BLOG ENCIK SUAMI

Thursday, June 18, 2009

SOMC: Finale Lagi Sekali


Salam. Nak cerita sikit pengalaman kat SOMC. Walaupun baru semalam ana habis latihan di jabatan tersebut, hati sudah mula rindu untuk terus mempelajari banyak ilmu di tempat itu. Biarpun hanya seminggu, mungkin kerana bilangan staf yang sedikit menyebabkan kami menjadi rapat dengan lebih mudah. 3 orang staf yang boleh dikatakan agak veteran itu (kecuali Encik Saiful yang bakal berumur 30 tahun hujung tahun ini) begitu pemurah mencurahkan ilmu yang dimiliki. Hari terakhir semalam pun hingga lepas waktu pejabat, Madam Rowena masih ingin berkongsi cara-cara merekodkan segala pertukaran nombor dan perkhidmatan dari CFZZ hingga ke CTNR (Ini kod apa? Antum tak perlulah tahu...).


Dalam seminggu ini juga ana telah berpeluang ke beberapa tempat yang jauh. Eheh, jauh ke? Jauh juga kerana pergi pagi, tengahari baru balik, terus ke rumah dengan kenderaan khas TM. Bukan ana yang tidak berlesen ini (dengan penuh rasa rendah diri) yang membawanya, supervisor ana yang menghantar ana hingga ke rumah.

Ana berpeluang untuk melawat Exchange Building di Tatau dan Kampung Jepak, kedua-dua tempat ini tentulah letaknya di Bintulu, tanah tumpah darah ana yang masih perlukan tenaga mahir anak jatinya untuk dibangunkan. Ana membantu supervisor ana menulis bacaan voltan Lead-Acid Batery. Encik Saiful juga menunjukkan cara-cara memasang rectifier yang digunakan sebagai backup ketika waktu kecemasan. Ana turut berpeluang melihat kerja-kerja maintenance yang dilakukan oleh dua orang staf dari bahagian Access selepas menerima panggilan daripada pelanggan. Rumit juga kerjanya kerana hingga ana dan supervisor ana beredar untuk ke Kampung Jepak pun mereka masih tidak menjumpai punca masalah telefon tidak mengeluarkan nada anda-sudah-boleh-mendail itu.



Ana tidak akan lupa sampai bila-bila pengalaman di sini kerana banyak ilmu yang ana dapat di sini. Terima kasih kepada Madam Rowena yang sentiasa menjadi inspirasi kepada ana untuk terus meningkatkan potensi diri. Madam pasti akan cemerlang dalam pelajaran separuh masa madam itu, teruskan menyiapkan assignment madam ya. Isu Mat Rempit memang sesuai untuk madam kupas memandangkan keadaan semasa di negara kita banyak berkisar tentang golongan tersebut. Buat Mr. Edward yang suka memasang radio Bintulu FM pada waktu petang, terima kasih kerana menceriakan pejabat yang lebih banyak equipment daripada orang itu.

Terima kasih yang tidak terhingga juga diucapkan kepada En. Saiful Azrin yang banyak memberi nasihat dan pandangan tentang pengajian ana, idea-idea projek tahun akhir yang begitu menarik, nasihat-nasihat kehidupan, ilmu-ilmu telekomunikasi, dan sebagainya. Semua itu begitu berharga, ana tidak akan lupa sampai bila-bila kerana ana memang perlu menghubungi enta lagi untuk meminta pandangan bagi Projek Sarjana Muda ana kelak, insya'ALLAH.



Sememangnya seminggu di sini tidak cukup untuk belajar lebih mendalam mengenai Exchange, tetapi seminggu ini sudah cukup untuk ana rasa berat hati meninggalkan SOMC. Berbaur perasaan hendak meninggalkan minggu ini, berdebar juga hati untuk berhadapan dengan minggu yang mendatang. Ya, minggu hadapan ana akan ke Regional Network Operation di TM Tg. Kidurong pula. Doakan ana ya sahabat-sahabat. Er, Dr. Makbul, jangan lupa hubungi ana sebelum enta datang pada hari Rabu minggu hadapan ya.

P/S: ~> En. Saiful, kelak kamek pikir soalan kitak masa hari first ngan hari last kamek dibah 'jagaan' kitak ya, may be juak kamek perlu nyedia resume dari kinek tok. Hee. Jazakallah untuk idea projek ya, nang best!


No comments:

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.