Tuesday, November 11, 2008

~Lemahnya Diri Ini~


Lemahnya diri ini
Baru sikit Allah menguji
Sudah rebah tak mampu berdiri

Lemahnya diri ini
Baru saja bayu dunia menyapa pipi
Sudah melayang tak sedarkan diri

Lemahnya diri ini
Baru sekelumit keindahan wajah diberi
Sudah mula lupa diri

Lemahnya diri ini
Baru sikit kejayaan diberi
Sudah lupa siapa yang beri

Lemahnya diri ini
Baru sikit buat kebaikan
Riak dan ujub bersorak riang

Lemahnya diri ini
Bila suatu kebajikan dimulakan
Tak berdaya nak teruskan
Tiada istiqamah dalam amalan

Lemahnya diri ini
Baru diuji dengan seorang lelaki/wanita
Iman sudah bisu menyepi
Nafsu pula mengawal diri

Lemahnya diri ini
Jalan dakwah kata nak tempuhi
Baru saja melangkah kaki
Beberapa tapak sudah berhenti

Lemahnya diri ini
Nikmat anugerah Ilahi
Biar sudah tak terhitung lagi
Tapi masih lupa mensyukuri

Lemahnya diri ini
Asyik lagha dengan urusan duniawi
Tak pernah khuatir amalan diterima
Atau dipaling

Lemahnya diri ini
Bagaimana nak sahut seruan jihad?
Baru sikit dilukai
Sudah menangis meratapi

Lemahnya diri ini
Lupa matlamat lupa syari’at
Terkejar-kejar yang tak pasti
Leka dibuai syaitan terlaknat

Lemahnya diri ini
Asyik ketawa tak kering gusi
Lupa menangis mengingat MATI…

Ya Allah…
Lemahnya diri ini..
Kami pohon kekuatan daripadaMu
Tuntunilah langkah kami
Biar hanya mampu merangkak
Itu pasti lebih baik
Daripada terus rebah dalam kaku

Berikan kami peluang
Merentasi jalan yang Engkau redhai
Ampunilah kekhilafan semalam
Atas kejahilan kami mengenal makna
Kasih sayangMu...Ya Rabbal’alamin.

http://profiles.friendster.com/wnaas
~syukran ukhti~

5 comments:
Write Comments
  1. " dan janganlah kamu bersikap lemah dan jangan (pula) kamu bersedih,padahal kamu orang yang tinggi darjatnya jika kamu beriman" Al-Imran

    ReplyDelete
  2. daku menjatuh kan bathil yang ada dalam muslim...sebab dalam muslim pun banyak bathil..kecuali muslim yang taqwa... sebab itu Allah perintah "ya aiyuhaladzi na amanu ttaqullahi haqqa tu qatih..." its mean "wahai orang yang beriman bertaqwa lah dengan sesungguhnya taqwa.." maknanya bnyak orang beriman (muslim)pun tak ada taqwa

    ReplyDelete
  3. daku bicara setelah ku buat apa yang ku katakan,bukan hanya baca baca buku ,bukan pejuang namanya hanya duduk dalam bilik kuliah,tengok kemundurn ummat dari nwspaper,tv,internet... bukan pejuang namanya yang hanya ada semangat tapi takut mau buat... aku adalah orang yang berkata setelah kulihat dari dengan mata sendiri,.. dan stelah ku lalui dengan kaki.. dan telah kubuat dgn tangan ku

    ReplyDelete
  4. " dan janganlah kamu bersikap lemah dan jangan (pula) kamu bersedih,padahal kamu orang yang tinggi darjatnya jika kamu beriman" ayat 139 itu.. bla brsedih igt ayat tu.. Allah sedang pujuk hati kita :D

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com