Thursday, July 28, 2011

Janji Tauuuu!


Promise by *bettytox on deviantART

"Janji ye?"

"Janjiii~~~"

Manusia selalu berjanji, mungkin jugak berjanji ni satu tabiat yang dah jadi kegemaran. Teringat masa kecik-kecik dulu, kalau nak berjanji je, tautkan jari kelingking antara satu sama lain..."janji tauuu!" Hehe, simbolik betul...

Bila da besar panjang, kita makin faham dan didedahkan dengan adab perjanjian. Berjanji dah tak boleh guna jari kelingking dahhh... Dah tak boleh main sebut "janji yeee..." lagi.

Janji kita bila da dewasa ni dengan Allah. Sebab tu kita kalau berjanji kena sebut "insya'Allah" - dengan kehendak Allah. Kenapa? Sebab segala apa yang kita rancang, takkan menjadi kalau tanpa keizinan dariNya. Kalau Dia berkehendak akan sesuatu, bila Dia kata jadi, maka jadilah...


Bila kamu tak menepati janji pulak setelah melafazkan kalimah "insya'Allah", maka kamu telah melanggar juga perjanjian kamu dengan Allah tadi. So, berhati-hatilah dalam memeterai perjanjian sesama manusia. Jangan lupa, munafik seseorang manusia itu bila dia berjanji, tapi tak menepati janjinya.

Bila tak menjadi, jangan marah-marah pulak. Sebab bila marah, sebenarnya kamu marah dengan Allah. Jadilah hamba yang sentiasa redha dengan ketentuan Dia, tak ke mana janji kamu tanpa Dia menjadikannya berlaku mengikut susunanNya...

Wallahu'alam.

22 comments:
Write Comments
  1. ermmmm

    da penah dgr..tp diorg slalu gunekan kalimah macm ni nk selamatkn dri

    ReplyDelete
  2. nice entri. i likeeee^^ tapi kalau takde apa yg menghalang, tepati la janji tu kan..jgn pandai tabur janji2 palsu je..huhuuu~

    ReplyDelete
  3. betul kak sunah.. sy pun de buat entri pasal janji.. =)

    ReplyDelete
  4. nice entri akak..=) setuju ngan iffah~~

    ReplyDelete
  5. so lau tanak susah2 ble org ty janji tau..kite senyum jerk...

    ReplyDelete
  6. betol!
    janji umpama berikan org satu pengharapan
    kalo x leh janji
    jgn gatai p cakap janji kan..
    heee
    >__<

    ReplyDelete
  7. mungkir janji tergolong dalam dosa besar...

    ReplyDelete
  8. x tepati janji ..penipu .. betulke akak?

    ReplyDelete
  9. hehehee...akak pun suka tautkan jari kelingking kalau berjanji masa zaman kanak2 dulu!

    ReplyDelete
  10. terima kasih di atas peringatan ini.

    ReplyDelete
  11. ~~apa guna berjanji...jika x ditepati...(sila bace ikut rentak lagu saloma)

    ReplyDelete
  12. tepati janji..
    jujur pada diri..
    jujur pada org lain..


    ^^~

    ReplyDelete
  13. alamakk..rse nye mse kecik dlu pnh jnji ngn sorg dak laki bile besa nk kawen!hahaha..

    ReplyDelete
  14. aku tak suka berjanji kalo aku tau aku tak mampu

    ReplyDelete
  15. janji sutu yg senag dilafazkan tp berat utk dikotakan..

    ReplyDelete
  16. jangan janji kalau tak boleh tepati kan

    ReplyDelete
  17. terlalu rmai yg mungkir janji hingga adanya istilah janji melayu.. heheh.. ades..

    ReplyDelete
  18. janji dgn diri sendiri yg selalu tak ditunaikan...

    ReplyDelete
  19. sunah akk mcm penah bce,dl nabi x sebut insyaALLAH and benda 2 Allah x makbulkn.ingat x cite 2?

    ReplyDelete
  20. betul tu.....insyaAllah itu jgn tinggal kerana Allah punya kuasa perkenan sesuatu itu terjadi..

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com