BEN ASHAARI : TERIMA KASIH IBU !


Nak join klik banner ni

Terlalu banyak kenangan bersama mak...sejak kecil sampai umur saya sekarang ni. Tapi ada satu yang saya takleh lupa sampai sekarang...masa tu saya baru nak masuk tingkatan 1. Saya anak sulong dalam keluarga, jadi tak pernah lagi antara kami yang sekolah jauh-jauh. Saya tau, berat hati mak nak lepaskan saya pergi masa tu. Tiap kali membicarakan tentang pendaftaran, persiapan dan apa-apa yang berkaitan tentang sekolah berasrama tu, saya nampak air jernih di tubir mata mak. Tapi mak tak luahkan pun...bila tengok mak macam tu, hati anak mana yang tak resah dan berat. Beberapa hari saja sebelum saya sepatutnya bertolak ke sekolah tu, akhirnya saya buat keputusan... "Mak, saya tak jadi pergi sekolah tu...saya sekolah kat sini je lah..." Mak terkejut, betul ke apa yang didengarnya.

Memang itu keputusan saya masa tu. Tak sanggup melihat mak macam tu. Dan sebab tu jugaklah saya tak pernah bersekolah asrama hinggalah akhirnya saya ke matrikulasi, baru masuk asrama... Bukan da berhenti setakat tu, tiap kali hantar saya kat lapangan terbang pun, sampai sekarang da besar panjang ni, mak akan sebak jugak...tapi tak macam mula-mula dulu. Sekarang mak da faham, da biasa...anak-anak lain pun da semua jauh-jauh kecuali yang bongsu. Bila da jauh ni, yang penting kita selalu berhubung dengan kedua-dua orang tua...:)

Terus-terang, saya lebihkan mak saya...tiap kali kol rumah pun, akan kol henset mak...kalo ayah angkat pun, cakap kejap je...lepas tu, "mana mak?" Ehehe...kalo henset mak habis bateri, pi kol henset ayah, cakap kejap...lepas tu, "mana mak?" Hehehe...rasa lebih selesa dengan mak kot~ Tapi dua-dua pun saya sayang~ :)

Selagi mampu kami menjaga mereka, tak kan sekali-kali kami tinggalkan mereka di rumah orang tua...insya'Allah.

Sebab tu Allah pesan agar tuliskan wasiat, dan anak-anak wajib patuh pada wasiat yang ditinggalkan.  Boleh baca kat SINI kenapa kita kena berwasiat. Memalukan je kalo nak gadoh tentang harta pusaka. Serius, saya tak suka sebab saya sendiri pernah nampak macam mana orang-orang cenggini dengki antara satu sama lain hanya kerana harta pusaka. Moga dijauhkan...ameennnn...

Okie~ mak, kalo baca ni...saya tau mak tak nangis punye...mesti gelak sambil kuar air mata...kan?


ENTRI CAMBEST SAPE KALI NI? JOM TERJAH!

31 comments:

  1. abg percaya mak seorg yang paling iostimewa..masa call hari tu pun sejuk jer abg dengar suaranya :) mak angkat sebelum past kat ayah :)

    ReplyDelete
  2. makcik, tak lama lagi makcik dh nam dapat ,menantu..... hehehehe

    suka la tu makcik....

    hehehe

    tahniah ye makcik....

    semoga makcik dpat menantu dan cucu2 yang baik...

    amin

    ReplyDelete
  3. ye..btoi3....kalo kol,msti tepon mak dulu...

    ReplyDelete
  4. erk skandal..haha ade idea entry baru

    pompuan biase lebihkan mak..anak manje cik sunah..

    kalau famili ktrang..naik flight main tinggal kat tepi je..haha anak pompuan lak tu

    ReplyDelete
  5. Oh ibu..... hehe.. nak balas budi mereka memang susah, atau tak mungkin terbalas.. Yang terbaik untuk kita balas bukan stekat menjaga mereka itu ini, tapi menjadi anak soleh, kerana itu yg buat ibu bapa kita masuk syurga ^_^

    ReplyDelete
  6. sedihnya berpisah dengan ibu even nak g beljar T_T

    jom singgah (:
    http://whenisaidsomething.blogspot.com/2011/03/ben-ashaari-terima-kasih-ibu.html

    ReplyDelete
  7. @Miss Ran

    erk! paparazzi!!! hahaha~

    hahaha~ takpe...diorang percaya kat anak diorang..

    ReplyDelete
  8. bersama-sama berusaha menjadi anak yg s0leh dan s0lehah...
    serta menggembirakan mereka semasa hayat mereka...

    ReplyDelete
  9. Semoga ibu bapa kita dilindungi...
    Tanpa mereka siapalah kita...huhu

    ReplyDelete
  10. salam singgah n follow!
    memang sedih bila bercerita pasal ibu jadi hargailah ibu anda selagi mereka masih ada...

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum.. ibu kamu terbaik, sama sepertimana Mama Nadh, terbaik buat Nadh.. kita sama2 pastikan, kita jugak jadi anak yang baik, yang soleh buat mereka, dan masa depan, kita ibu bapa contoh buat anak2 kita ya.. ;)

    ReplyDelete
  12. benci btol! sume nak wat eyqa nangish baca entry korg... huhu... sebak baca entry kak sunah sebab eyqa pun penah rse canggini.. sob! sob! sob!

    ReplyDelete
  13. sob3...knangn adalah bnda yg susah nak dilupakan sama ada pahit atau buruk..

    prince doakan kite same2 menjadi anak yang soleh n solehah...:)

    ReplyDelete
  14. @Eyqasara

    eyqa sayang~ kita kan sama orang sarawak...:) terbang jauh2~

    ReplyDelete
  15. as salam..
    hmm..pengorbanan seorang anak demi
    harapan yang tidak terucap oleh seorang ibu.

    moga hati kalian menjadi kental seperti srikandi-srikandi Islam..
    ameen..

    =)

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com

Powered by Blogger.