Wednesday, September 21, 2011

Ibarat Kiambang...

On the Surface by ~Genetrix205 on deviantART

Persahabatan...

Kadang kala ibarat kiambang. Satu masa ia berkumpul dalam satu kelompok. Bila diterjah arus deras, ia berpecah dan membawa haluan masing-masing. Semakin deras arus yang mengalir menerobos kelompok kiambang, semakin menjauh satu-satu ia dari kiambang yang lain.

Namun...bila air kembali tenang, ia akan menyatu kembali. Kerana akarnya yang bertaut erat jauh di dasar air, sentiasa kukuh memegang kesemua kiambang. Tujuannya hanya satu, agar kelompok kiambang terus-menerus bersatu, biar sehebat mana pun badai yang melanda.

Hanya kiambang yang lemah, akan terkulai hanyut dibawa arus...jika tidak berpegang teguh pada akar yang menjaganya. Dan itu semua sudah menjadi ketentuan Allah. Kita sebagai hamba, sewajarnya redha dengan segala yang telah dipilih untuk kita.

Terima kasih Atok Gebu...

19 comments:
Write Comments
  1. Erm btol. Kite kne lpskn bile sampai masenye

    ReplyDelete
  2. Hanya Dia mengetahui apa yang terbaik untuk diri kita..

    ReplyDelete
  3. wah. entry paling bermakna ni. kura suka :)

    ReplyDelete
  4. org kata persahabatan yg akrab tdk akn dipisahkan kecuali kematian...

    Persahabatan yg bgitu erat punya pengertian yg dlm bgi kta yg menghargainya
    Tidaklah kita dpt mngenal org lain melainkan dengan 3 waktu.Tdk dpt diketahui adakan seorang itu pemaaf melainkan ketika dia marah.Tidak dapat dikenal seorang itu berani melainkan pada waktu berjuang. Tidak dapat dikenal sahabat melainkan waktu kesusahan

    ReplyDelete
  5. Selagi kita mampu untuk bertahan dan mempertahankan sebuah nilai persahabatan selagi tu la ianya akan tetap teguh..tapi kalau dah sememangnya ketentuan Ilahi untuk kita melepaskannya pabila tiba masanya maka terpaksa juga di leraikan walaupon berat rasa di hati..

    terbaekkk sis ! :)

    ReplyDelete
  6. moga kita akan bertemu suatu hari nnt walau jauh kan dik?huhu.nk sgt jmp sunah

    ReplyDelete
  7. hye akak sunah....betol apa yg akak kata tulis..memang pernah terjadi pun kat saya...

    nak mintak tolong akak sunah like dan promote kat link di bawah ni..kerjasama akak amat dihargai...tq peace...

    http://www.ourbestmoments.com.my/gallery-details/46194

    ReplyDelete
  8. kadang2 sahabat yang baik tulah yang aniaya dan tikam kita dari belakang...akak dah pernah kena sunah!

    ReplyDelete
  9. sahabat yg btol2 tau erti p'sahabatan x kan melepaskan shbtnya kecuali Allah memisahkan mereka..

    ReplyDelete
  10. setiap pertemuan pasti ada perpisahan.. itu telah tersurat sejak azali

    ReplyDelete
  11. insyaAllah 'kiambang akan sentiasa bertaut'. jika ikhlas jd tunjangnya...

    ReplyDelete
  12. aduhaii
    napela indah sgt kata2 ni kan
    huuuuu
    sukeee2

    ReplyDelete
  13. selama ini ku mencari cari teman yg sejati buat menemani perjuangan suci ^^


    terbaik la kak sunah! :)

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com