Macam Mana Nak Hilangkan Sakit Senggugut?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Eh tetiba kan saya nak kongsi pasal sakit senggugut ni. Aduhai, bukan apa. Bulan lepas saya mengalami senggugut yang sangat teruk pada hari ketiga period. Sakitnya tu sangat sukar digambarkan, rasa nak tercabut pinggang pun ada. Bayangkan lah dah senggugut teruk, aliran haid yang keluar pun banyak sungguh. Sampai satu hingga dua jam sekali, saya kena tukar pad yang baru. Sebelum-sebelum ni takde pulak senggugut teruk macam ni. Sebenarnya, apa yang menyebabkan senggugut ni? Jom baca apa penulis Nazurah Hassan terangkan mengenai senggugut.

KENAPA RASA SAKIT BILA ‘PERIOD’?

Semasa haid, kontraksi kuat akan terjadi sebagai salah satu proses meluruhkan dinding rahim.

Kontraksi ini menekan pembuluh darah yang mengelilingi rahim, sehingga memutuskan bekalan darah dan oksigen ke rahim. Sebagai tindak balas, rahim melepaskan bahan kimia yang menyebabkan rasa nyeri dan sakit.

Kredit gambar: antranik.org

Selain itu, tubuh juga mengeluarkan bahan kimia bernama prostaglandin. Bahan ini memicu otot rahim supaya terus berkontraksi.

Jika terlebih paras prostaglandin, ia mampu juga menyebabkan berlakunya loya, cirit birit, perasaan gelisah, dan sakit kepala.

Haaa...patut lah selalu aje sakit kepala kalau tengah period. Dah lah senggugut, sakit kepala lagi. Huhuhu. Tapi ada banyak petua orang lama dan juga petua moden untuk hilangkan sakit senggugut ni. Antara yang berkesan adalah:

1. TUAM DENGAN AIR PANAS

Ini saya pernah cuba. Ada orang guna tuala yang direndam dalam air panas dan diperah. Ada orang guna beg tuam yang dijual dekat Watson atau Guardian tu. Tapi saya isi aje botol air dengan air panas. Kemudian tuam dekat pinggang, perut dan belakang. Fuhh. Memang lega!

2. MINUM AIR PANAS

Orang kata minum air panas dan suam pun boleh melegakan senggugut. Sebab air tu terus sampai ke perut gitu. Bila sampai perut, air suam atau panas ni dapat melegakan otot rahim yang kekejangan semasa period.

3. BERSENAM

Sakit ketika period kerap kali disebabkan oleh kekurangan hormon endorfin. Dengan melakukan senaman ringan, tubuh akan melepaskan hormon endorfin ni dan mengurangkan sakit senggugut. Haa, jangan la duduk berkurung aje dalam bilik bila senggugut menyerang.

4. JAGA MAKAN

Kalau nak elakkan senggugut dari awal, pastikan jaga pemakanan kita. Amalkan diet yang seimbang, kurangkan pengambilan garam dan gula berlebihan. Elakkan juga minumam berkafein. Banyakkan makan sayur-sayuran dan buah-buahan serta makanan yang mengandungi vitamin B1 dan B6. Boleh juga makan set suplemen khas untuk senggugut.

5. AMBIL PAINKILLER

Kalau dah tahap teruk sangat, menelan pil penahan sakit adalah alternatif terakhir bagi saya. Ada orang memang ambil menstrual pill khas untuk senggugut. Saya telan panadol aje kalau da teruk sangat. Painkiller ni bukan lah untuk merawat senggugut tu, tapi hanya melegakan seketika rasa sakit tu.

Senggugut teruk yang melampau kadang-kadang disebabkan oleh beberapa penyakit yang berkaitan dengan rahim. Antaranya adalah fibroid dan endometriosis. Kalau tiap-tiap bulan korang rasa sakit senggugut semasa period, better jumpa doktor untuk dapatkan pemeriksaaan dan nasihat. Cegah lebih awal untuk elak risiko yang lebih berbahaya pada masa akan datang.

Kalau korang, macam mana pulak nak hilangkan sakit senggugut tu?

2 comments:

  1. hanya yang mengalaminya je tahu sakitnya kan..
    Janji Kita

    ReplyDelete
  2. Lama tak merasai sengugut, dulu ye sampai gigit bucu bantal..sejak dh kahwin beranak, ilang semua..cuma kadang sakit biasa nak uzur tu adalah...

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com

Powered by Blogger.