Kenapa Awak Cintakan Saya?

December 28, 2011

why do you love me by ~OVNI44 on deviantART

Cinta...

Kenapa kita menyintai? Apa yang menyebabkan kita cinta pada seseorang? Apa yang ada pada orang yang kita cintai hingga kita jatuh cinta?

Sayang...

Kenapa kita menyayangi? Apa yang menyebabkan kita sayang pada seseorang? Apa yang ada pada orang yang kita sayangi hinggi kita jatuh sayang?

Kadang-kadang soalan ini ditanya kepada kita oleh insan-insan tersayang di sekeliling kita. Dan kadang-kadang kita juga mahukan jawapan kepada soalan-soalan ini daripada orang-orang yang mengasihi kita.

"Awak, saya nak awak kawan dengan saya!"

"Kenapa?"

"Sebab saya tahu awak akan jatuh cinta pada saya!"

Cukup sampai situ. Tiada soalan kenapa dia akan jatuh cinta. Dan tiada jawapan kepada kenapa dia akan jatuh cinta. Pernahkah ada satu detik di mana kamu tertanya-tanya, kenapa kamu menyayangi insan-insan di sekeliling kamu dan kamu tidak ketemu jawapan kepada soalan itu? Bersungguh-sungguh kamu mencari jawapan kepada soalan yang bermain-main dalam fikiran kamu, bimbang nanti bila ditanya, kamu tidak punya jawapan yang tepat.

Namun, kosong...

Tiada.

Masih juga tiada kata yang benar-benar boleh menjawab persoalan di kotak fikir.

Cukuplah bertanya kepada diri.

Kerana kadang-kadang, cinta tidak memerlukan sebab...

You Might Also Like

29 Comments

  1. cinta memang tak perlukan sebab..cinta Allah turunkan dalam hati seseorg

    ReplyDelete
  2. betul juga... bila jatuh cinta ia tak perlukan sebab.. sama macam kenapa kau suka ice cream??? hehehe

    ReplyDelete
  3. ada sebab.. cuma apabila terlalu byk sebabnya tak pasti yg mana sebab utama.. baik dipendam..

    ReplyDelete
  4. bile Allah da izinkan haty kite ntk terime cnta, maka tida sebab lain melainkan terime itu sebagai keredhaan dariNya. betul x sys? hpohoho

    ReplyDelete
  5. @Tea

    aha..sebab tu saya tulis "kadang-kadang"...

    ReplyDelete
  6. betul betul....tiada alasan untuk cinta...sebab cinta hadir dengan sendiri yang diutuskan olehNya kepada insan yang telah ditetapkan pasangan nyer

    ReplyDelete
  7. cinta memerlukan sebab dan cinta mmmg bkan untuk bersebab..cinta itu datang dr hati anugerah allah

    ReplyDelete
  8. sebab saya cintakan dialah...hehehee

    ReplyDelete
  9. cinta utk diterokai n tak perlukan sebab~

    ReplyDelete
  10. setahu gugu, cnta mmg ta perlukan sbb.. takan ade jawapannya walau 1000 thn kte memikir..

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum sunah...cinta dtg tanpa diundang dan Allah yg menjadikan perasaan cinta itu ada pada setiap manusiakan ....

    cinta itu buta kan masih x ada jawapan akan erti cinta sebenarnya....:)

    ReplyDelete
  12. cinta adalah anugerah tak ternilai buat diri kita.. Cinta pada YANG ESA, cinta pada ciptaa NYA, juga cinta pada yang menyangi kita... sebab itu tiada sebab untuk rasa cinta..

    ReplyDelete
  13. bukan kadang2..dah memang sebenarnya cinta tu tak memerlukan sebab langsung

    ReplyDelete
  14. @JIJI YU

    bagi orang-orang tertentu, cinta mereka ada sebabnya...dan oleh sebab itu, diorang kena baca entri ko yang aku linkkan tu ostad...

    ReplyDelete
  15. sayang cinta dikasihi adalah naluri setiap insan.. ia adalah nikmat yg tidak terhingga daripada Pencipta yang Maha Agung

    ReplyDelete
  16. cinta ikhlas dari hati..

    ReplyDelete
  17. perlu ke beritahu kenapa kita cinta seseorang.itukan fitrah

    ReplyDelete
  18. saya cintakan dia, sebabb....errr.... ada 4 pilihan, saya nak cinta sebab agama. :)

    ReplyDelete
  19. yep. cinta tak memerlukan sebab. saya menderita dengan perasaan yang saya ada skrg.

    kenapa saya harus ada perasaan pada orang yang dah berpunya? saya taknak digelar perampas. :(

    ReplyDelete
  20. aduhaiii
    sungguh kak..
    puas pikir
    tapi itulah uniknye anugerah Dia
    suatu perasaan yg dperlukan manusia tanpa sebab musabab.. :)

    ReplyDelete
  21. Uiikksss, lain mcm jek Sunah...beruntunglah org yg dicintai dan berbahagialah org yg bercinta2an...munger2 cinta....hehe

    ReplyDelete
  22. hurmmm....
    mula2 baca jiji punya entri..
    pastu baca sini lak..
    tengok link jiji tu..
    takyah la baca lgi.. hehhe..
    tak perlu sebab.. sebab kita sendiri pun takde jawapan nk bg kenapa.huuu~

    ReplyDelete
  23. bila kita x jumpa jawapan itu baru dinamakan cinta... :)

    saya juga tidak punya jawapan...

    ReplyDelete
  24. cinta tak perlukan sebab dan alasan nya.. rasa yang datang, kita x dapat nak tolak pun..

    ReplyDelete
  25. tulisan yang baik untuk di simak,,nice post

    ReplyDelete
  26. penah trtanya, kenapa saya cintakan dia walhal brlainan agama? saya pelikk

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com