BLOG ENCIK SUAMI

Friday, July 8, 2011

Siapalah Aku Ini...


Inside you.... by *addy-ack on deviantART

Itu Amy Mastura kata...

Kamu pulakkkk...

Macam mana orangnya?

Apa kelebihan kamu?

Apa kekurangan kamu?

Apa yang kamu ada yang orang lain tak ada?

Apa kegemaran kamu?

Apa kebencian kamu?

Selalu kita ditanya dengan soalan-soalan ni bila mengisi borang kat kem-kem motivasi. Borang pengenalan diri. Bukan borang cari jodoh yeee~~~ Tapi still boleh guna jugak soalan-soalan ni untuk borang cari jodoh. :p

Kenapa kita ditanya tentang benda-benda ni? Sebab orang yang nak baca borang tu nak kenal kita kan? Tapi masa kita isi selalunya, mesti kita terhenti kat beberapa soalan kannn... Contohnya tentang kelebihan dan kekurangan diri. Kadang-kadang terkedu sebab tak tahu sifat dominan diri, macam nak tanya orang sebelah pulak, "ko rasa, ape kekurangan aku eks?"

Aik, takkan tak tahu kekurangan diri sendiri? Kelebihan diri pun??? Dah berapa lama dah hidup dengan badan tu? Perghhhh! Soklan macam nak kene baling bom asap dengan FRU ajeee... Ada gak yang kene sapu BERSIH ni karang... Erk!

So, cer try korek-korek diri kamu tu... Bukan korek telinga yeee... Tanya diri kamu tentang diri sendiri... Untuk apa? Mestilah untuk penambahbaikan diri, bila kita tau kekurangan dan kelebihan kita, mudah untuk kita seimbangkan kedua-dua tu nanti, insya'Allah boleh membantu pulak untuk perbaiki diri supaya jadi lebih baik!


17 comments:

~Kirin Selama Perak~ said...

kita ada kelebihan diri sendiri cuma kita yang tak nampak..
orang lain yang akan nampak kelbihan kita.
:)

aizamia3 said...

biasanya dapat memberi motivasi kepada peserta kursus untuk mengetahui potensi yang ada dalam diri..

Adam Zulhilmi said...

siapalahhh ku ini untuk meminta buih yang memutih...

NadiRah said...

btol2....kita x nmpk ttng dri kite sendri....sbnrnya byk sgt yg kurang..


tp kalau biodata budak2 dulu suke buat cmni...

tarikh lahir: rahsia
maknn kgmran : yg sedap
mnuman kgmran: yg sedap
cita2 : rahsia...


tu maknanya malas nk berpikir kan ustazah kan.. ^^

Iffah Afeefah said...

ERK

korek ape y patot bole ke sunah?

haha

betul la yu ckp

suhaili sarif said...

teringat cerita ustaz hasrizal...
senaraikan 10 kegunaan pokok kelapa..
semua org boleh jawab
pastu bila ditanya senaraikan sifat2 diri sendiri(kalau tak silap),masing2 nganga x tau nak ckp ape sbb x kenal dr sndr..
ustaz ckp kalau cmtu baik jadi je pokok kelapa sbb psl pokok kelapa tahu tp diri sndr x tahu..
wallahualam :p

Pak Syahot (sYaHir) said...

mencari kelebihan tu lbih sukar drpd mencari kelemahan... tp klau dah jumpe satu klbihan tu, mesti dgn satu klebihan tu konfem dpt lemahkan seribu kelemahan pd diri... *termotivasi plak*

FasiHaH SupiaN said...

tiada manusia yg sempurna...

Siti Arfah said...

Salam ziarah lg. :). Nice entri. Wlu kta sudh lma bersama dgn diri kta, mmg xdpt dinafikan bhwa kta sbnrnya x lg mngenali dri kita sendiri. Jadinya, sntiasalah brmuhsabah diri, tny akal, jwb minda .

ariana's said...

Tiap malam sebelum tidur, cuba kita buka tayangan tv tentang diri kita hari tu..Tampung mana yag terlebih terkurang dalam diri kita sendiri..untuk esok hari pula..kalau dipanjangkan usia..

siti kektus said...

betul la kak,

kalau part tu je, memang macam terkedu, apa yg terlebih dan terkurang dalam diri ni,

kadang2 kite rasa diri kite dah cukup betul, tapi orang lain tak nmpak macam tu, kan kak? ;)

aiman said...

betul.. kena kenal diri sendiri.. baru boleh improve..

cik pulau said...

lagi nampak banyak keburukan berbanding kebaikan..hoho

logorithm said...

Ok I korek hidung...

[U] Dua lagi rekabentuk LOGO mengancam untuk pilihan EqbalZack.com!

[18SX] Cinta malam pertama

[18PGSX] Logorithm's Wordless Wednesday #5 - Pecah kepala!

Niena Pengembara Ilahi said...

siapalah aku ini utk dibelanjakan tart nenas ^^

tamlegend said...

ada ke borg mcm ni???tak pernah jumpa pun...kalo ada abg tam mmg tak nak isi...takkan la abg tam nak kongsi dengan org kelemahan diri...no...no...

sergeant keroro said...

kelebihan : alien yang unik

p/s : sapa nak amik borang sila beratur :P

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.