Wednesday, June 27, 2018

Beraya Sampai ke Melaka!

Assalamualaikum dan salam sejahtera!

Salam 13 Syawal. Dah nak dekat 2 minggu rupanya bulan Syawal ni. Korang da habis beraya ke? Syawal kan sebulan, mesti ada lagi jemputan-jemputan rumah terbuka. Kalau kat Johor ni, sampai ke habis bulan Syawal pun masih beraya lagi. Kadang-kadang sampai dah masuk bulan Zulkaedah pun masih ada lagi jamuan raya. Hihihi.

Disebabkan kita dianjurkan untuk ziarah-menziarahi di bulan mulia ni, maka saya dan kak Ajan pun merancang perjalanan raya kami selagi masih ada masa yang terluang. Khamis lepas, usai sahaja beraya di rumah Pak Cik Mat Gebu, kami meneruskan perjalanan ke Jementah. Dalam 2 jam juga perjalanan kami dari Sedenak ke Segamat tu. Alhamdulillah, jalan tak jammed.

Rumah siapa kat Jementah?

Beraya ke rumah kak Ila owner baru si Butter anak Mumu

Dalam hampir pukul 4 petang, kami bertolak pula ke Sungai Mati, Muar. Sebelum pukul 5 kami dah sampai ke rumah Ibah. Terkejut Ibah bila yang sampai ke rumahnya adalah tiga orang. Mana tak nya, kedatangan kak Ila kami rahsiakan sebagai kejutan. Konon-kononnya kak Ila tak dapat turut serta. Sepanjang perjalanan ke Sungai Mati dari Jementah, macam-macam drama kami buat dalam group whatsapp. Memang percaya habis lah Ibah yang kak Ila tak join. Padahallllll. Hahaha.

Beraya ke rumah Ibah, rezeki dapat makan nasi ambeng ustajah

Dari rumah Ibah, kami ke Tanjung Emas sementara menunggu waktu Maghrib. Plannya selepas Maghrib, kami akan ke Merlimau. Sementara menunggu masuk waktu, kami bersiar-siar di sekitar Tanjung Emas. Cantik pemandangan matahari terbenam kat sini. Memang ramai pengunjungnya petang-petang. Masjid pun dekat aje. Mudah lah untuk pengunjung yang beragama Islam untuk menunaikan solat Maghrib lepas puas tengok matahari terbenam.

Tanjung Emas, kawasan melihat matahari terbenam

Muka kanak-kanak riang dapat melepak kat Tanjung Emas, Muar

Selepas Maghrib, kami ke Merlimau. Rumah Ayen tak sampai sejam pun dari Sungai Mati. Ayen pun terkejut jugak tengok kak Ila ada bersama-sama kami. Tapi reaksi terkejut dia kurang sikit dari Ibah. Hahaha.

Beraya ke rumah Dr. Ayen, mama Ayen goreng mi bodo tapi B+ sebab siap ada daging, fishcake, sayur, nkoo ada?

Dah habis ke perjalanan kami?

Belum.

Dari rumah Ayen, kami ke Justberrys, Ayer Keroh, Melaka. Jumpa kawan kak Ajan dan Ayen kat situ sambil makan bingsoo. Asyik-asyik makan bingsoo kan? Hahaha! Masa tu da pukul 10 lebih. Masing-masing dah kepenatan. Nasib baik ada bingsoo yang boleh menyegarkan sikit biji mata. Ecewah.

Juadah raya di Justberrys, Ayer Keroh, Melaka...hahaha!

Dah puas bersembang, kami pun gerak balik ke Muar, bermalam di rumah Ibah sebelum pulang ke JB esoknya. Haa. Gitu la perjalanan raya kami yang kemain jauh sampai ke Melaka. Hahaha!

Korang raya sampai ke mana pulak?


16 comments:
Write Comments
  1. Ni betul-betul beraya sakan nih. Hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. setahun sekaliiiii..apa lagii kann..hahaha

      Delete
  2. Wahhhh. . Seronoknya tengok Sunah beraya. Akk beraya tak smpi 10 rumah lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. ermmm kalo kira, tak sampai sepuluh gak ni..hahahhhahaha

      Delete
  3. Replies
    1. best best! jom ain kita raya pulakkk

      Delete
  4. raya sakan sunah ye.. merlimau tu dah dekat ngan kg dilah sunah..

    ReplyDelete
  5. Hi, selamat hari raya ! Alamak, tak sampai jauh mana pun...
    Pontian, Johor....tiap tahun ke Melaka ke tuu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak juga tiap tahun..biasanya plan last minute..hahaha

      Delete
  6. sempat lagi nk ucap selamat hari raya..
    ejulz follow sini.. harap sudi follow blog ejulz jugak :)

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com