10 Makanan Malaysian Terkenal Yang Mesti Pelancong Cuba Semasa Berada Di Malaysia

10 Makanan Malaysian Terkenal Yang Mesti Pelancong Cuba Semasa Berada Di Malaysia | Negara kita iaitu Malaysia terkenal di seluruh dunia disebabkan kepelbagaian budaya dan boleh dikatakan sebagai syurga makanan. Malaysia sejak dulu memang sudah terkenal sebagai sebuah negara dengan masyarakat yang berbilang kaum. Setiap kaum di Malaysia juga bebas mengamalkan budaya masing-masing. 

Tertanya-tanya apakah makanan viral di Malaysia yang wajib pelancong cuba? Sudah semestinya ada banyak! Tak terkira! Salah satu adalah roti canai. Roti canai ialah makanan tradisional untuk masyarakat India. Ia dibawa ke Malaysia melalui imigran Tamil Muslim yang telah lama menetap di sini. 

Yang pasti, paling menarik bila menetap atau berkunjung ke Malaysia adalah dengan menikmati juadah makanan tempatan. Antara makanan yang wajib dicuba adalah: 

#1 - Nasi Ulam

10 Makanan Malaysian Terkenal Yang Mesti Pelancong Cuba Semasa Berada Di Malaysia

Kombinasi nasi sejuk dan pelbagai ramuan segar yang enak ini dipercayai berasal dari etnik Peranakan, tetapi sekarang dinikmati di seluruh Malaysia. Nasi ulam ini turut ada di beberapa kawasan Thailand dan Indonesia, terutama di Jakarta, dimana mereka membuat versi hidangan basah dan kering. 

Hidangan ini biasanya menggunakan ramuan daun-daun ulaman yang dicincang halus. Untuk menambah rasa, ia juga dimasukkan udang kering, kerisik, bawang merah, pelbagai rempah, ikan kering dan sebagainya. Nasi ulam akan lebih bertambah sedap dengan ikan goreng, ayam, dan juga sayur keladi. Nasi ulam sayur keladi ini sangat sinonim dengan negara utara seperti Kedah dan Perlis di Malaysia.

#2 - Kuih Bahulu

10 Makanan Malaysian Terkenal Yang Mesti Pelancong Cuba Semasa Berada Di Malaysia

Seringkali disebut sebagai madeleine Malaysia, kek span tradisional ini biasanya dinikmati pada pelbagai majlis khas seperti Tahun Baru Cina dan Aidilfitri (Hari Raya), yang menandakan berakhirnya bulan Ramadhan. 

Kuih bahulu ini ada dalam berbagai-bagai ukuran dan bentuk, tetapi yang paling popular adalah yang bersaiz kecil disebut sebagai bahulu cermai dan ikan mas. Pada masa kini, makanan tradisional ini terdapat dalam pelbagai rasa (gaya moden) seperti pandan dan coklat. Menariknya, kuih bahulu ini telah mendapat tempat dalam senarai produk Warisan Kebangsaan Malaysia.
 
#3 - Bubur Lambuk

10 Makanan Malaysian Terkenal Yang Mesti Pelancong Cuba Semasa Berada Di Malaysia

Tatkala tibanya bulan Ramadhan, warganegara Malaysia lebih suka berbuka puasa dengan makanan manis dan lembut seperti kuih-muih, puding, dan juga bubur lambuk. Bulan puasa semakin meriah bila ada yang menyajikan bubur lambuk secara tradisional secara bergotong-royong terutama di surau, masjid dan sebagainya. Bila masak ramai-ramai di masjid seperti ini, ia diberikan kepada orang ramai secara percuma. 

Bubur lambuk biasanya dibuat dengan campuran bahan seperti daging, bawang merah, bawang putih, udang, minyak kelapa, daun pandan, dan rempah ratus.

#4 - Kerabu

10 Makanan Malaysian Terkenal Yang Mesti Pelancong Cuba Semasa Berada Di Malaysia

Hidangan kerabu Malaysia biasanya menunjukkan pelbagai kombinasi sayur-sayuran segar dan biasanya disajikan bersama nasi. Hidangan ini boleh merangkumi sayur-sayuran dan buah-buahan yang berbeza seperti timun, tauge, mangga, bawang merah, rebung, dan lada. Rasanya pula selalunya digunakan pes udang (belacan), jus limau nipis, gula, dan cili padi. Istilah kerabu kadang-kadang digunakan di bahagian lain di Asia Tenggara untuk merujuk kepada salad yang serupa.

#5 - Sambal Belacan 

10 Makanan Malaysian Terkenal Yang Mesti Pelancong Cuba Semasa Berada Di Malaysia

Sambal belacan adalah sos tradisional Malaysia. Ia dibuat dengan gabungan lada cili merah dan pes udang (belacan) sebagai bahan utama. Pelbagai bahan lain ditambahkan ke dalamnya seperti bawang putih, bawang merah, jus limau, gula, dan garam. Sambal berapi lagi pedas lagi umph! Dan sambal ini digunakan sebagai perasa atau iringan dalam banyak hidangan seperti mee, nasi dan sebagainya. 

#6 - Laksa Sarawak

10 Makanan Malaysian Terkenal Yang Mesti Pelancong Cuba Semasa Berada Di Malaysia

Malaysia ada banyak negeri dan setiap negeri ada makanan pengenalannya yang tersendiri. Untuk negeri Sarawak, laksa Sarawak adalah menu specialnya. Laksa Sarawak ini dicirikan oleh rasa yang lembut dan padu. 

Asal laksa Sarawak ini dipercayai bahawa hidangan itu muncul ketika Goh Lik Teck mula menawarkan hidangan mi di sepanjang Jalan Carpenter Kuching pada tahun 1945. Menurut kepercayaan popular, kuah laksa pekat yang digunakan dalam hidangan itu dipopularkan oleh Keluarga Tan dari Kuching, antara tahun 1960-an dan 1970-an. Makanan ini semakin hari semakin popular, yang kemudiannya dimasukkan laksa Sarawak pada menu banyak kedai-kedai yang menjual makanan di sana. Hari ini, ia adalah hidangan istimewa Sarawak dan bandar Kuching.

#7 - Kari Kambing

10 Makanan Malaysian Terkenal Yang Mesti Pelancong Cuba Semasa Berada Di Malaysia

Kari kambing adalah salah satu menu yang agak popular di Malaysia. Ini dibuat dengan kombinasi daging kambing yang dipotong menjadi potongan, kentang, tomato, daun kari, halia, bawang, santan, cabai, dan berbagai rempah lain seperti lengkuas, kunyit, dan serai. Kari direbus hingga empuk dan lembut. 

Hidangan boleh dihidangkan dengan segera, tetapi ada yang mengatakan bahawa lebih enak pada hari berikutnya apabila dipanaskan semula. Paling enak bila dapat makan daging kambing panas-panas bersama nasi atau roti. 

#8 - Mee Bandung 

10 Makanan Malaysian Terkenal Yang Mesti Pelancong Cuba Semasa Berada Di Malaysia

Mee bandung adalah hidangan mi Melayu yang berasal dari Muar. Hidangan ini menggabungkan mi kuning dengan sos pedas yang terdiri daripada cili, bawang, pes udang, dan udang kering. 

Setiap mee bandung dilengkapi dengan bahan lain sebagai pelengkap rasa seperti telur rebus yang dibelah dua, udang, fish cake, sayur-sayuran, dan lain-lain. Istilah bandung secara kasar diterjemahkan sebagai bercampur atau berpasangan dan tidak berkaitan dengan kota Bandung di Indonesia.

#9 - Maggi Goreng 

10 Makanan Malaysian Terkenal Yang Mesti Pelancong Cuba Semasa Berada Di Malaysia

Maggi goreng adalah hidangan mi segera, popular di sub-budaya Mamak (India-Muslim) di Malaysia. Nama ini berasal dari jenama Maggi mi segera yang terkenal, tetapi resipi itu tidak semestinya menggunakan jenama khusus tersebut. Struktur asas hidangan merangkumi mi segera pra-rebus yang dimasak dalam kuali secara tumis bersama campuran sayur-sayuran, telur, dan kicap. 

Resipi selebihnya berubah-ubah, bergantung kepada si tukang masak itu sendiri. Ada yang turut meletakkan ayam, udang, atau tauhu goreng. Tidak jelas dari mana asalnya maggi goreng, tetapi subkultur mamak mengatakan makanan ini diolah daripada resepi mee sekitar selatan India. Hidangannya sangat popular di gerai makanan mamak, dan ia boleh dimakan pada bila-bila masa sepanjang hari termasuk sebagai makanan ringan lewat malam!

#10 - Roti Pisang

10 Makanan Malaysian Terkenal Yang Mesti Pelancong Cuba Semasa Berada Di Malaysia

Roti canai sudah memang biasa, tetapi sebenarnya roti canai itu boleh dipelbagaikan lagi. Salah satu daripadanya adalah roti pisang. Doh roti yang diregangkan hingga nipis kemudian digabungkan dengan pisang, telur, dan gula memang satu kombinasi yang sedap!

Roti biasanya digoreng hingga keemasan, dan disajikan dalam bentuk potongan. Ketika makan ia seperti kepingan yang bila digigit terasa manis gula pisang dan susu yang bersatu. Hidangan ini biasanya dinikmati sebagai sarapan pagi atau makanan ringan ketika minum petang.

Baru beri cadangan 10 hidangan Malaysian terkenal di Malaysia, sudah bikin kecur air liur. Rakyat Malaysia memang suka makan dan inilah salah satu sebab kenapa dekat Malaysia ni terkenal dengan kepelbagaian jenis makanan dan boleh dikatakan sebagai syurga makanan oleh ramai orang. Berada di Malaysia boleh rambang mata dan tak boleh nak berhenti makan disebabkan kepelbagaian makanannya yang sedap-sedap belaka.

Ada juga makanan lain yang lebih bersifat tradisi seperti nasi dagang yang berasal daripada Terengganu, nasi kerabu yang berasal dari Kelantan dan sebagainya. Makanan tradisi ini juga sedap dan agak berbeza bagi setiap negeri di Malaysia.

Untuk lebih mudah, jika terasa nak makan makanan di Malaysia yang pelbagai, setiap masa bertukar-tukar jenis makanan untuk rasa itu dan ini, tak susah. Hanya dengan hujung jari sudah boleh menikmatinya. Caranya adalah dengan menggunakan servis online food delivery dari pihak Foodpanda

Dengan servis online food delivery dari pihak Foodpanda ini, tak kira nak makan apa dan di mana jua, selagi ada servis Foodpanda di kawasan tersebut, dengan mudah boleh pesanan makanan pada bila-bila masa.

P/S: Rindu pulak nak makan Laksa Sarawak!

13 comments:

  1. Rugilah kalau orang luar tak cuba makan makanan Malaysia yang sedap sedap ni. Kita pulak yang rasa mengidam nak makan. huhu..foodpanda kan ado! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul...dan serius semua yang dalam list tu antara febret gak tuu..hihi

      Delete
  2. aisheman.... Memang list makanan wajib harus tok. Lagi² laksa sarawak. Oh, how I miss laksa Sarawak. •_•

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan kann..semua nang benar malaysian favorite food!

      Delete
  3. sedap semua, memang wajib mereka cuba

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kak...lagi2 kari kambing tu..ngences baca bahan2..hahaha

      Delete
  4. inbi baru sikit, rhys william sampai bermastautin terus sebab tak habis2 lagi try makanan malaysia hahaha

    ReplyDelete
  5. Aiyoyo sayur taugeh itu, kecur aku nengoknyaaa...kang nak beli taugeh laaaa

    ReplyDelete
  6. alamak blogwalking tngh2 malam tngk dia tayang makanan pulakkk hehe..

    ReplyDelete
  7. KARI KAMBING! Ok ke Shafana sekarang

    ReplyDelete
  8. laksa sarawak & mee bandung tu ammi pun kalau boleh hari2 nak play tourist

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com