BLOG ENCIK SUAMI

Thursday, July 28, 2011

Janji Tauuuu!


Promise by *bettytox on deviantART

"Janji ye?"

"Janjiii~~~"

Manusia selalu berjanji, mungkin jugak berjanji ni satu tabiat yang dah jadi kegemaran. Teringat masa kecik-kecik dulu, kalau nak berjanji je, tautkan jari kelingking antara satu sama lain..."janji tauuu!" Hehe, simbolik betul...

Bila da besar panjang, kita makin faham dan didedahkan dengan adab perjanjian. Berjanji dah tak boleh guna jari kelingking dahhh... Dah tak boleh main sebut "janji yeee..." lagi.

Janji kita bila da dewasa ni dengan Allah. Sebab tu kita kalau berjanji kena sebut "insya'Allah" - dengan kehendak Allah. Kenapa? Sebab segala apa yang kita rancang, takkan menjadi kalau tanpa keizinan dariNya. Kalau Dia berkehendak akan sesuatu, bila Dia kata jadi, maka jadilah...


Bila kamu tak menepati janji pulak setelah melafazkan kalimah "insya'Allah", maka kamu telah melanggar juga perjanjian kamu dengan Allah tadi. So, berhati-hatilah dalam memeterai perjanjian sesama manusia. Jangan lupa, munafik seseorang manusia itu bila dia berjanji, tapi tak menepati janjinya.

Bila tak menjadi, jangan marah-marah pulak. Sebab bila marah, sebenarnya kamu marah dengan Allah. Jadilah hamba yang sentiasa redha dengan ketentuan Dia, tak ke mana janji kamu tanpa Dia menjadikannya berlaku mengikut susunanNya...

Wallahu'alam.


22 comments:

Iffah Afeefah said...

ermmmm

da penah dgr..tp diorg slalu gunekan kalimah macm ni nk selamatkn dri

アヌム ちゃん said...

nice entri. i likeeee^^ tapi kalau takde apa yg menghalang, tepati la janji tu kan..jgn pandai tabur janji2 palsu je..huhuuu~

aiman said...

betul kak sunah.. sy pun de buat entri pasal janji.. =)

~..Lesung Batu..~ said...

nice entri akak..=) setuju ngan iffah~~

ijatkomeng said...

so lau tanak susah2 ble org ty janji tau..kite senyum jerk...

Sari Yusa Ibrahim said...

ya, jgn janji tinggal janji...

aimie amalina said...

betol!
janji umpama berikan org satu pengharapan
kalo x leh janji
jgn gatai p cakap janji kan..
heee
>__<

sergeant keroro said...

insyaAllah :)

tamlegend said...

mungkir janji tergolong dalam dosa besar...

peNulis SeNjA said...

x tepati janji ..penipu .. betulke akak?

mas saari said...

hehehee...akak pun suka tautkan jari kelingking kalau berjanji masa zaman kanak2 dulu!

Ana Aishah said...

terima kasih di atas peringatan ini.

AI said...

~~apa guna berjanji...jika x ditepati...(sila bace ikut rentak lagu saloma)

senyumSOYA said...

tepati janji..
jujur pada diri..
jujur pada org lain..


^^~

eja said...

alamakk..rse nye mse kecik dlu pnh jnji ngn sorg dak laki bile besa nk kawen!hahaha..

JIJI YU said...

aku tak suka berjanji kalo aku tau aku tak mampu

azila said...

janji sutu yg senag dilafazkan tp berat utk dikotakan..

syarifahsidrus said...

jangan janji kalau tak boleh tepati kan

Solihin Zubir said...

terlalu rmai yg mungkir janji hingga adanya istilah janji melayu.. heheh.. ades..

msredcheesecake said...

janji dgn diri sendiri yg selalu tak ditunaikan...

suhaili sarif said...

sunah akk mcm penah bce,dl nabi x sebut insyaALLAH and benda 2 Allah x makbulkn.ingat x cite 2?

FasiHaH SupiaN said...

betul tu.....insyaAllah itu jgn tinggal kerana Allah punya kuasa perkenan sesuatu itu terjadi..

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.