Sunday, January 13, 2013

Hingga Hujung Nyawa

Motherly Love by ~xaliaz on deviantART

"Kau ingat tak dulu?"

Saya tiba-tiba bersuara sambil menghirup sup mi segera. Dia yang sedang mengacau-ngacau mi segeranya di atas dapur menoleh.

"Ingat apa?"

Saya menarik nafas.

"Dulu masa kau masih sekolah lagi. Selalu balik lewat malam. Kadang-kadang sampai jam 1 pagi." Saya mengajak dia mengimbas semula kenangan zaman muda remaja.

"Ha, yang sampai duk call berulang-kali suruh balik. Buat spoil aje." Dia memotong.

"Mak tunggu sampai lewat malam tau. Tak tido lagi sebab takut takde orang tolong bukakan pintu yang da berkunci. Kitorang ni, yang 'terpaksa' tunggu sekali, siap cakap kat mak, tak payah la tunggu...biar je ko tido luar. Buat masalah aje, duk balik lewat malam."

"Hmmhhh. Yang lain tu duk keluar dari awal pagi sampai malam, boleh aje. Aku ni dibuatnya macam jaga anak perempuan jugak, dah kenapa?" Dia tak puas hati.

"Kau tau tak, mak cakap apa bila kitorang cakap gitu?" Saya tidak mengendahkan soalannya.

Dia diam mendengar.

"Mak cakap, mana boleh macam tu. Dia tu anak mak juga," sambung saya sambil menghabiskan mi segera di dalam mangkuk.


Itulah seorang mak, ibu, ummi, mama, bonda atau apa pun gelarannya. Walau macam mana pun anak-anak buat hal, walau macam mana pun anak-anak besar kepala, kadang-kadang tanpa sedar menyebabkan air mata mereka menitis (awas! anda anak derhaka!), kasih sayang mereka tidak pernah berkurang.

Hingga hujung nyawa.

5 comments:
Write Comments
  1. alahaiiii teros rindu kat mak! nak balik umah!

    ReplyDelete
  2. betul sgt2...bila dah ada anak sendiri pengorbanan ibu tu lebih terasa

    ReplyDelete
  3. betol kak. kdang kita mntk dorg paham kita tapi kita xcuba dalami dan fahami perasaan dorg kan. hurmmm

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com