BLOG ENCIK SUAMI

Friday, December 2, 2011

Eh, Ustazah! : Mencuri Dalam Solat

Ehem... Ehem... Uhuk-uhuk... Tekak ustazah sakit. Hurmm... Sebab cuaca kot. Pagi-pagi waktu rehat camni; macam biasa, mesti ada anak murid ustazah masuk bilik guru. Entah, tak gi kantin agaknya budak-budak ni. Duk melepak dengan ustazah je kerjanya.

Ustazah: Uhuk-uhuk...

Nasri: Eh, ustazah! Assalamualaikum... Batuk je dari tadi, tak sihat ke?

Ustazah: Eh, Nasri! Wa'alaikumussalam... Kurang sihat sikit. Cuaca tak menentu kan akhir-akhir ni. Ha, kamu ni tak makan ke?

Nasri: Alhamdulillah, tadi da makan dah, ustazah. Masa makan tadi Syafiq tanya saya pasal satu benda ni. Tu yang tak sabar nak jumpa ustazah ni.

Ustazah: Hurmmm? Pasal ape tu? Sampai cepat benar kamu makan...baru 5 minit waktu rehat.

Syafiq: Assalamualaikum, ustazah!

Ustazah: Eh, wa'alaikumussalam. Sampai pun orangnya. Baru je cakap pasal kamu.

Syafiq: Hah? Cakap pasal saya? Ooo.. Nasri! Nkoo kutuk aku eh???

Nasri: Ape pulak! Aku tak main la kutuk-kutuk orang ni... Lagipun aku ingat ape yang Ustaz Fakhrul cakap dulu!


Syafiq: Erkk! Maaf, maaf... Astaghfirullahal'azim... Aku ni ntah pape la kan... Aku gurau je, beb!

Ustazah: Hurmmm... Baguslah anak-anak murid ustazah ni. Da pandai guna hujah-hujah dalam al-Quran. Tak sia-sia baca al-Quran hari-hari kan?

Nasri: Alhamdulillah... Haa... Ustazah, ni Syafiq nak tanya pasal mencuri.

Syafiq: Aha... Mencuri, ustazah!

Ustazah: Ha? Hukum mencuri potong tangan ke ape?

Syafiq: Eh, bukan... Err...ade abang senior tu, masa kat surau waktu Zohor semalam, dia nampak sorang junior ni. Junior tu nak solat Zohor la kan, entah nak cepat ke ape, dia solat la cepat-cepat. Habis solat je terus blah!

Nasri: Lepas tu abang senior tu tiba-tiba gitau Syafiq...cane dia gitau tadi, beb?

Syafiq: Dia kata... "Nak tau tak? Dia mencuri dalam solat!"

Nasri: Haaaaaa...ape maksud dia, ustazah??? Pelik bebenor. Kami tengok takde pulak dia mencuri ape-ape. Elok aje solat sampai habis 4 rakaat. Kami yang tengah usrah kat situ tak nampak lak dia buat benda lain sampai dikata mencuri. Huhuhu...

Ustazah: Owh... Alhamdulillah. Bagusnya abang senior tu tinggalkan kamu dalam persoalan kan? Kalau tak, sunyilah bilik guru ni...takde anak murid datang nak tanya.

Nasri: Eh...err... Bukan taknak datang, ustazah. Bizi sikit. Uhuhu...

Ustazah: Hehe... Ustazah gurau aje. Tentang kata-kata abang senior tu tadi, sebenarnya ada makna yang tersirat di sebalik hadith Rasulullah s.a.w yang berkaitan dengan mencuri dalam solat.


Syafiq: Owhhh... Rasulullah s.a.w pernah sebut ye. Hurmmm... Macam mana yang dikatakan tak sempurna rukuk dengan sujud tu?

Ustazah: Cer bayangkan kalau rukuk dengan sujud tu kamu buat cepat-cepat, mungkin sebab kamu dah terlewat untuk urusan lain, atau kamu dah terlewat lalu solat di hujung waktu... Nak sujud pun kurang-kurang dah sentuh dahi kat sejadah tu, kira ok laaa~~~ Semua nak cepat, agak-agak, bacaan kamu sempurna tak?

Nasri: Err... Mestilah tak, ustazah. Tak sempat habis bacaan rukuk, da bangun iktidal, tak sempat habiskan thoma'ninah, da duduk antara dua sujud. Macam bersambung aje sekaligus. Huhuhu...

Ustazah: Haa... Tau pun! So, kalau thoma'ninah tak sempurna, ape hukum solat tu?

Syafiq: Thoma'ninah... Walaupun sekadar ucapan puji-pujian kepada Allah yang pendek-pendek aje, ia tetap salah satu dari rukun solat. Fuhhh, kalau tak sempurna, kira cam tinggal salah satu rukun lah!

Nasri: Erk! Tak sah la solat!

Ustazah: Yup... Sebab tu Rasulullah mencela orang yang solat macam tu. Perbuatan dia tu menunjukkan dia tak bersungguh-sungguh memberi penghormatan kepada Allah...

Syafiq: Naudzubillah... Moga kita dijauhkan dari murka Allah...

Nasri: Ameen... Terima kasih, ustazah!

Ustazah: Alhamdulillah... Nanti bole share dengan kawan-kawan lain ye~

Nasri: Insya'Allah... Kami balik kelas dulu. Assalamualaikum, ustazah...

Ustazah: Wa'alaikumussalam.


Perhatikan sekeliling kita. Tidak sedikit yang sujud dan rukuknya bagai mematuk-matuk kerana mengejar hal dunia. Jangan biarkan mereka terus mencuri dalam solat, dan perbaiki diri kita sekali sebelum nanti kita ditanya di akhirat. Sempurnakan solatmu, kerana insya'Allah hanya solat sempurna yang mampu menjaga dirimu dari perkara maksiat. Moga tiada lagi kata-kata "solat, tapi tetap juga buat dosa!"


15 comments:

mohd zhafri said...

nice~

mas saari said...

kena jaga solat kita elok2!

Niena Pengembara Ilahi said...

solat tu tiang agama, kalau kte solat tpi masih lgi hidup dlm dosa makna masih ada yg xkena ngan solat kte tu. betulkan niat solat, sama2 kita perbaiki solat kte.

qasehraihan said...

cobalah untuk melakukan solat sesempurnnya..ikhlaskan diri..huhu

sunak..akak dh dpt ank sedara girl..yeayy..hehe

Rabiatul Adawiyah Abd Rahim said...

Terima kasih kerana sudi berkongsi. Info yg sgt berguna untuk semua. :)

aimie amalina said...

^____________^
suka sgt kak
alahai, rindu dengan eh ustazah n.
hehe
teringat kat kuliyah Tibi kelmarin, kat tibi 1, pon cite ni dalam hal rukuk, ada yg tangan nye rukuk smp ke buku lali, padahal dalam kitab dah cite,
"hendaklah smpai kedua tapak tangan kedua lutut kamu."

Syafiq Ahadin said...

weeeeeeeeeeee~~~ :)

Suhaili Sarif said...

mcm ayam mematuk ya ustazah?
solat nk cepat je.hihi

eh ustazah x cuti skola lg ke??hihi

diana said...

solat asal buat...
kurang sempurna hasilnya..:)

deen azmee said...

maceh ustazah atas peringatan ni.. heee~

ariana said...

Pesanan untuk diri ni.. padahal benda lain boleh je buat sempurna..Ya Allah sempurnakanlah juga solat ku..

maszull said...

assalamualaikum sunah...alhamdullilah moga semua solat kita dpt diterima dan dpt kita lakukn dgn baik yer...:)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

risau jika mencuri dlm solat.moga amalan kita diterima Allah ye sunah.amin

Iffah Afeefah said...

Ai pon harap cmtu
solat wat
tp xsmpurna
tu y jahat jugak tu

ir prof dr alia rosli said...

:))

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.