Sangat Bosan Dengan Hidup!

Autumn and colors by *ferrohanc on deviantART

Bosan dalam hidup?

Kadang-kadang, kita rasa hari-hari kita begitu kosong, hati rasa tidak punya hala tuju, setiap detik yang berlalu dirasakan begitu lambat merangkak, tidak satu pun perkara yang kita lakukan dapat mengisi rasa kosong tu. Musim sejuk yang kita nantikan tak kunjung-kunjung tiba. Dan dedaunan terus meluruh satu persatu dengan warnanya yang semakin perang keemasan.

Kita masih juga rasa kosong...

Bila rasa bosan dan kosong, cuba tanya diri kita, kenapa kita rasa macam tu? Betul ke dah takde kerja lain nak buat sampai rasa sangat bosan melampau-lampau? Betul ke da takde ape yang boleh kita buat untuk isi masa yang dibiarkan kosong tu? Takde ke cara lain selain dari yang biasa-biasa kita buat, untuk penuhkan masa lapang tu? Dah cukup terisi ke masa-masa kita yang dah berlalu?


Kadang-kadang, rasa rendah diri sangat-sangat; sebab bila bosan, barulah ingat nak beramal dan buat perkara-perkara sunat yang lain. Bila bosan dengan dunia aje baru ingat nak isi masa tu untuk DIA. Bila bosan aje baru ingat nak baca al-Quran dan buku-buku ilmiah. Kenapa lah semua tu jadi pilihan terakhir lepas benda-benda lain?

Muhasabah bersama... Entri ni tidak lain tidak bukan untuk diri sendiri... Jika ada manfaat untuk kamu-kamu semua, ambillah sekali. Sama-sama renungkan amalan masing-masing.


P/S: Sangat risau kalau rasa bosan menjengah masuk ke dalam diri...

##tolong jangan komen kamu bosan kat entri ni...kurang senang hati ni membacanya...

28 comments:

  1. kekadang pnah jgak rasa bosan dlm hidup.. tapi smpat 'kembali' .. erm, nyawa ni bukan percuma walau kebanyakan org rasakannya percuma...biasanya mcmtu lah, ramai yg memilih melakukan amal ibadah slps rasa bosan tatau nk wat apa.. selalu dgr camni.. "bosan sangat lah..xtau nk watpe..sbbtu baca buku ustaz nie" atau "bosan sgt la...xtau nk buat apa sbb tu baca quran"

    ReplyDelete
  2. pernah gak rasa camtu! tapi tak naklah mengeluh sangat..

    akak cuba buat sesuatu yang berfaedah agar tak rasa bosan..

    ReplyDelete
  3. bosan sbb tak knal diri dan pencipta

    ReplyDelete
  4. bila bosan baca Quran.. itu lebih baik drp bila bosan, tidur... bila bosan, ngadap laptop.. bila bosan, main game.. bila bosan, keluar berjimba..

    ReplyDelete
  5. assalamualikum sunah....menjerit salahsatu untuk menghilangkn bosan jerit sepenuh hati yer....byk juga cara2 yg lain utk menghilangkn bosan....:)

    ReplyDelete
  6. Ketika kita bosan dgn hibdup, mungkin mati sgt gembira mendengarnya..

    ReplyDelete
  7. tq adik...kadang2 mmg terasa camtu.tp bila ingat kembali tujuan kita ada kat bumi ni br dpt pujuk hati

    ReplyDelete
  8. emmmmm
    bosan juga...sebb x dpt keje lagi =(

    ReplyDelete
  9. kdg terfikir juga.bosan.tp bila tahu tujuan hidup,jadi mcm...yeay,teruskan juga

    ReplyDelete
  10. x bosan ace entry ni..bosan kat KL ni.. hee

    ReplyDelete
  11. kita sendiri yang buat diri kita bosan..hidup ini tak la membosankan kalau kita tahu cara nak mengisinya..

    ReplyDelete
  12. kita kena pandai untuk isi kekosongan itu...:)

    ReplyDelete
  13. hakikatnya.. hidup kita tak bosan.. tapi kita yang mebuatkan hidup kita ni jadi bosan.. kata2 hikmah dari ayah.. :")

    ReplyDelete
  14. Bosan adalah jalan menuju kepada sifat malas... Hindari bosan dengan paksa diri utk membuat apa saja yang terlintas....

    ReplyDelete
  15. Hadirlah kesisi Allah dengan senyuman dan penuh kegembiraan. Pasti ibadah juga akan terlaksana dengan rasa penuh keseronokan dan keselesaan. Bosan?. Penting dalam hidup. Sebab tanpa rasa bosan yang diciptakan Allah pada hambanya pasti kita tidak akan tahu rasa erti menghargai waktu-waktu dan kenangan yang lalu..

    ReplyDelete
  16. ehmm.. sama2 muhasabah diri..
    thanks tuk entri ni.
    sekurang-kurangnya mampu ingatkan diri agar lebih dekatkan diri dngn DIA..^^,

    ReplyDelete
  17. kdg2 mmg ada rasa bosan..bkn sbb takde apa nak dibuat. tp entahlah..

    ReplyDelete
  18. nice entry sis^^

    bosan memang ada,bila asik buat benda yang sama..kalau bosan,buat benda lain pula..yang penting,Jangan pernah bosan,kerana allah sntisa menemani kita^^

    ReplyDelete
  19. sem ni macam xsempat nak rasa bosan angah...full schedule, kejar dateline je...ish3....angah, daun mapple! hihi ade 1, dari kanada. hehe

    ReplyDelete
  20. Bosanlah aku takda kawan..macam kera sumbang nie semua sebb penyakit sad...penyakit ini membuatkan hidup aku hancur dan tak berguna lagi....lebih baik aku tamatkan riwayatku...apa nak takut mati sekali jew...

    ReplyDelete
  21. Sekarang saya rasa bosan and sedih..mungkin saya selalu jauh daripada Allah...and saya ada masalah sebab saya suka pada seseorang...tapi saya tahu dia tiada apa-apa perasaan pada saya...dah la sekarang dia belajar di Rusia...saya tak tahu nak buat apa...

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com

Powered by Blogger.