Tuesday, August 2, 2011

Halal ke Haram...?


The Internet by ~Decision on deviantART

Salam dua Ramadhan.

Pasti semua setuju kalau saya katakan internet adalah gerbang maya yang sangat pantas. Akses di hujung jari, maklumat boleh dicapai dalam sekali klik sahaja. Dan dengan sekali klik jugak lahhh maklumat yang baru dicapai tu akan tersebar ke serata pelusuk dunia.

Tapi berapa ramai antara kita yang menyebarkan info dengan fakta yang betul-betul benar? Berapa ramai yang ada usaha untuk kaji dulu maklumat yang baru dicapai supaya nanti boleh terkeluar dari golongan yang menyebarkan fitnah? Berapa ramai yang betul-betul risau dengan silap dan dosa bila terlibat dengan penyebaran maklumat yang tidak benar?

Mungkin boleh dikira dengan jari.

Harapnya lepas ni kita tak tergolong dalam orang yang menyampaikan berita palsu, tambah-tambah lagi kita ini blogger yang pembacanya dari pelbagai latar belakang. Bulan-bulan puasa ni eloklah kita perbaiki amal supaya jadi lebih baik dari sebelum ni, okie?

P/S: Nak check halal haram sesuatu produk, boleh klik Direktori Halal JAKIM kat SINI.

23 comments:
Write Comments
  1. pernah call sndiri JAKIM sbb confuse ttg kopi yg ada code E..dh jelas, baru sng hati =)

    (mnulis skdr di blog pun bsr tgg jwbnya)

    ReplyDelete
  2. berita palsu mmg cepat sgt tersebar..

    ReplyDelete
  3. Semoga dijauhkan dari perbuatan macam tu.

    ReplyDelete
  4. susah yg cari yg asli dh skg.. yg betol pun kdg tu ditokok tmbah kan~ huhuhu..

    ReplyDelete
  5. betul betul, kena beringat nak menulis ni. :)

    ReplyDelete
  6. betol!
    sebb belog ni umpama directory
    so x bek cite bende x betol..-.-

    ReplyDelete
  7. dah macam entri promote JAKIM.. hehe bagus3..

    ReplyDelete
  8. kalaulah ingat halal haram,rasanya xde kot timbul isu berita palsu.hehe

    hmm 2la,dlm blogging pun ada halal haram..ramai yg xtau..
    dan blogging pun boleh jadi bukti masa kita diakhirat nanti mcm mana kita kat dunia ni kan ustazah?huhu

    ReplyDelete
  9. Forwarded email especially... I selalu check dulu kesahihannya sebelum forward kepada rakan-rakan pulak. Ini terutama sekali berkenaan dengan claim bahawa sesuatu produk itu haram, mengandungi babi dan sebagainya. Selalunya ini kes nak menjatuhkan competitors yang berjaya. Begini ker caranya nak maju? Dengan menjatuhkan orang lain yang dah berjaya?


    Terbaru dari Logokoko:

    [U] MRT Logo Contest:  Hadiah Utama = RM10,000!

    [U] PM = Prime Minister = Menteri Perdana

    [U] Jangan marah-marah, nanti kena jual!

    ReplyDelete
  10. jangan mudah percaya pada satu2 isu hangat yang disebarkan.. selidik dulu lebih baik. ;)

    ReplyDelete
  11. betul2..sebab semua dekat internet nanti akan jadi rujukan waktu mati nanti..(apa yang kita telah buat di dunia/apa yang kita sumbang semasa kita hidup)

    ReplyDelete
  12. Sebab tu wa dah kurangkan aktiviti post berita..
    Sebab wa rasa berita wa macam tak menyengat infonya macam Umar Faruq etc...
    Lebih prefer post pandangan..

    Jadual UPDATE Blog

    ReplyDelete
  13. skong jiji

    kene tau kesahihahn bende tu dlu

    ReplyDelete
  14. nak cakap kena la betul.. kalau tak tahu pergi sahihkan dulu :)

    ReplyDelete
  15. Dengan ini dimaklumkan Alam Sari bebas dari fitnah ;-)

    ReplyDelete
  16. btl2 harap tak salah informasi yang disebarkan.. harap apa yg disebarkn bkn disalah fahami.. masaalah juga kalau orng salah paham apa yg kita sebarkan :)

    ReplyDelete
  17. tanx bagi info k

    ReplyDelete
  18. jgn terima bulat2 apa yg kita baca..kita ada kewarasan dan akal utk menilai..
    semoga kita diredhai Allah

    ReplyDelete
  19. bila sebut halal, bibir terbuka, sebut haram, bibir tertutup, sebab itu tak ley makan yg haram, teringat kata2 lecturer

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com