Hingga Hujung Nyawa

January 13, 2013

Motherly Love by ~xaliaz on deviantART

"Kau ingat tak dulu?"

Saya tiba-tiba bersuara sambil menghirup sup mi segera. Dia yang sedang mengacau-ngacau mi segeranya di atas dapur menoleh.

"Ingat apa?"

Saya menarik nafas.

"Dulu masa kau masih sekolah lagi. Selalu balik lewat malam. Kadang-kadang sampai jam 1 pagi." Saya mengajak dia mengimbas semula kenangan zaman muda remaja.

"Ha, yang sampai duk call berulang-kali suruh balik. Buat spoil aje." Dia memotong.

"Mak tunggu sampai lewat malam tau. Tak tido lagi sebab takut takde orang tolong bukakan pintu yang da berkunci. Kitorang ni, yang 'terpaksa' tunggu sekali, siap cakap kat mak, tak payah la tunggu...biar je ko tido luar. Buat masalah aje, duk balik lewat malam."

"Hmmhhh. Yang lain tu duk keluar dari awal pagi sampai malam, boleh aje. Aku ni dibuatnya macam jaga anak perempuan jugak, dah kenapa?" Dia tak puas hati.

"Kau tau tak, mak cakap apa bila kitorang cakap gitu?" Saya tidak mengendahkan soalannya.

Dia diam mendengar.

"Mak cakap, mana boleh macam tu. Dia tu anak mak juga," sambung saya sambil menghabiskan mi segera di dalam mangkuk.


Itulah seorang mak, ibu, ummi, mama, bonda atau apa pun gelarannya. Walau macam mana pun anak-anak buat hal, walau macam mana pun anak-anak besar kepala, kadang-kadang tanpa sedar menyebabkan air mata mereka menitis (awas! anda anak derhaka!), kasih sayang mereka tidak pernah berkurang.

Hingga hujung nyawa.

You Might Also Like

5 Comments

  1. alahaiiii teros rindu kat mak! nak balik umah!

    ReplyDelete
  2. betul sgt2...bila dah ada anak sendiri pengorbanan ibu tu lebih terasa

    ReplyDelete
  3. betol kak. kdang kita mntk dorg paham kita tapi kita xcuba dalami dan fahami perasaan dorg kan. hurmmm

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com