Makan Tak Habis

Pinjam gambar hiasan dari encik suami. Satu ketika dahulu. Hiks~

Pernah tak korang makan nasi tak habis?

Bukan nasi je, ape-ape je lah makanan dalam pinggan depan mata, tapi tak dapat nak habiskan. Mesti pernah kan? Kalau yang tak pernah tak habis tu, alhamdulillah. Bagusssss sangatttt!

Nape bagus lak?

Sebab, bila kita baca doa makan, Allah turunkan keberkatan ke atas makanan tu, tapi berkatnya tak tetap pada mana-mana bahagian dalam makanan tersebut. Mungkin kat belah ikan, mungkin pada sayur, mungkin pada nasi tepi-tepi pinggan; pendek kata, kat mana-mana yang Allah mahu.

So, bila kita makan, seeloknya dihabiskan makanan dalam pinggan. Siapa tahu, yang kita tinggalkan tak habis tu lah ada berkatnya yang Allah turunkan. Kan rugi kalau kita tak makan bahagian tu. Sia-sia keberkatan yang Allah bagi. Berkat dari makanan yang kita habiskan tu, hanya Allah yang tahu macam mana. Mungkin dipermudahkan urusan dalam hidup, murah rezeki, sentiasa ada yang memberi pertolongan tanpa diminta, dan macam-macam lagi.

Oleh sebab tu, bila kita nak masukkan makanan dalam pinggan, berpada-padalah ikut kemampuan kita untuk menghabiskan makanan tu. Ingat, jangan terlalu diturutkan nafsu, makanan membukit dalam pinggan, tapi yang luaknya sikit je.

Bak kata seorang kawan, "takkan lah dah berpuluh tahun hidup kat dunia, masih tak tahu perut tu boleh muat banyak mana?"

Pedas!

7 comments:

  1. kadang-kadang bukan sebab tak reti badget nak ambik banyak mana. tapi disebabkan mak cik pakcik yang terlampau badget pandai masak sehingga kita rasa auchh... nk makan ke tidak ni.

    ReplyDelete
  2. gluuurp akak kekadang makan tak habis.tu yg awal2 lagi dah kasi kat orang tahu takat mana perut nie mampu terima makanan...

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum sunah...betul tu kena lah pandai2 agak makanan yg hendak dimakan tu jgn ikut hati jer...

    ReplyDelete
  4. Lama tak menjenguk ke blog sunah sakura. Semoga terus menyebarkan kebaikan kakak. :)

    ReplyDelete
  5. terkesan kat kira. insyaAllah lepas nie beringat. mekasih kak tlg ingatkan :D

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com

Powered by Blogger.