BLOG ENCIK SUAMI

Tuesday, August 2, 2011

Halal ke Haram...?


The Internet by ~Decision on deviantART

Salam dua Ramadhan.

Pasti semua setuju kalau saya katakan internet adalah gerbang maya yang sangat pantas. Akses di hujung jari, maklumat boleh dicapai dalam sekali klik sahaja. Dan dengan sekali klik jugak lahhh maklumat yang baru dicapai tu akan tersebar ke serata pelusuk dunia.

Tapi berapa ramai antara kita yang menyebarkan info dengan fakta yang betul-betul benar? Berapa ramai yang ada usaha untuk kaji dulu maklumat yang baru dicapai supaya nanti boleh terkeluar dari golongan yang menyebarkan fitnah? Berapa ramai yang betul-betul risau dengan silap dan dosa bila terlibat dengan penyebaran maklumat yang tidak benar?

Mungkin boleh dikira dengan jari.

Harapnya lepas ni kita tak tergolong dalam orang yang menyampaikan berita palsu, tambah-tambah lagi kita ini blogger yang pembacanya dari pelbagai latar belakang. Bulan-bulan puasa ni eloklah kita perbaiki amal supaya jadi lebih baik dari sebelum ni, okie?

P/S: Nak check halal haram sesuatu produk, boleh klik Direktori Halal JAKIM kat SINI.


23 comments:

Munna said...

pernah call sndiri JAKIM sbb confuse ttg kopi yg ada code E..dh jelas, baru sng hati =)

(mnulis skdr di blog pun bsr tgg jwbnya)

JIJI YU said...

hehe..nak sebar2 pon agak2 rr

Fiqas said...

berita palsu mmg cepat sgt tersebar..

Rafidah Farhana said...

Semoga dijauhkan dari perbuatan macam tu.

SoLy SoLicious said...

susah yg cari yg asli dh skg.. yg betol pun kdg tu ditokok tmbah kan~ huhuhu..

mynameismy said...

betul tu sunah!

sergeant keroro said...

betul betul, kena beringat nak menulis ni. :)

rosmina samin said...

Sangat setuju..^^

aimie amalina said...

betol!
sebb belog ni umpama directory
so x bek cite bende x betol..-.-

FaKArePa!n said...

dah macam entri promote JAKIM.. hehe bagus3..

Suhaili Sarif said...

kalaulah ingat halal haram,rasanya xde kot timbul isu berita palsu.hehe

hmm 2la,dlm blogging pun ada halal haram..ramai yg xtau..
dan blogging pun boleh jadi bukti masa kita diakhirat nanti mcm mana kita kat dunia ni kan ustazah?huhu

logorithm said...

Forwarded email especially... I selalu check dulu kesahihannya sebelum forward kepada rakan-rakan pulak. Ini terutama sekali berkenaan dengan claim bahawa sesuatu produk itu haram, mengandungi babi dan sebagainya. Selalunya ini kes nak menjatuhkan competitors yang berjaya. Begini ker caranya nak maju? Dengan menjatuhkan orang lain yang dah berjaya?


Terbaru dari Logokoko:

[U] MRT Logo Contest:  Hadiah Utama = RM10,000!

[U] PM = Prime Minister = Menteri Perdana

[U] Jangan marah-marah, nanti kena jual!

aizamia3 said...

jangan mudah percaya pada satu2 isu hangat yang disebarkan.. selidik dulu lebih baik. ;)

Luqeem™ said...

betul2..sebab semua dekat internet nanti akan jadi rujukan waktu mati nanti..(apa yang kita telah buat di dunia/apa yang kita sumbang semasa kita hidup)

My Name is Mar said...

Sebab tu wa dah kurangkan aktiviti post berita..
Sebab wa rasa berita wa macam tak menyengat infonya macam Umar Faruq etc...
Lebih prefer post pandangan..

Jadual UPDATE Blog

Iffah Afeefah said...

skong jiji

kene tau kesahihahn bende tu dlu

aiman said...

nak cakap kena la betul.. kalau tak tahu pergi sahihkan dulu :)

Sari Yusa Ibrahim said...

Dengan ini dimaklumkan Alam Sari bebas dari fitnah ;-)

saiazuan said...

btl2 harap tak salah informasi yang disebarkan.. harap apa yg disebarkn bkn disalah fahami.. masaalah juga kalau orng salah paham apa yg kita sebarkan :)

kura said...

oh ada link. thx!

0nenanina Vanilla said...

tanx bagi info k

Kalamhati said...

jgn terima bulat2 apa yg kita baca..kita ada kewarasan dan akal utk menilai..
semoga kita diredhai Allah

FasiHaH SupiaN said...

bila sebut halal, bibir terbuka, sebut haram, bibir tertutup, sebab itu tak ley makan yg haram, teringat kata2 lecturer

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.