BLOG ENCIK SUAMI

Saturday, September 3, 2011

Jauh Dari Manusia atau Jauh Dari Dia...?

.: Far Away :. by ~Angelicwhispers on deviantART

Jauh...

Makin lama makin jauh...

Pernah kah kamu rasa diri kamu dijauhi oleh sahabat-sahabat dan teman rapat, malah mungkin ada juga yang dijauhi oleh insan tersayang. Dengan tiba-tiba kamu dipinggirkan, tanpa kamu mengetahui apa sebabnya. Hendak ditanya kepada mereka kenapa diri kamu dijauhi, rasa tidak terdaya. Bila ditanya, mereka pula seolah-olah cuba mengelak.

Mungkin tidak semua antara kita yang pernah rasa macam tu. Ada yang diberi nikmat disayangi oleh insan-insan sekeliling hingga ke akhir hayat. Ada yang diberi nikmat menjadi kesayangan keluarga biarpun semakin lama adik-beradik semakin ramai. Kerana setiap orang berbeza laluan dalam kehidupannya, bukan?

Bagi yang rasa dijauhi, tentu rasa sedih dan terluka. Hingga setiap saatnya asyik memikirkan sebab-musabab kenapa dia dipinggirkan. Dalam kepalanya hanya bayangan teman-teman diselangi saat pahit manis bersama mereka. Kadang-kadang bertanya kepada Pencipta, kenapa jadi begini dan begitu ya Allah...?

Wahai kamu-kamu yang rasa dijauhi... Tidakkah lebih memeritkan apabila rasa diri sendiri semakin menjauhi Pencipta kasih sayang sesama insan berbanding rasa dijauhi oleh insan-insan tersayang di sekeliling kita...? Tidakkah kamu rasa perasaan itu atau kamu masih lagi dirundung rasa kecewa kerana dijauhi teman-teman?

Kerana Rasulullah s.a.w pernah bersabda, "Peliharalah (hubungan dengan) Allah nescaya Allah akan memelihara kamu. Peliharalah (hubungan dengan) Allah nescaya engkau akan menemukan-Nya di mana saja." (HR Tirmidzi no 2516, HR Ahmad 1/294)

[surah Ali-Imran: 112] pun ada meletakkan perkaitan antara hubungan dengan Allah dengan hubungan sesama manusia... Maka, jika kamu rasa ada yang tidak betul dengan hubungan kamu dengan manusia lain, cuba renungkan semula hubungan kamu dengan Pencipta manusia... Pulihkan hubungan kamu dengan Allah, jika mahu Allah menjaga hubungan kamu dengan manusia...

P/S: Ditinggalkan al-Quran itu kepada kita untuk direnung segala intipati di dalamnya...


8 comments:

hatikubaik|mohdhazlan Dreadlock said...

kembali kpdnya bila kita mula tersesat...hanya Dia tempat kita kembali..mudah mudahan ....

aimie amalina said...

weeee
baru ari ni boleh komen kat page SSS ni..
heee
camat ari aye kakak!
penah..selalu..huuuuu
tapi cuk pangkalnye kene jage hubgn dgn Dia, baru molek sumenye kan..

Kalamhati said...

Hmm syukran kerana igtkan akak..penah alami situasi ni..tertanya2 kenapa dipinggirkan..namun tak penah risau jika Allah pinggirkan..astaghfirullah..

sergeant keroro said...

hubungan dengannya yang perlu dijaga :)

FaKArePa!n said...

entri kali ni xde hadis bergambar la..

nuruashia ♥ said...

alhamdulilah..lega ase kak limah lepas bce entry ni..uhuk9!~ thanks sys sunah..

hmmmmm..npe da lme sys xkomen blog kak limah awwwwwwwwwwww

kura said...

entry ni pun mendalam dalam maksud nya. Ehh.

Niena Pengembara Ilahi said...

syukran... entri yg membangkitkan :)

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.