BLOG ENCIK SUAMI

Friday, April 29, 2011

Eh, Ustazah! : Cermin


Amalina, adik ustazah tengah bersiap-siap nak keluar. Ada janji dengan kawan sekelas nak ke gerai donat pelangi Pak Cik Mat sebelum ke kedai kek coklat Dak Muncett usai solat Asar. Sambil memandang cermin besar dalam biliknya...


Amalina: Ameen...

Ustazah: Ameen ya Rabbal 'alamiin...adik akak ni nak gi mana cantik-cantik ni?

Amalina: Nak gi gerai depan tu jap akak, lepas tu nak gi beli kek coklat. Nurin ajak temankan dia. Hehehe.

Ustazah: Oooo... Nurin yang comel tu ye?

Tiba-tiba bunyi pintu rumah diketuk, sambil kedengaran bunyi salam. Ustazah keluar dari bilik Amalina, mendekati pintu yang tertutup. Bila pintu dibuka, Nurin tersengih-sengih saje.

Ustazah: Wa'alaikumussalam, Nurin. Haaa...masuklah, Ina tengah bersiap tu.

Nurin masuk, bersalaman dengan ustazah kejap.

Nurin: Terima kasih, kak. Sihat ke?

Ustazah: Alhamdulillah, sihat. Nurin nampak ceria, mesti sihat jugak kan?

Nurin: Alhamdulillah kak...ceria nak makan donat pelangi ni, da lama mengidam. Ina tu asyik cerita pasal donat pelangi aje kat kelas.

Ustazah: Yeke? Ape aje la adik akak ni cerita kat kelas sampai donat pelangi pun masuk silibus.

Amalina: Haaa...ape sebut-sebut nama Ina ni?

Nurin: Hehehe...akak ang tanya, ceq jawab la. Ehhhhh, laaa...tak siap lagi?

Amalina: Sabaq no...ceghemin kat dalam tu haihhh...tak puas hati betul.

Ustazah: Cermin tu memang, cermin suke usik-usik je. Tak jujur.

Nurin: Erk! Cermin pun ade sifat jujur ke ustazah? Eh! Kak?

Ustazah: Ha, sementara tunggu Ina tu, meh nak kongsi sikit sal cermin ni. Pernah dengar hadith nabi tentang cermin?

Nurin: Tak pulak, kak...hadith ape tu?

Ustazah: Hadith ni...


Amalina: (sambil betulkan tudung depan cermin kat ruang tamu lak) Eik, ade kaitan ke akak? Dengan cermin yang Ina tengah hadap skang ni?

Ustazah: Tentu! Nape Rasulullah nak ibaratkan mukmin ni sebagai cermin? Tau tak?

Nurin: Err...nape ek? Blank jap otak.

Ustazah: Sebab kebaikan ape yang kite lihat pada sorang mukmin yang lain, kita mesti akan amek sebagai teladan.

Amalina: Ooo...jadi, bila kita tau orang tengok kita, kene la selalu perbaiki akhlak ek? Sebab orang amek teladan dari kita.

Nurin: Ha'ah eks...

Ustazah: Lagi satu, tau tak nape Rasulullah kata cermin... Sebab, sesiapa pun bila tengok cermin, dia akan jadi lebih cantik dan kemas. Ade ke yang lepas tengok cermin, jadi lagi buruk?

Amalina: Erk! (terkedu depan cermin)

Nurin: Wahhh, betullah! Ina pun makin kemas je...tapi tadi nape tak kemas-kemas bila tengok cermin kat dalam bilik? Kan sama-sama cermin gak!

Ustazah: Bagus soklan Nurin tu! Cermin memang banyak merata-rata, tapi cermin yang baik ada sifatnya yang tersendiri.

Nurin: Sifat-sifat cermin? Macam kena belajar fizik balik pulak...

Ustazah: Hehehe. Takpe, akak ingatkan balik di luar kotak fizik. Pertama, bahan yang baik diperlukan untuk menjadikan cermin yang baik. Bahan-bahan yang akan menghasilkan cermin dengan pantulan sempurna mestilah dari bahan-bahan yang berkualiti, kan?

Amalina: Yup, betul tu! Kalau tak, nanti macam cermin dalam bilik tadi. Huhuhu.

Nurin: Jadi...kalau nak jadi mukmin yang baik, kena la belajar macam-macam ilmu yang baik ye...

Ustazah: Haa...yang kedua, cermin yang baik memberi manfaat kepada semua orang. So, kita ni sebagai mukmin, cukup tak memberi manfaat kepada semua orang di sekeliling kita?

Amalina dan Nurin terangguk-angguk sambil berfikir.

Ustazah: Yang ketiga, cermin yang baik menasihati dengan bijak.

Amalina: Ehh, macam mana cermin boleh bagi nasihat???

Ustazah: Ce tengok muka Ina kat cermin, kalo de kotor kat hidung tu ade rasa nak tanggalkan tak kekotoran tu?

Amalina: Ha'ah...mestilah nak tanggalkan.

Ustazah: Rasa marah tak dengan cermin bila nampak hidung tu kotor?

Amalina: Eh, bakpe nak marah lak? Takde rasa ape lah, ok je...

Ustazah: Haaa...sama lah dengan mukmin yang baik, nak tegur dan nasihat orang lain, kena la dengan hikmah, jangan sampai terguris perasaan dia...

Nurin: Ermm...betul gak tu.

Ustazah: Lepas tu, cermin ni menjaga rahsia.

Nurin: Eik, ape lak rahsia yang cermin jaga?

Ustazah: Rahsia kamu yang menghadap cermin tu lah. Ade tak cermin ceritakan kat Ina lepas Nurin tengok cermin, "Ina, Ina...tadi kan masa Nurin tengok aku kannn..." Takde kan? Cermin diam je. Dia simpan sorang je...

Amalina: Hurm...mukmin yang baik, kena lah pandai simpan rahsia sahabat ek...ape-ape masalah yang sahabat dia share, kena simpan elok-elok...kan, akak?

Ustazah: Yup, malah cermin yang baik sifatnya jujur. Tak menipu. Ape yang kita nampak dalam cermin tu, itulah kita.

Amalina: Ha, cermin dalam bilik tadi tipu! Senget habis tudung Ina!

Ustazah: Hehehe...nanti akak tukarkan cermin baru yeee..tapi...cermin baru nanti kena la jaga elok-elok pulak. Sebab...ciri terakhir cermin yang baik adalah ia perlukan orang lain untuk membersihkan dan menjaganya.

Nurin: Owhhh...kalau tak jaga betul-betul kang jadi berdebu kannn?

Ustazah: Ha'ah...bukan takat berdebu tu je, cermin ni kan dari kaca. Jadi, sangat mudah pecah walaupun pantulannya sangat sempurna. Sebab tu cermin perlukan orang lain untuk menjaganya dengan baik.

Amalina: Sama macam mukmin kan... Seorang mukmin perlukan mukmin yang lain untuk mengingatkannya, walau sehebat mana pun dia, kadang-kadang dia melakukan kesilapan juga.

Nurin: Bila silap, ade sahabat yang sudi menegur, itulah yang terbaik, kan akak?

Ustazah: Yup, pandai adik-adik akak...eh, da lewat lak Ina ngan Nurin nak keluar ni.

Amalina: Takpe, akak. Gerai depan tu je pun. Ok pe dapat dengar cite best gak petang ni.

Nurin: Betul, betul. Pakcik Mat pun simpankan je donat pelangi untuk kita kan Ina kann...

Ustazah: Ok lah gitu, dah...kang lambat lak balik. Baik gi sekarang.

Amalina: Ok akak...kami gi dulu, jangan lupa belikan cermin baru! Hehehe...assalamualaikum.

Ustazah: Insya'Allah...elok-elok jalan tu...wa'alaikumussalam.


Sebagai seorang mukmin, sentiasalah tunjukkan akhlak yang baik kepada orang lain, kerana setiap tingkahlaku kita menjadi perhatian. Kadang-kadang orang memandang serong kepada seseorang mukmin itu kerana salah laku seorang yang lain. Bagi mereka, "oh, macam inilah mukmin, ye..." sedangkan tidak semuanya begitu. Jadi, mulakan dari diri kita, yang setelah menghadap cermin, takkan menjadi lebih buruk.


JOM SINGGAH BLOG NEWBIE



14 comments:

aliarosli said...

oooooo,cam tue ek? cermin pun boleh dijadikan cerita. kretip akak ye

Pijahh' de-Arr said...

seorang mukmin adalah cerminan kepada mukmin yang lain <3

maksud yang tersirat begitu banyakk=)

KyêrulL said...

:D best best.. dah lama xdpt trafik dari blog niE huhuhuhu

shahsyaz said...

kreatif - mreatif - ape agi....

hehhee, suker bce,

besenyer org akan menulis je apa tuh cermin, pe kaitannya dgn diri seseorg mukmin, n everything, but kak sunah guna dialog, hehehe,

anamizu said...

amalan yg baik insyaallah ade kebaikan menanti kelak ^_^

yad'z said...

wahh.... nice one! like.. (^_^)

Miss Ran said...

erm bagus sekali...

♥NuR SyAFiQah♥ said...

wah..bestnye entry2 kak sunah ;)

boleh jd ustazah betul2 ni ;)

padlie said...

kita adalah cermin kepada org lain.. org lain pula cermin kita.. kalau buat silap, harap ada yg tegur..

~...AmALinA....~ said...

akak!!!! nice one... suke3~ (^_*)

piouspdosh said...

Subhanallah..
nice story la kak sunnah..sangat kreatif.

"Seorang mukmin perlukan mukmin yang lain untuk mengingatkannya, walau sehebat mana pun dia, kadang-kadang dia melakukan kesilapan juga."

Like this quote

elina said...

wahhh suke cerite nieh..wuu rase sayu jepp..rase bsykur..

fRaMe+LenSeS said...

nice sgt. maceh boss. ;)

Suhaili Sarif said...

huhu...dua kisah cermin akak dengar pg2 ni.alhamdulillah sgt2..
harap gemok rohani akak lepasni..
thanx sunah utk cerita ni:)

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.