Salah Siapa Bila Mereka... - Sunah Suka Sakura dot com

Post Top Ad

Thursday, October 6, 2011

Salah Siapa Bila Mereka...

Sad by ~JunairWiare on deviantART

Ya Allah...
Salah siapa bila mereka tersilap dalam bicara
Salah siapa bila mereka tersalah dalam mentafsir
Salah siapa bila mereka terkhilaf dalam menghukum
Salah siapa bila mereka terpesong dari yang benar
Salah siapa ya Allah...?
Salah siapa...?

Benarlah kata ahli fikir...
Melentingnya kita apabila mereka tersilap bicara
Marahnya kita apabila mereka tersalah tafsir
Melatahnya kita apabila mereka terkhilaf menghukum
Mencelanya kita apabila mereka terpesong dari kebenaran

Tapi...
Salah siapa?
Jika kita yang benar-benar faham...
Salah siapa?
Jika kita yang benar-benar arif...
Salah siapa?
Jika kita yang benar-benar 'ilmu...
Salah siapa?
Jika kita yang benar-benar tahu...

Hanya diam membisu
Dalam selimut tebal kita masih berteleku
Merasa lebih enaknya rehat dan nikmatnya beradu
Daripada keluar dan memberitahu!

30 comments:

  1. hakikatnye ramai mampu melihat
    tidak mampu bicara kerana Dia ~

    ReplyDelete
  2. salah siapa... takkan nk salahkan ibu mengandung... =(

    ReplyDelete
  3. huhuhu...menyentyh perasaan..hehe

    ReplyDelete
  4. salah mereka yang tak pernah berfikir sebelum berkata-kata....
    Salah mereka yang hanya menggunakan kata hati bukan kata 'Tuhan'...
    Salah mereka yang tidak pernah mahu belajar tentang hukum 'Tuhan'...
    Moga hidayah dipinjamkan buat kita semua...

    ReplyDelete
  5. salahkan diri sndiri dulu baru leh slhkan org lain.. :)

    ReplyDelete
  6. yg khilaf tu datang dari diri kita sendiri :)

    ReplyDelete
  7. ramai yg bisa menuding jari merata..
    hakikatnya kenapa tidak sama2 berusaha membantunya :)





    luv,
    cik ana :)

    ReplyDelete
  8. as salam..
    salah diri sendiri.. tak perlu salahkan nafsu, salahkan ilmu, apatah lagi salahkan makhluk laknatullah. Panduan dan peringatan sudah diberi. tak mahu mengubah seperti mana yang digambarkan dalam al-Quran, jadilah sebahagian dari kalangan orang yang munafik. wallahua'lam..

    apa2 pun, jangan kita menilai secara luaran. sipa tahu dia mengubahnya selemah-lemah iman. itulah doa dan hati..

    jangan dikhuatiri akan siapa yang bertindak.khuatirikan dulu apa persiapan yang telah dibuat untuk bertindak.

    insya'Allah perkara hudud ni akan lebih ramai yang faham.

    =)

    ReplyDelete
  9. kadang2 tak sedar dah terlanjur bicara

    ReplyDelete
  10. salah kita ke kak sunah? -.-" *jahilnye aku bab ni.. huh~!

    ReplyDelete
  11. Kalau cari salah sampai ke sudah tak habis kot..

    ReplyDelete
  12. salah siapa bila dikata mereka tolak..
    salah siapa bila ditetapkan mereka menafikan..
    salah siapa bila ditegah mereka tetap lakukan..
    salah siapa?

    ReplyDelete
  13. erm..
    setuju dgn aimie...
    lihat saje apa yg berlaku skrg nie..pemerintahan

    ReplyDelete
  14. erm..
    setuju dgn aimie...
    lihat saje apa yg berlaku skrg nie..pemerintahan

    ReplyDelete
  15. sebelum salahkan sesiapa, tengok diri dan salahkan diri sendiri dulu... =)

    ReplyDelete
  16. susah kalau kita asyik nak cari salah orang... lebih baik kita muhasabah diri sendiri, adakah kita tidak pernah buat salah..

    ReplyDelete
  17. salam adik sunah:) semoga sentiasa dalam lindungaNYA..
    sangat2 terkesan kata2 itu...manusia mudah lupa kan dear

    ReplyDelete
  18. moga kita bukan hanya si pendengar tanpa menegur tu.

    ReplyDelete
  19. hrmm...entah la..cuma Allah jer yang tahu..

    ReplyDelete
  20. Tak salah menegur sesama insan, jika melihat kesilapan yg mereka lakukan, asal berhemah..jgn sampai menyinggung seseorang kan..Wallahualam.

    ReplyDelete
  21. salam sunah...salah kita la kalau mmg benar itu adalah kesalahan kita sendiri....tapi pada yg x mengaku akan kesillapan sendiri susah lah jawabnya...tepuk dada tanya selera...:)

    ReplyDelete
  22. salahkah aku? huhu~~~

    jemput mai belog CT lak..

    ReplyDelete

Dah abis baca tadi? Terima kasih sebab tinggalkan komen~ ;)

Post Bottom Ad