Ticker

6/recent/ticker-posts

Hodgkin’s Lymphoma... Lagi Ilmu Baru...

Siti Hajar Hassan & Zainulfaqar Yaacob

Maklumat lanjut di Facebook

Apa itu limfoma?

Limfoma merujuk kepada barah dihasilkan daripada sistem limfatik badan. Sistem limfatik termasuk noda limfa (juga dikenali kelenjar limfa), timus, limpa, tonsil, adenoids (pengumpulan tisu limfatik pada bahagian belakang hidung) dan sum-sum tulang (dipanggil limfatik atau saluran limfa) yang berkaitan. Dalam limfoma, sebahagian sel dalam sistem limfatik dikenali sebagai limfositik meningkat tanpa kawalan.


Jenis limfoma

Ada dua jenis, bergantung kepada bentuk sel barah (malignan). Ia dikenali sebagai Hodgkin’s Lymphoma atau penyakit Hodgkin (HL) dan Non-Hodgkin Lymphoma (NHL).

  • Hodgkin’s Lymphoma, dinamakan sempena Thomas Hodgkin, pelajar dan pakar perubatan pertama menerangkan penyakit itu pada 1832. Jenis ini biasa ditemui pada kanak-kanak dewasa atau remaja. Lymphoma jenis ini didefinisikan dengan kehadiran sel barah yang spesifik dipanggil sel Reed-Sternberg, di dalam noda limfa atau organ terbabit.
  • Non-Hodgkin’s Lymphoma. Gelaran ini digunakan terhadap semua jenis Lymphoma. Insiden Non Hodgkin Lymphoma meningkat sepanjang hayat kanak-kanak meningkat remaja. Dalam non-Hodgkin’s Lymphoma, ada peningkatan jenis limfosit yang spesifik (iaitu sejenis sel darah putih di kelenjar limfa).

Peningkatan perebakan limfosit juga kelihatan seperti barah darah leukemia, kadangkala menyukarkan untuk mengenal pasti antara limfoma dan leukemia di kalangan kanak-kanak.

Pada amnya, pesakit yang menghidap limfoma tidak membabitkan sum-sum tulang atau sedikit saja, manakala pesakit leukemia pula membabitkan sum-sum tulang secara menyeluruh.

Walaupun kedua-dua jenis ini terjadi daripada sistem limfa, ia membabitkan bahagian badan berlainan, merebak secara berlainan juga bertindak terhadap rawatan secara berlainan.


Simptom limfoma

  • Cepat letih
  • Hilang berat badan
  • Demam
  • Kesukaran untuk menelan
  • Berpeluh pada waktu malam
  • Pembengkakan nodus limfa di dalam abdomen boleh menyebabkan kembung dan ketidakselesaan yang menyekat saluran najis dan menyebabkan sembelit, loya dan muntah.
  • Pembesaran timus atau noda limfa di dada yang mengakibatkan penekanan saluran udara, menyebabkan pernafasan berbunyi, berdengkur, sesak nafas atau kesukaran bernafas.
  • Kegatalan kulit dalam kes-kes Hodgkin’s Lymphoma
  • Noda limfa yang terletak di permukaan biasanya tidak sakit, oleh itu ia terus membesar tanpa disedari.

Bagaimana mahu mengenal pasti limfoma?

Sambung SINI

Post a Comment

6 Comments

  1. bermula lah daripada sekarang mengamalkan gaya hidup yang sihat!:)

    ReplyDelete
  2. ish.. sounds scary..

    harap ramai sudi menghulurkan bantuan

    ReplyDelete
  3. mcm kenal akak ni MPP USM..
    Kalat pesakit yg dapat HL mmg akan selalu letih,tak bermaya..tu belum masuk kemo lagi, banyak cycle utk dihabiskan...
    harap akak hajar tabah menghadapi dugaan Allah ini...

    ReplyDelete
  4. erm teringat sppu ai y ade kanser tu

    xtau la nasibnye cmne

    ReplyDelete
  5. ok..wlupn x phm sgt tp smoga Puan Hajjar cpt kmbali sihat..aamiin Ya Allah.

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum sunah...amalan yg baik untuk kesihatan...:)

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions. Any comment with link(s) will be deleted to avoid spam.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com