BLOG ENCIK SUAMI

Saturday, March 2, 2013

Pilihan dan Memilih...

Pilihan dan memilih.

Bila kita ada pilihan dan perlu untuk memilih, kita tentu akan fikirkan mana yang terbaik di ranking paling atas dalam pilihan kita kan? Yang kedua terbaik, yang ketiga terbaik, dan seterusnya dalam susunan masing-masing ikut kebaikan dan keburukannya.

Bila bercakap tentang pilihan, maksudnya kita ada alternatif. Mana tahu, pilihan yang pertama itu akhirnya bukan yang baik untuk kita, so kita ada alternatif lain untuk dipilih. Atau mana tahu, yang pertama itu memang bukan untuk kita pilih, sekurang-kurangnya ada pilihan kedua, ketiga, dan seterusnya yang masih boleh kita pilih.

Tujuannya?

Backup plan. Orang kata. Tak kisah lah nak pilih apa pun. Macam mak cik saya ni, dia nak pilih kain kotton untuk buat jubah. Jadi saya tunjukkan lah kain-kain cantik yang boleh dibuat jubah kat Benang Hijau Collections. Sebelum ni, dia pilih hanya satu kain. Satu tu aje, takde nak berkenan kat yang lain.


Dia nak yang oren hitam tu je. Dan saya pun tak terfikir pula nak bagi dia pilihan yang lain masa tu. Bila tanya boss, boss cakap ada, so saya happy tidak terkata. Cepat-cepat bagitau kat mak cik kain tu ada. Tapi last minute, supplier kata dah sold out. Aduhh! Macam mana ni???

Akhirnya, balik rumah kali ni, saya tunjuk kat mak cik saya kain-kain baru pula. Kali ni, saya bagi mak cik pilih kain-kain yang dia berkenan, dalam tiga pilihan. Mana satu yang paling dia nak, dan mana satu yang akan jadi kain backup kalau kain pertama yang dia pilih tu tak available. So, kalau kain takde nanti, boleh lah boss carikan yang lain kan? :)

So, dalam buat ape-ape benda pun, tak kira lah pilih kain ke, pilih ape nak makan ke, atau pilih kerja-kerja yang kita nak buat ke; sebenarnya bila kita perlu untuk memilih, fikirkan baik dan buruk satu-satu benda tu. Dan bila ada alternatif yang lebih baik, tambah lah ke dalam pilihan kita. Mungkin alternatif tu bukan lah antara yang kita suka, tapi boleh saja, yang itu paling Allah suka untuk kita, kan?

Dan ada masanya bukan kita saja yang perlu memilih, kadang-kadang kita juga perlu memberi pilihan... :)


3 comments:

Rozuan Ismail said...

same goes to dalam kehidupan. ada masa kita memilih dan ada masa kita dipilih

Ayu azmir said...

Betul tu... kadang kadang kita terpaksa memberi pilihan....

AyueJean AJ said...

Back Up plan memang kena ada....
just in case....

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.