Dengki Alam Realiti


Tersentuh, tertarik, dan terharu membaca komen seorang pembaca kat entri Dengki Mendengki Amalan Tak Mulia.

Blog Deeya kat SINI

Ada betulnye apa yang dikata. Blog ni sekadar alam maya, tak perlu dirisaukan sangat dengan lalat-lalat yang cuba hinggap dan melepaskan najis. Lepas buang najis kat blog kita, lalat-lalat ni terbang carik port lain pulak... Mungkin gak tak datang balik dah lepas tu, sebab da jumpa port lagi enak nak buang najis (namun ada je yang kembali selagi najis tu tak berkesan tinggalkan bau - tapi najis lalat memang takde bau, ade rupa dan warna je~). Dari jadi lalat, elok jadi lebah...tinggalkan madu manis kat bunga sakura. Yang realitinya kehidupan kita kat luar nun...lebih elok untuk kita utamakan, dan beware dengan hasad dengki di alam realiti.

Tapi kadang-kadang yang maya ini pun ada kaitannya dengan realiti. Kat situ, kita tak boleh nak pandang remeh dah. Bila hasad dengki di alam maya mula menular hingga ke realiti, boleh rosak semuanya. Suka melihat orang lain jatuh, syaitan pulak bertepuk tangan tengok ampa suma dok gadoh. Fiu fiu fiu~~~

Berbalik kepada diri dan hati sendiri, nak dengki dengan kejayaan orang lain sampai berniat nak jatuhkan, atau nak cemburu dan mahukan kejayaan seperti orang lain? Rasanya...cemburukan kejayaan orang lain dan nak jadi seperti orang tu adalah lebih baik...sekian.

P/S: Terima kasih kepada semua yang mendoakan kesihatan saya. Moga Allah membalasnya dengan kebaikan...ameen.


ENTRI CAMBEST YANG BUAT SAYA LAPAR

29 comments:

  1. bez entry...x kisah la dalam keadaan mane pon...p.h.d ni hndklah di nyahkan dr jiwa ini...

    ReplyDelete
  2. alamak..... sunah dtg blog Tasha la.... tetiba terasa bangga.

    ReplyDelete
  3. as salam..

    betul tu. apa yang ada didunia, perlu diutamakan.tapi tka ebrmaksud, dalam dunia maya ni tidak ada kena mengena.
    kerana, kita juga perlu ingat.apa saja yang kita lakukan, di mana-mana, masa, keadaan, semuanya dinilai-Nya. ujian-Nya tidak terbatas ;)

    dan disinilah hak kita sebagai makhluk-Nya untuk menjaga sebaik mungkin 'ujian tanpa batasan ni'

    =)

    dan, mana yang baik, kita ambil, yang buruk, jadikan sempadan. asalkan nawaitu tidak meyimpang. insya'Allah

    =)

    ReplyDelete
  4. betol tu... kak sunah jgn amik port sgt eah... alam maya je.. tak suke pejam mate. wak muchuk! hihihi.. :D

    ReplyDelete
  5. sifat dengki tu patut jugak ada.. tapi dengki untuk berjaya macam orang, baru usaha akan ditingkatkan.. dengki nak menjatuhkan, tadak guna, apa pun tadak. sabaQ wahai kamu, yang menyokong tu ada nak jadi benteng yang menolak yang mendengki. ingat matlamat asal perjuangan kamu. dan capai ng cara apa saja untuk itu, nyahkan si pendengki tu, wat tatau ja.. cakap kasaQ. mulut kalau nak cakap, letak mangkuk jamban pn dia akan keluarkan dan cakap jugak.. ;D

    ReplyDelete
  6. dengki itu penyakit hati...segala2 nya bermula dari hati.. kita mohon doa agar dijauhkan penyakit hati ini..Ameen..

    ReplyDelete
  7. manusia....huhuhu....sedih kenapa manusia ada perasaan hasad dengki? huwaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  8. erm skong sgt...

    tp dr maya jd realiti..

    kne pentingkn gak=)

    ReplyDelete
  9. lalat....lalat akan hinggap x kira tempat...hinggap sana sni tglkan lengau..so kita harap yang hinggap singgah kepada kita tu biar la lebah yang bisa pada awalnya tetapi akhirnya menjadi penawar...

    ReplyDelete
  10. eh kamu .. itu sekadar pendapat jer . cara pemikiran setiap orang kan berbeza .. memasing dah dewasa dapat fikir mane baek mane buruk . yang penting kena pandai jaga diri sendiri .. hati-hati dalam melakukan sesuatu :)

    ReplyDelete
  11. syohhh..syohhh!!

    jgn kaco angah saye!!

    angah, SENYUM!!!

    syg slalu~

    ReplyDelete
  12. demam ke? ptt la x nmpk... hurmmmmm.... sekarang dh ok??

    ReplyDelete
  13. @Eyqasara

    budak! kak sik kira, mok kelaka sarawak juak tok..hahaha~ thanks deng...:)

    ReplyDelete
  14. @fRaMe LenSeS

    tu dia...sila baca ya semua yang rasa diri didengki tu..

    ReplyDelete
  15. @deeya

    thanks sayang~ komen kamu berguna sekali~ ;)

    ReplyDelete
  16. get well soon kak Sunah..
    org pendengki dah tak pikir org lain dah bile buat pape pon..=(

    nguu.. along baru dapat seleseme ni.. =.=

    ReplyDelete
  17. semoga di jauhkan dari sifat pendengki wpun maya .. tapi bila kena dengan org yg mendengki geram jugak

    ReplyDelete
  18. @Along Usop

    insya'Allah..ameen...

    tomok pun kene jaga kesihatan tu..ish ish ish...

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com

Powered by Blogger.