BLOG ENCIK SUAMI

Wednesday, December 28, 2011

Kenapa Awak Cintakan Saya?

why do you love me by ~OVNI44 on deviantART

Cinta...

Kenapa kita menyintai? Apa yang menyebabkan kita cinta pada seseorang? Apa yang ada pada orang yang kita cintai hingga kita jatuh cinta?

Sayang...

Kenapa kita menyayangi? Apa yang menyebabkan kita sayang pada seseorang? Apa yang ada pada orang yang kita sayangi hinggi kita jatuh sayang?

Kadang-kadang soalan ini ditanya kepada kita oleh insan-insan tersayang di sekeliling kita. Dan kadang-kadang kita juga mahukan jawapan kepada soalan-soalan ini daripada orang-orang yang mengasihi kita.

"Awak, saya nak awak kawan dengan saya!"

"Kenapa?"

"Sebab saya tahu awak akan jatuh cinta pada saya!"

Cukup sampai situ. Tiada soalan kenapa dia akan jatuh cinta. Dan tiada jawapan kepada kenapa dia akan jatuh cinta. Pernahkah ada satu detik di mana kamu tertanya-tanya, kenapa kamu menyayangi insan-insan di sekeliling kamu dan kamu tidak ketemu jawapan kepada soalan itu? Bersungguh-sungguh kamu mencari jawapan kepada soalan yang bermain-main dalam fikiran kamu, bimbang nanti bila ditanya, kamu tidak punya jawapan yang tepat.

Namun, kosong...

Tiada.

Masih juga tiada kata yang benar-benar boleh menjawab persoalan di kotak fikir.

Cukuplah bertanya kepada diri.

Kerana kadang-kadang, cinta tidak memerlukan sebab...


29 comments:

Eera Shera said...

cinta memang tak perlukan sebab..cinta Allah turunkan dalam hati seseorg

reenapple said...

betul juga... bila jatuh cinta ia tak perlukan sebab.. sama macam kenapa kau suka ice cream??? hehehe

Tea said...

ada sebab.. cuma apabila terlalu byk sebabnya tak pasti yg mana sebab utama.. baik dipendam..

nuruashia ♥ said...

bile Allah da izinkan haty kite ntk terime cnta, maka tida sebab lain melainkan terime itu sebagai keredhaan dariNya. betul x sys? hpohoho

Sunah Sakura said...

@Tea

aha..sebab tu saya tulis "kadang-kadang"...

aDisH.sHidA said...

betul betul....tiada alasan untuk cinta...sebab cinta hadir dengan sendiri yang diutuskan olehNya kepada insan yang telah ditetapkan pasangan nyer

si ngokngek said...

cinta memerlukan sebab dan cinta mmmg bkan untuk bersebab..cinta itu datang dr hati anugerah allah

mas saari said...

sebab saya cintakan dialah...hehehee

azu said...

cinta utk diterokai n tak perlukan sebab~

..cik gugu.. said...

setahu gugu, cnta mmg ta perlukan sbb.. takan ade jawapannya walau 1000 thn kte memikir..

Iffah Afeefah said...

sunah ngn jiji ni pakat ke ape hehe

maszull said...

assalamualaikum sunah...cinta dtg tanpa diundang dan Allah yg menjadikan perasaan cinta itu ada pada setiap manusiakan ....

cinta itu buta kan masih x ada jawapan akan erti cinta sebenarnya....:)

Isteri Encek Bard said...

cinta adalah anugerah tak ternilai buat diri kita.. Cinta pada YANG ESA, cinta pada ciptaa NYA, juga cinta pada yang menyangi kita... sebab itu tiada sebab untuk rasa cinta..

JIJI YU said...

bukan kadang2..dah memang sebenarnya cinta tu tak memerlukan sebab langsung

Sunah Sakura said...

@JIJI YU

bagi orang-orang tertentu, cinta mereka ada sebabnya...dan oleh sebab itu, diorang kena baca entri ko yang aku linkkan tu ostad...

Mr.PinGu said...

sayang cinta dikasihi adalah naluri setiap insan.. ia adalah nikmat yg tidak terhingga daripada Pencipta yang Maha Agung

Tiramisu Fatiema said...

cinta ikhlas dari hati..

Rozuan Ismail said...

perlu ke beritahu kenapa kita cinta seseorang.itukan fitrah

Syafiq Ahadin said...

saya cintakan dia, sebabb....errr.... ada 4 pilihan, saya nak cinta sebab agama. :)

Eyda Syahida said...

yep. cinta tak memerlukan sebab. saya menderita dengan perasaan yang saya ada skrg.

kenapa saya harus ada perasaan pada orang yang dah berpunya? saya taknak digelar perampas. :(

aimie amalina said...

aduhaiii
sungguh kak..
puas pikir
tapi itulah uniknye anugerah Dia
suatu perasaan yg dperlukan manusia tanpa sebab musabab.. :)

Akim Iqbal said...

Err, sempoi..

Ummi said...

Uiikksss, lain mcm jek Sunah...beruntunglah org yg dicintai dan berbahagialah org yg bercinta2an...munger2 cinta....hehe

Munnafendy said...

heee...totally agreed!

Cik Pulau said...

hurmmm....
mula2 baca jiji punya entri..
pastu baca sini lak..
tengok link jiji tu..
takyah la baca lgi.. hehhe..
tak perlu sebab.. sebab kita sendiri pun takde jawapan nk bg kenapa.huuu~

kiera'sakura said...

bila kita x jumpa jawapan itu baru dinamakan cinta... :)

saya juga tidak punya jawapan...

Fiqas said...

cinta tak perlukan sebab dan alasan nya.. rasa yang datang, kita x dapat nak tolak pun..

model pakaian grosir said...

tulisan yang baik untuk di simak,,nice post

Nadira Abdul said...

penah trtanya, kenapa saya cintakan dia walhal brlainan agama? saya pelikk

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.