Hati-hati... Ada Betulnya...

March 02, 2013

Kadang-kadang rasa apa yang sorang sahabat tu cakap dalam entri dia betul.

Kadang-kadang je. Ye, tak selalu lah. Bila nak menulis sesuatu kat mana-mana platform yang ramai orang baca, kena fikir banyak kali. Sebab kadang-kadang, tak selalu lah, apa yang kita tulis, orang akan salah tafsir. Kita maksudkan lain, orang lain yang membaca nanti fikir lain pulak.

Mungkin sebab tu lah adanya subjek Sastera kat sekolah kan?

Sebab dari tulisan yang tersurat, akan terhurai pelbagai makna tersirat.

Dan kadang-kadang kita fikirkan hati-hati orang disekeliling kita. Bimbang ada yang terasa, terguris, tersinggung dengan tulisan kita, buat kita fikir banyak kali sebelum tulisan tu dibaca orang ramai. Itu kalau kita da faham sangat orang-orang di sekeliling kita tu macam mana, da tahu sangat sahabat-sahabat kita ni jenis yang macam mana. Jadi, kita tahu lah kan nak menulis yang macam mana untuk diorang.

Lain orang, lain penerimaannya, kan?

Kalau yang jenis terasa, kemudian mengambil pengajaran, alhamdulillah. Tapi kalau yang jenis tersinggung, tak mahu menerima dan terus menyisih?

Bahkan bukan tulisan je, kata-kata dan tindak-tanduk kita pun.

Tambah-tambah dengan orang yang rapat dengan kita. Yang paling dambakan teguran dan nasihat, yang mahu sama-sama mencari redha Allah di muka bumi, dalam masa yang sama merekalah yang paling lembut dan mudah koyak kelopak hatinya.

Bak kata orang bijak pandai, hati-hati.

Hati-hati menjaga hati.

You Might Also Like

5 Comments

  1. betul tu kak sunah, sy pn sllu berjga2 bila menulis entry...sbb sy thu rmai kwn2 yg bce blog...huhu

    ReplyDelete
  2. susah nak jaga hati orang, hati sendiri juga yang terluka..

    ReplyDelete
  3. Betul kadang kita tulis lain orang baca lain.....
    Sebab dalam penulisan takde nada....
    Senang orang nak salah faham.....

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com