BLOG ENCIK SUAMI

Wednesday, March 16, 2011

Dengki Alam Realiti


Tersentuh, tertarik, dan terharu membaca komen seorang pembaca kat entri Dengki Mendengki Amalan Tak Mulia.

Blog Deeya kat SINI

Ada betulnye apa yang dikata. Blog ni sekadar alam maya, tak perlu dirisaukan sangat dengan lalat-lalat yang cuba hinggap dan melepaskan najis. Lepas buang najis kat blog kita, lalat-lalat ni terbang carik port lain pulak... Mungkin gak tak datang balik dah lepas tu, sebab da jumpa port lagi enak nak buang najis (namun ada je yang kembali selagi najis tu tak berkesan tinggalkan bau - tapi najis lalat memang takde bau, ade rupa dan warna je~). Dari jadi lalat, elok jadi lebah...tinggalkan madu manis kat bunga sakura. Yang realitinya kehidupan kita kat luar nun...lebih elok untuk kita utamakan, dan beware dengan hasad dengki di alam realiti.

Tapi kadang-kadang yang maya ini pun ada kaitannya dengan realiti. Kat situ, kita tak boleh nak pandang remeh dah. Bila hasad dengki di alam maya mula menular hingga ke realiti, boleh rosak semuanya. Suka melihat orang lain jatuh, syaitan pulak bertepuk tangan tengok ampa suma dok gadoh. Fiu fiu fiu~~~

Berbalik kepada diri dan hati sendiri, nak dengki dengan kejayaan orang lain sampai berniat nak jatuhkan, atau nak cemburu dan mahukan kejayaan seperti orang lain? Rasanya...cemburukan kejayaan orang lain dan nak jadi seperti orang tu adalah lebih baik...sekian.

P/S: Terima kasih kepada semua yang mendoakan kesihatan saya. Moga Allah membalasnya dengan kebaikan...ameen.


ENTRI CAMBEST YANG BUAT SAYA LAPAR



29 comments:

irzat adam said...

bez entry...x kisah la dalam keadaan mane pon...p.h.d ni hndklah di nyahkan dr jiwa ini...

Tasha said...

alamak..... sunah dtg blog Tasha la.... tetiba terasa bangga.

... said...

as salam..

betul tu. apa yang ada didunia, perlu diutamakan.tapi tka ebrmaksud, dalam dunia maya ni tidak ada kena mengena.
kerana, kita juga perlu ingat.apa saja yang kita lakukan, di mana-mana, masa, keadaan, semuanya dinilai-Nya. ujian-Nya tidak terbatas ;)

dan disinilah hak kita sebagai makhluk-Nya untuk menjaga sebaik mungkin 'ujian tanpa batasan ni'

=)

dan, mana yang baik, kita ambil, yang buruk, jadikan sempadan. asalkan nawaitu tidak meyimpang. insya'Allah

=)

Eyqasara said...

betol tu... kak sunah jgn amik port sgt eah... alam maya je.. tak suke pejam mate. wak muchuk! hihihi.. :D

fRaMe+LenSeS said...

sifat dengki tu patut jugak ada.. tapi dengki untuk berjaya macam orang, baru usaha akan ditingkatkan.. dengki nak menjatuhkan, tadak guna, apa pun tadak. sabaQ wahai kamu, yang menyokong tu ada nak jadi benteng yang menolak yang mendengki. ingat matlamat asal perjuangan kamu. dan capai ng cara apa saja untuk itu, nyahkan si pendengki tu, wat tatau ja.. cakap kasaQ. mulut kalau nak cakap, letak mangkuk jamban pn dia akan keluarkan dan cakap jugak.. ;D

cikmimmie said...

dengki itu penyakit hati...segala2 nya bermula dari hati.. kita mohon doa agar dijauhkan penyakit hati ini..Ameen..

putERi-kAtEk said...

manusia....huhuhu....sedih kenapa manusia ada perasaan hasad dengki? huwaaaaaaaaaaaaa

Miss Ran said...

erm skong sgt...

tp dr maya jd realiti..

kne pentingkn gak=)

aDisH.sHidA said...

lalat....lalat akan hinggap x kira tempat...hinggap sana sni tglkan lengau..so kita harap yang hinggap singgah kepada kita tu biar la lebah yang bisa pada awalnya tetapi akhirnya menjadi penawar...

deeya said...

eh kamu .. itu sekadar pendapat jer . cara pemikiran setiap orang kan berbeza .. memasing dah dewasa dapat fikir mane baek mane buruk . yang penting kena pandai jaga diri sendiri .. hati-hati dalam melakukan sesuatu :)

Mutiara Bernilai said...

syohhh..syohhh!!

jgn kaco angah saye!!

angah, SENYUM!!!

syg slalu~

athirah said...

demam ke? ptt la x nmpk... hurmmmmm.... sekarang dh ok??

Sunah Mohammad said...

@irzat adam

yup, betul tu...

Sunah Mohammad said...

@Tasha

eh, nape bangga? huhuhu...

Sunah Mohammad said...

@...

insya'Allah..

Sunah Mohammad said...

@Eyqasara

budak! kak sik kira, mok kelaka sarawak juak tok..hahaha~ thanks deng...:)

Sunah Mohammad said...

@fRaMe LenSeS

tu dia...sila baca ya semua yang rasa diri didengki tu..

Sunah Mohammad said...

@cikmimmie

ameen...

Sunah Mohammad said...

@putERi-kAtEk

sebab mereka manusia...lumrah..:)

Sunah Mohammad said...

@Miss Ran

yup, kene amek kira..:)

Sunah Mohammad said...

@aDisH.sHidA

biar lebah bagi madu...

Sunah Mohammad said...

@deeya

thanks sayang~ komen kamu berguna sekali~ ;)

Sunah Mohammad said...

@Mutiara Bernilai

hehe..along saya memang the best lah!

Sunah Mohammad said...

@athirah

tak demam trex..batuk2 biasa je...:)

Along Usop said...

get well soon kak Sunah..
org pendengki dah tak pikir org lain dah bile buat pape pon..=(

nguu.. along baru dapat seleseme ni.. =.=

Qaseh dalia adelia said...

semoga di jauhkan dari sifat pendengki wpun maya .. tapi bila kena dengan org yg mendengki geram jugak

Sunah Mohammad said...

@Along Usop

insya'Allah..ameen...

tomok pun kene jaga kesihatan tu..ish ish ish...

Sunah Mohammad said...

@Qaseh dalia adelia

tu lerr...sabar je la ye qaseh sayang...

Farhana Sahri said...

semoga sunah sehat..hehee

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.