BLOG ENCIK SUAMI

Sunday, March 20, 2011

BEN ASHAARI : TERIMA KASIH IBU !


Nak join klik banner ni

Terlalu banyak kenangan bersama mak...sejak kecil sampai umur saya sekarang ni. Tapi ada satu yang saya takleh lupa sampai sekarang...masa tu saya baru nak masuk tingkatan 1. Saya anak sulong dalam keluarga, jadi tak pernah lagi antara kami yang sekolah jauh-jauh. Saya tau, berat hati mak nak lepaskan saya pergi masa tu. Tiap kali membicarakan tentang pendaftaran, persiapan dan apa-apa yang berkaitan tentang sekolah berasrama tu, saya nampak air jernih di tubir mata mak. Tapi mak tak luahkan pun...bila tengok mak macam tu, hati anak mana yang tak resah dan berat. Beberapa hari saja sebelum saya sepatutnya bertolak ke sekolah tu, akhirnya saya buat keputusan... "Mak, saya tak jadi pergi sekolah tu...saya sekolah kat sini je lah..." Mak terkejut, betul ke apa yang didengarnya.

Memang itu keputusan saya masa tu. Tak sanggup melihat mak macam tu. Dan sebab tu jugaklah saya tak pernah bersekolah asrama hinggalah akhirnya saya ke matrikulasi, baru masuk asrama... Bukan da berhenti setakat tu, tiap kali hantar saya kat lapangan terbang pun, sampai sekarang da besar panjang ni, mak akan sebak jugak...tapi tak macam mula-mula dulu. Sekarang mak da faham, da biasa...anak-anak lain pun da semua jauh-jauh kecuali yang bongsu. Bila da jauh ni, yang penting kita selalu berhubung dengan kedua-dua orang tua...:)

Terus-terang, saya lebihkan mak saya...tiap kali kol rumah pun, akan kol henset mak...kalo ayah angkat pun, cakap kejap je...lepas tu, "mana mak?" Ehehe...kalo henset mak habis bateri, pi kol henset ayah, cakap kejap...lepas tu, "mana mak?" Hehehe...rasa lebih selesa dengan mak kot~ Tapi dua-dua pun saya sayang~ :)

Selagi mampu kami menjaga mereka, tak kan sekali-kali kami tinggalkan mereka di rumah orang tua...insya'Allah.

Sebab tu Allah pesan agar tuliskan wasiat, dan anak-anak wajib patuh pada wasiat yang ditinggalkan.  Boleh baca kat SINI kenapa kita kena berwasiat. Memalukan je kalo nak gadoh tentang harta pusaka. Serius, saya tak suka sebab saya sendiri pernah nampak macam mana orang-orang cenggini dengki antara satu sama lain hanya kerana harta pusaka. Moga dijauhkan...ameennnn...

Okie~ mak, kalo baca ni...saya tau mak tak nangis punye...mesti gelak sambil kuar air mata...kan?


ENTRI CAMBEST SAPE KALI NI? JOM TERJAH!



31 comments:

AdyBudika said...

abg percaya mak seorg yang paling iostimewa..masa call hari tu pun sejuk jer abg dengar suaranya :) mak angkat sebelum past kat ayah :)

putERi-kAtEk said...

makcik, tak lama lagi makcik dh nam dapat ,menantu..... hehehehe

suka la tu makcik....

hehehe

tahniah ye makcik....

semoga makcik dpat menantu dan cucu2 yang baik...

amin

Lulu Rahman said...

bestnya sgt rapat dgn mak :)

anies anessa said...

ye..btoi3....kalo kol,msti tepon mak dulu...

Sunah Mohammad said...

@AdyBudika

:)

Sunah Mohammad said...

@putERi-kAtEk

ameeen....

Sunah Mohammad said...

@Lulu Rahman

Lulu pun kene rapat jugak~ :)

Sunah Mohammad said...

@anies anessa

hehehe...

Miss Ran said...

erk skandal..haha ade idea entry baru

pompuan biase lebihkan mak..anak manje cik sunah..

kalau famili ktrang..naik flight main tinggal kat tepi je..haha anak pompuan lak tu

Aretikz said...

Oh ibu..... hehe.. nak balas budi mereka memang susah, atau tak mungkin terbalas.. Yang terbaik untuk kita balas bukan stekat menjaga mereka itu ini, tapi menjadi anak soleh, kerana itu yg buat ibu bapa kita masuk syurga ^_^

Hazrina Erin said...

sedihnya berpisah dengan ibu even nak g beljar T_T

jom singgah (:
http://whenisaidsomething.blogspot.com/2011/03/ben-ashaari-terima-kasih-ibu.html

Sunah Mohammad said...

@Miss Ran

erk! paparazzi!!! hahaha~

hahaha~ takpe...diorang percaya kat anak diorang..

Sunah Mohammad said...

@Aretikz

yup, betul tu aretikz...:)

Sunah Mohammad said...

@Hazrina Erin

:)

solo molo said...

bersama-sama berusaha menjadi anak yg s0leh dan s0lehah...
serta menggembirakan mereka semasa hayat mereka...

Achu said...

i love you mummy^^

Lulu caldina said...

Semoga ibu bapa kita dilindungi...
Tanpa mereka siapalah kita...huhu

Woofer Storm said...

rndu kat my mom..ermmmm

mas saari said...

salam singgah n follow!
memang sedih bila bercerita pasal ibu jadi hargailah ibu anda selagi mereka masih ada...

Sunah Mohammad said...

@solo molo

insya'Allah..

Sunah Mohammad said...

@Achu

i love my mom too...:)

Sunah Mohammad said...

@Lulu caldina

betul tu Lulu...

Sunah Mohammad said...

@Woofer Storm

gi tepon skang...

Sunah Mohammad said...

@mas saari

insya'Allah...:)

fRaMe+LenSeS said...

Assalamualaikum.. ibu kamu terbaik, sama sepertimana Mama Nadh, terbaik buat Nadh.. kita sama2 pastikan, kita jugak jadi anak yang baik, yang soleh buat mereka, dan masa depan, kita ibu bapa contoh buat anak2 kita ya.. ;)

Sunah Mohammad said...

@fRaMe LenSeS

wa'alaikumussalam..

insya'Allah..

Eyqasara said...

benci btol! sume nak wat eyqa nangish baca entry korg... huhu... sebak baca entry kak sunah sebab eyqa pun penah rse canggini.. sob! sob! sob!

pRiNCe said...

sob3...knangn adalah bnda yg susah nak dilupakan sama ada pahit atau buruk..

prince doakan kite same2 menjadi anak yang soleh n solehah...:)

Sunah Mohammad said...

@Eyqasara

eyqa sayang~ kita kan sama orang sarawak...:) terbang jauh2~

Sunah Mohammad said...

@pRiNCe

ameen...insya'Allah..

... said...

as salam..
hmm..pengorbanan seorang anak demi
harapan yang tidak terucap oleh seorang ibu.

moga hati kalian menjadi kental seperti srikandi-srikandi Islam..
ameen..

=)

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.