Forum Aku Dibius Cinta

April 20, 2009



You Might Also Like

10 Comments

  1. wah..bile abusaif nk dtg utm ek..igt nk try anjur progrm..

    tp awl sem dpn r..tgh rgka kertas kerja..

    tjk : bercinta sampai ke syurga..

    komen?

    ReplyDelete
  2. salam..menarik!

    jarang-jarang dibuat di utm, benda macam ni insya'ALLAH boleh menarik perhatian mahasiswa UTM dengan tajuk yang cukup indah untuk dikupas.

    lagipun, UTM sekarang lebih mengutamakan program2 berbentuk ilmiah dan intelektual macam ni, peluang yang ada sekarang patut digunakan sebaiknya.

    cepat2lah rangka kertas kerjanya, insya'ALLAH ana akan sokong dan bantu mana yang boleh.

    ReplyDelete
  3. salam..
    akak pun sokong..tp belakang tabir la yer..
    insyaAllah..if dpt buat programnya, akak pasti datang..

    ReplyDelete
  4. Salam..
    wah forum, bagus2..
    jom sunah,kita g Forum..dkt Kulim, Kedah tu..hehe ^-^

    ReplyDelete
  5. > angahfarah

    salam..alhamdulillah, kak farah pn da menyokong ni~ doakanlah smoga dipermudahkan sgala urusan olehNYA...

    > master

    salam..ha, tu dia. oghang kedah da mai da..hehe
    alahai..da blik sarawak ms tu..sob2

    ReplyDelete
  6. Salam..

    Baru-baru nie ada kwn tegur saya.. Dia kata;

    "CINTA utk Tuhan saja.. Makhluk lain hanya layak untuk di KASIH cuma.."

    Lama juga mikir benda nie.. Sama je CINTA dengan KASIH.. Tapi, 'nada' yang beza pasti beza juga 'isinya'.. Entahlah..

    So.. Kalau nak buat pun.. TAJUK: BERKASIH SAMPAI KE SYURGA.

    P/s-Saja buat anda semua pening.. =)

    ReplyDelete
  7. > myikhwanfiideen

    salam.

    bg ana CINTA dan KASIH tu same je, cume rasa di dalam hati tu yang berbeza bergantung kpd sape perasaan tu 'ditautkan'.

    CINTA kpd ALLAH hendaklah yg pertama, CINTA kepada makhlukNYA menyusul selepas tu, mengikut tingkat yg sepatutnya.

    "Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNYA ialah DIA menciptakan untukmu isteri2 dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNYA di antaramu rasa KASIH dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir." (30:21)

    "Dijadikan indah pada (pandangan) manusia keCINTAan kepada apa-apa yang diingini, iaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi ALLAHlah tempat kembali yang baik (syurga)." (3:14)

    "Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) menCINTAi ALLAH, ikutilah aku, niscaya ALLAH mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." ALLAH Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (3:31)

    "Dan orang-orang yang telah menempati Kota Madinah dan telah beriman (Ansar) sebelum (kedatangan) mereka (Muhajirin), mereka menCINTAi orang yang berhijrah kepada mereka. Dan mereka tiada menaruh keinginan dalam hati mereka terhadap apa-apa yang diberikan kepada mereka (orang Muhajirin); dan mereka mengutamakan (orang-orang Muhajirin), atas diri mereka sendiri. Sekalipun mereka memerlukan (apa yang mereka berikan itu). Dan siapa yang dipelihara dari kekikiran dirinya, mereka itulah orang-orang yang beruntung." (59:9)

    Dalam kitabnya Al Muwattaa Imam Malik meriwayatkan: Bersabda Nabi Muhammad SAW bahawa ALLAH berfirman : "Pasti akan mendapat CINTAku orang-orang yang menCINTAi kerana AKU, dimana keduanya saling berkunjung kerana AKU dan saling memberi kerana AKU."

    Dari Anas r.a, dari Nabi Muhammad SAW, beliau bersabda; "Ada tiga perkara di mana orang yang memilikinya akan merasakan manisnya iman, iaitu menCINTAi ALLAH dan rasulNYA melebihi
    segala-galanya, menCINTAi seseorang hanya kerana ALLAH, dan enggan untuk menjadi kafir
    setelah diselamatkan ALLAH daripadanya sebagaimana enggannya kalau dilempar ke dalam api".
    (HR. Bukhari dan Muslim)

    jelas bahawa perkataan itu tak terlalu spesifik kepada ALLAH atau makhluk, yg lebih penting adalah rahsia rasa di dalam hati setiap hamba itu, kepada siapa sepatutnya tingkat CINTA itu lebih tinggi.

    wallahu'alam.

    pendapat drpd makhluk yg sedang mencari CINTA-NYA.

    ReplyDelete
  8. haha..abg zul jgn le nak meng'khilaf'kan soal pemahaman cinta dan kasih dgn orang muda2 ni.. tgk kan dah jadi 1 artikel siap dgn dalil skali.. ermm..nak try cek blog a.zul..takut2 dia jwb dgn artikel gk..hehe..

    guro cuma..

    ReplyDelete
  9. > Hafiz El Hilmi

    salam. heheh..asif kalau reply komennye telalu panjang sampai mnjadi artikel...

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com