantin sekolah atau penjaja yang berjualan di hadapan sekolah. Mungkin kali ini anda perlu bertindak tegas agar anak anda tidak menjadi salah seorang mangsa tekanan darah tinggi. Pihak pentadbiran sekolah juga boleh melarang sebarang penjualan makanan ringan di kantin dan koperasi sekolah selain menghalang penjaja daripada berniaga makanan yang tidak sihat di hadapan sekolah.

Ingatlah untuk mencegahnya sebelum parah!


Baca lebih banyak info kesihatan di Hello Doktor
Hati-hati, Anak Anda Mungkin Mangsa Seterusnya Hati-hati, Anak Anda Mungkin Mangsa Seterusnya Reviewed by Sunah Sakura on October 17, 2019 Rating: 5

8 comments:

  1. Biasanya kantin sekolah dilarang menjual makanan ringan atau jajan.
    Yang menjadi masalah ialah penjaja di tepi jalan berhampiran sekolah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh ya kan wak! pihak sekolah da usaha semampunya...nak dilarang jugak ke yang jual tepi jalan tu..huhuhu

      Delete
  2. Kawan-kawan pun main peranan penting..mula-mula rasa sikit..daripada rasa tulah terus jadikan kemestian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. iya pc...riso jugak sebenarnya kalo ada rezeki anak nanti..macam mana la nak didik pemakanan diorang

      Delete
  3. zaman sekarang kena jaga pemakanan dari awal usia lagi. sebab tengok ada bermacam-macam penyakit yang datang daripada pemakanan yang tidak sihat

    ReplyDelete
  4. Budak-budak sekarang nak nasihat?, makin tak bagi makan, eeeeehhhh terus mogok duk dalam bilik...kang ayatnya kata 'kempunan' hahahahaa

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions. Any comments with link will be deleted, I'm sorry, as I don't want it to increase my spam score. Thank you.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com

Powered by Blogger.