BLOG ENCIK SUAMI

Sunday, October 2, 2011

Cinta Itu Amanah Allah!

Love by ~vtoneva on deviantART

Hari tu...

Baca entri Kak Mas Saari. Tentang tafsiran CINTA oleh Ustazah Siti Nor Bahiyah dalam Semanis Kurma.

Saya ingin sekali berkongsi tafsiran huruf terakhir, iaitu huruf A.

Amanah.

Jadikan percintaan kita sebagai amanah dari Allah s.w.t, insya'Allah kita akan bahagia dunia dan akhirat!

Bila kita sematkan dalam hati bahawa percintaan kita adalah amanah dari Allah untuk kita, tentu kita akan jaga betul-betul cinta kita. Jaga macam mana tu?

Bila kita cinta kerana Allah, kita akan jaga cinta-cinta kita dari jatuh ke lembah dosa dan maksiat. Kita akan bawa orang-orang yang kita cintai bersama-sama ke jalan Allah. Tidak akan kita tinggalkan orang-orang yang kita cintai di belakang sementara kita sendiri mengecap manisnya cinta pada Allah.

Samalah sebagaimana kita menjaga amanah kita dalam kehidupan seharian kita, macam mana kita jaga amanah kita dalam kerjaya, macam mana kita jaga amanah yang boss kita bagi kat kita, macam tu jugak seharusnya kita jaga amanah kita pada ibu ayah, pasangan, adik-beradik, sahabat-sahabat, saudara-saudara Islam, malah diri kita sendiri juga!

Mereka semua kan kecintaan kita!

Bayangkan bila kita tak jaga amanah Allah ni baik-baik. Tentu semua kecintaan kita akan hanyut jauh dari jalan yang lurus. Maka terkapai-kapailah mereka mengejar cinta kerana kita yang lalai dalam menjaga amanah! Dan akhirnya di penghujung destinasi cinta kelak, kita akan dihakimi di mahkamah Allah kerana telah pecah amanah!

Awas bila Hakim yang Maha Arif sudah menjatuhkan hukuman! Tiada peluang lagi untuk kita merayu dikurangkan bilangan sebatan atau jumlah tahun penjara!

Kalaulah semua orang memikirkan sedemkian rupa, subhanallah...!


P/S: Kerana orang-orang yang kita cintai itu juga berhak mendapat kemanisan iman...


17 comments:

Iffah Afeefah said...

Cinta ooo cnta

aimie amalina said...

subhanallah =]
cinta itu suci
janganlah dinodai kesucian cinta tu kan..~

Eera Shera said...

cinta ILLAHI membawa ke syurga

NURUL NADIAH MAMAT said...

tabik spring kat Sunah...!!

ciK LyndaWawa said...

jagalah amanah itu sebaik mungkin..-=]

maszull said...

salam sunah....jagalah kesucian cinta itu baik2 yer...moga cinta itu mendapat keredhaan Ilahi..:)

Fara E's said...

;D

APi said...

takut pulak nak bercinta.. =]

Novelgurl said...

hmm..bukn ssh..tp xmudh...

Adam Zulhilmi said...

akak ooo akak.. -.-'

cik pulau said...

yang penting...
perasaan cinta kepada manusia jangan melebihi cinta kepada Allah..

JIJI YU said...

aku akan jaga amanah tu sebaik mngkin..

mas saari said...

mekasih sunah!
jagalah amanah itu sebaiknya..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

perkongsian yg baik hari ni ..tq adik sunah

ieyza afieyna said...

betul2..

cinta kepada ALLAH cinta yg hakiki...

embun aRoRa said...

cinta itu tidak akan rapuh kerana-Nya =]

CT said...

betu...cinta pada Allah yg hakiki :)

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.