Ungkep???

December 19, 2010

Untuk dinner tadi, try buat ungkep. Masakan orang Jawa bak kata Mama. Ramuan dikutip daripada blog Mama dan web My Resipi. Saya gabungkan kedua-dua resepi. Memandai je kan. Kaler dia tak macam yang Mama buat, sebab saya guna cili kering, bukan cili padi kaler hijau. So, macam mana Mama? Dapat berapa markah ni? :D

Ungkep ni nak masak dia senang je kalau ikut resepi, lebih kurang macam lauk-lauk yang lain juga. Tapi bezanya pada ungkep adalah kunyitnya (kot). Pernah dulu seorang Bu'eh cakap, kunyit jangan terlebih, nanti masakan jadi pahit. Bolehlah ambil sebagai petua ya. :)

You Might Also Like

4 Comments

  1. Baru lepas cerita pasal ungkep ni semalam kak..
    x terbayang macam mana rupanya, sekali akak dah buat...
    walaupun mak saya jawa asli tp pnh dgr bende ni..

    ReplyDelete
  2. lin> ye ke? ada instinct la tu..tunggu lin datang insyirah jak, boleh bagi rasa sikit...:D

    ReplyDelete
  3. sayang, kalau guna cili merah, kita tak panggil dia ungkep pule =) kita panggil dia ungkap. haha.. =) layan sudah sun2.. asal sedap, ala2 ungkep, boleh dah tu =)... kreatif kan!

    ReplyDelete
  4. @mama
    ungkap? haha..yezza~ kita kena kretep!! :D

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com