Sunday, December 19, 2010

Ungkep???

Untuk dinner tadi, try buat ungkep. Masakan orang Jawa bak kata Mama. Ramuan dikutip daripada blog Mama dan web My Resipi. Saya gabungkan kedua-dua resepi. Memandai je kan. Kaler dia tak macam yang Mama buat, sebab saya guna cili kering, bukan cili padi kaler hijau. So, macam mana Mama? Dapat berapa markah ni? :D

Ungkep ni nak masak dia senang je kalau ikut resepi, lebih kurang macam lauk-lauk yang lain juga. Tapi bezanya pada ungkep adalah kunyitnya (kot). Pernah dulu seorang Bu'eh cakap, kunyit jangan terlebih, nanti masakan jadi pahit. Bolehlah ambil sebagai petua ya. :)

4 comments:
Write Comments
  1. Baru lepas cerita pasal ungkep ni semalam kak..
    x terbayang macam mana rupanya, sekali akak dah buat...
    walaupun mak saya jawa asli tp pnh dgr bende ni..

    ReplyDelete
  2. lin> ye ke? ada instinct la tu..tunggu lin datang insyirah jak, boleh bagi rasa sikit...:D

    ReplyDelete
  3. sayang, kalau guna cili merah, kita tak panggil dia ungkep pule =) kita panggil dia ungkap. haha.. =) layan sudah sun2.. asal sedap, ala2 ungkep, boleh dah tu =)... kreatif kan!

    ReplyDelete
  4. @mama
    ungkap? haha..yezza~ kita kena kretep!! :D

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com