BLOG ENCIK SUAMI

Tuesday, August 16, 2011

Kecewa di Hati Tiada Ubatnya


Just Heartbroken by *Lady-Tori on deviantART

Baru cek kat histats SSS.com.

Ada tu yang carik keyword macam ni.

Salah tuu. Sepatutnya carik keyword "ubat hati yang kecewa"...

Setiap rasa sakit ada ubatnya, kecewa pun salah satu rasa sakit, iaitu rasa sakit di hati. Rasa terkilan, pilu, sebak, sendu bila dikecewakan. Rasa terluka, pedih! Sakit bukan?

Jadi, sudah tentu ada ubatnya!

Mula-mula sekali kena tengok dulu apa punca kekecewaan tu. Adakah kerana cinta? Atau kerana akademik? Atau kerana sahabat? Atau mungkinkah kerana masalah kerjaya?

Tapi... Semua yang disebut itu hanya dunia...

Para cendekiawan berkata, jangan kecewa kerana manusia... Takkan ke mana rasa kecewa tu kalau dilayan terus-menerus, tapi jadilah orang yang redha dengan ketentuan Allah. Mungkin ada sesuatu di sebalik kejadian yang mengecewakan kamu tu.

Bukan! Bukan mungkin, tetapi sungguh! Ada hikmah di sebalik setiap perkara yang Allah tentukan untuk kamu.

Allah Maha Mengetahui... Buanglah rasa kecewa di hati, gantikan dengan redha pada Illahi...

Insya'Allah kamu tidak akan rasa kecewa...

P/S: Menulis untuk diri sendiri juga...


25 comments:

Muslimah Optimis said...

kecewa itu sakit sebenarnya.. :(

aimie amalina said...

betol tu kak!
walau kecewa pon.
gagahkan diri berdiri walau sakit
sebab yakin Dia selalu dgn kita =)

pRiNCe said...

bagi prince plak..." kecewa adalah keseronokan hidup"..jika tak pernah kecewa..hidup mcm x bermkna...:)

Miss Xyz =) said...

yup, stiap yg berlaku ada hikmahnya. Mungkin Allah nak kasi kita kecewa skrg, gembira kemudian. Siapa tahu kan?

pengemis Cinta~ said...

kecewa tak salah, kecewa berterusan yang salah..jadikan kecewa itu satu titik permulaan untuk part lain pula, kegembiraan..;)

Luqeem™ said...

kecewa la dengan amalan yang kita buat..sentiasa fikir bhwa amalan yg kita ada ni masih tak cukup nak tampung utk msuk syurga kelak..

diana said...

akak baru sembuh dari kekecewaan ni...
mujur dia sembuh..:)

FaKArePa!n said...

try cari kat farmasi..mane la tau kot2 ade ubat.. hehe

sergeant keroro said...

setiap perkara ada ubatnya. mintalah pada yang Esa :)

Kalamhati said...

Kuncinya adalah redha..dan berbaik sangka dengan Allah..insyaAllah hati akan tenang..=)

Nisa said...

time will cure it. chill dear :)

Suhaili Sarif said...

bila kecewa baru cari ubat...
moga ketemu ubatnya..

ps:baca untuk diri sendiri dan orang lain juga

miZz_nizZ said...

chill2!jgnla sdey2 ye=)

JIJI YU said...

kecewa kerana manusia pon..kembali pada yang maha esa

Citarasa Rinduan said...

sabar, redha dan tabah..
itu kunci pada kekecewaan

siti kektus said...

sakit? jumpa yg pakar. hehe :)



kdg2, kecewa ni jadikan kite lebih matang. ;)

qasehraihan said...

macam nak copy je kata2 smua dlm entry ni..aci x..best je..hehe

mas saari said...

ubat kekecewaan dengan mohon pertolongan dari Allah SWT..

MerLe said...

ubat utk sakit di hti ada pada penciptanya... sabar dan reda dgn tiap apa yg dtg.. insyaAllah akn tenang... takyah layan sgt, xyah fikir selalu... ingtkn diri yg tiap yg jd pasti ada hikmahnya...

cik pulau said...

masa yang akan mengubati hati yang kecewa..
mungkin tak sepenuhnya. tapi ada kesannya jugak..^^,

アヌムちゃん said...

betul tu, setiap yg berlalu tu ada hikmah di sebaliknya..

zuwaidah said...

ada hikmah di sebalik kekecewaan

THE LEKAT LEKIT STORY said...

setiap sakit ada ubatnya.. begitu juga kecewa.. kunci jgn putus asa

ariana said...

Kadang-kadang bangkit dari kekecewaan mampu membuah kan kejayaan yang lebih..itulah hikmahnya disebalik ujian kekecewaan..bagi yang mahu berfikir..

Iffah Afeefah said...

tp kecewa manusia yang kite sibuk nk carik

hujung minggu ni ade umah?

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.