BLOG ENCIK SUAMI

Tuesday, April 3, 2012

Nak Jadi Model Video Klip Nasyid?

Klik SINI

Terma+Syarat:
  1. Berusia antara 18-25 tahun
  2. Berpersonaliti menarik
  3. Berpakaian bercirikan muslim+muslimah
  4. Keutamaan untuk mereka yang belajar/bekerja/menetap di Kuala Lumpur/Selangor (yang di luar KL/Sel jika berminat sila mesej FB Studio Mukmin)

PEMENANG:
  1. 3 peserta terpilih utk sessi ujibakat pada pertengahan April 2012.
  2. Seorang pemenang akan dipilih dan seterusnya layak memenangi Wang Tunai+Hadiah bernilai RM2000.

Macam mana nak join? Boleh klik SINI


P/S: Perempuan sahaja.

Tak Boleh Mandi Malam?

Ramai yang percaya, mandi malam tak elok untuk kesihatan dan boleh menyebabkan paru-paru berair atau pneumonia atau radang paru-paru.

Betul ke?

Gambar dari Zaki Khan

Meh kita selongkar. Sebenarnya, pneumonia ni bukanlah disebabkan oleh tabiat mandi malam. Secara saintifiknya, pneumonia disebabkan oleh bakteria dan virus yang mungkin berada kat mana-mana sekeliling kita. Tak kiralah kat mana atau waktu bila kamu mandi. Atypical mycobacteria ni hidup dalam air paip, dan tahan pada klorin. So, bakteria ni tak mudah mati. Orang-orang yang tertentu macam perokok atau warga tua yang antibodi dia lebih lemah senang nak dapat bakteria ni ke dalam paru-paru.

Radang paru-paru selalu bermula bila kita menyedut terlalu banyak kuman ke dalam paru-paru kita. Dari mana kuman tu datang? Fikir-fikirkan sendiri. Orang yang ade penyakit jangka panjang atau kronik, macam asthma, sakit jantung, kanser atau kencing manis lebih mudah nak dapat radang paru-paru.

Ape tanda-tanda dia?

- Batuk berkahak atau mungkin disertai dengan darah
- Demam
- Sesak nafas
- Menggigil, mungkin sekali atau kerap
- Sakit dada
- Rasa letih
- Loya dan muntah
- Cirit birit

Dan tentang mandi malam, sebenarnya tu hanya mitos. Hakikatnya ade kajian yang mendapati waktu malam tak sesuai untuk aktiviti yang memenatkan macam main FUTSAL, badminton, bola sepak dan lain-lain. Ia mendatangkan stress fizikal sebab kitaran biologi dan fisiologi menuntut fizikal kita berehat dan hanya melakukan aktiviti dan senaman yang sesuai aje pada waktu malam. Stress fizikal yang berulang-ulang ni menyebabkan penurunan kekuatan sistem pertahanan/imuniti tubuh melawan penyakit. (Jadi lepas main macam-macam, memang la kamu mandi kan, sebab peluh busuk kamu tu!)

Ade banyak lagi sebab lain yang boleh melemahkan sistem pertahanan badan kita. Tapi yang utama untuk pneumonia adalah kehadiran bakteria. Maka, berhati-hatilah dalam urusan seharian, dan jaga kesihatan dengan lebih baik.

Entri ni untuk sorang adik yang mintak supaya saya publish benda ni sebab dia nak tau jugak tentang sakit yang dia hidapi buat masa ni. Moga kamu cepat sembuh dan kembali bersama-sama yang lain.


Sumber:
Mandi Malam dan Air Batu penyebab Paru-paru berair? Mitos tidak benar!

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (21) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.