BLOG ENCIK SUAMI

Saturday, March 2, 2013

Hati-hati... Ada Betulnya...

Kadang-kadang rasa apa yang sorang sahabat tu cakap dalam entri dia betul.

Kadang-kadang je. Ye, tak selalu lah. Bila nak menulis sesuatu kat mana-mana platform yang ramai orang baca, kena fikir banyak kali. Sebab kadang-kadang, tak selalu lah, apa yang kita tulis, orang akan salah tafsir. Kita maksudkan lain, orang lain yang membaca nanti fikir lain pulak.

Mungkin sebab tu lah adanya subjek Sastera kat sekolah kan?

Sebab dari tulisan yang tersurat, akan terhurai pelbagai makna tersirat.

Dan kadang-kadang kita fikirkan hati-hati orang disekeliling kita. Bimbang ada yang terasa, terguris, tersinggung dengan tulisan kita, buat kita fikir banyak kali sebelum tulisan tu dibaca orang ramai. Itu kalau kita da faham sangat orang-orang di sekeliling kita tu macam mana, da tahu sangat sahabat-sahabat kita ni jenis yang macam mana. Jadi, kita tahu lah kan nak menulis yang macam mana untuk diorang.

Lain orang, lain penerimaannya, kan?

Kalau yang jenis terasa, kemudian mengambil pengajaran, alhamdulillah. Tapi kalau yang jenis tersinggung, tak mahu menerima dan terus menyisih?

Bahkan bukan tulisan je, kata-kata dan tindak-tanduk kita pun.

Tambah-tambah dengan orang yang rapat dengan kita. Yang paling dambakan teguran dan nasihat, yang mahu sama-sama mencari redha Allah di muka bumi, dalam masa yang sama merekalah yang paling lembut dan mudah koyak kelopak hatinya.

Bak kata orang bijak pandai, hati-hati.

Hati-hati menjaga hati.


5 comments:

IQ = Iez Qis said...

betul tu kak sunah, sy pn sllu berjga2 bila menulis entry...sbb sy thu rmai kwn2 yg bce blog...huhu

kakchik@ella said...

Betul3. Kc setuju.

ms. ck said...

hmmmm...k.sun~....

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

susah nak jaga hati orang, hati sendiri juga yang terluka..

AyueJean AJ said...

Betul kadang kita tulis lain orang baca lain.....
Sebab dalam penulisan takde nada....
Senang orang nak salah faham.....

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.