BLOG ENCIK SUAMI

Saturday, September 3, 2011

Jarak Antara Dua Hati...

Two little hearts by ~Aleksz22 on deviantART

Suatu hari seorang guru bertanya kepada murid-muridnya, “Mengapa ketika seseorang sedang marah, dia akan bercakap dengan suara kuat atau berteriak?”

Seorang murid setelah berfikir cukup lama mengangkat tangan dan menjawab, “Kerana dia telah hilang sabar, oleh itu dia berteriak.”

“Tapi…” guru bertanya kembali.

“Orang yang dimarahinya hanya berada dekat dengannya. Mengapa perlu berteriak? Kenapa dia tak berbicara secara lembut?”

Hampir semua murid memberikan pelbagai alasan yang dirasakan logik menurut mereka. Namun tiada satu pun jawapan yang memuaskan.

Maka guru berkata, “Ketika dua orang sedang berada dalam kemarahan, jarak antara ke dua hati mereka menjadi amat jauh walaupun secara luaran mereka begitu dekat. Oleh itu, untuk mencapai jarak yang demikian, mereka harus berteriak.

Namun anehnya, semakin kuat mereka berteriak, semakin pula mereka menjadi marah dan dengan sendirinya jarak hati yang ada di antara mereka menjadi lebih jauh lagi. Kerana itu mereka terpaksa berteriak lebih kuat dan keras lagi.”

Guru masih melanjutkan, “Sebaliknya, apa yang terjadi ketika dua orang saling jatuh cinta?"

Sambung SINI~~~

Nice entry!


20 comments:

FaKArePa!n said...

makin marah, makin jauh la yer..

Dzarief Zuhdi said...

best.. hehe.. logik kan hukah tu.. hehe.. :D

El-Janna said...

ade makne tersendiri ni kan??

Mr.Baiz said...

hohoho..nice entry..suke...suke..

lieynanilaz said...

itulah panahan cinta...hoho..

sergeant keroro said...

really nice!

Fathin Fazila Razali said...

slm.. tapi bagaimana pula kalau dua hati yang jauh dan saling punya rasa marah tu tapi berjauhan sebenarnya? bila marah mmg rasa jarak antra kami dekat.. sebab mgkn dalam marah tu ada rindu...

ir prof dr alia rosli said...

ooooooooo, gitue ek?

Kalamhati said...

thanks for sharing..=) sgt2 bermanfaat..

Muslimah Optimis said...

kalau tengah marah kita cuba senyum ye

miss inna said...

nice one! ^^

kura said...

suka! pengajaran ni.. wuh.

cik Ida said...

NICE!!! like it :)

maszull said...

salam ....bestlah n3 ni...pengajaran buat semuanya....:)

maszull said...

salam....

nice n3 ni...:)

Nuur mutiara said...

nice entry! baca ulang2 kali :)

アヌム ちゃん said...

aaa betul tuu..lg mrg lg nak teriak2 padehal dpn mata je pun..nice entri sunah..

Niena Pengembara Ilahi said...

nice.. nk smbung baca kt sana plak.. kebetulan hati masih marah :/

Niena Pengembara Ilahi said...

nice.. nk smbung baca kt sana plak.. kebetulan hati masih marah :/

Niena Pengembara Ilahi said...

sunah..xleh bukak :(

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.