Saya Nak Yang Sempurna!

July 10, 2011


"Ya Tuhanku...
Aku tidak meminta seseorang yang sempurna.
Namun aku meminta seseorang yang tidak sempurna,
Sehingga aku dapat membuatnya sempurna di mataMu.
Seorang ikhwah yang memerlukan dukunganku sebagai peneguhnya.
Seorang ikhwah yang memerlukan doaku untuk kehidupannya.
Seseorang yang memerlukan senyumku untuk mengatasi kesedihannya.
Seseorang yang memerlukan diriku untuk membuat hidupnya menjadi sempurna."
[Stanza Cinta, pg: 230]

Yup, Stanza Cinta lagi... Tak ramai yang mampu berfikir seperti Amni. Lebih ramai yang mahukan teman hidup yang sempurna dari segala segi.

"Eh, mana ada! I tak demand sangat, okehhhhhh!"

Yeke? Kamu pasti? Bukan kamu ke yang siap ada list jejaka idaman:
  1. Kacak macam Mitzushima Hiro
  2. Romantik macam Seth Tan
  3. Rambut pacak-pacak
  4. Bermata bening, auwww~
  5. Hidung mancung sikit
  6. Dah bekerja tetap
  7. Kaya macam Bill Gates
  8. Kulit sawo matang
  9. Lebih tinggi, so balance lah~
  10. Tak gemuk sangat, sedang-sedang aje
  11. Pakai spek pun ok, nampak ceghedikkk...
  12. Nak yang pakai kopiah, ada tak?
  13. dot dot dot

Haiyooo... Tu sape???

"Errr..."

Kita selalu mahukan yang sempurna... Tapi kita selalu terlupa bahawa diri kita sendiri ada kelebihan dan kekurangan. Sebenarnya tidak ada yang betul-betul sempurna kat dunia ni. Setiap orang ada bahagiannya masing-masing. Wahai lelaki dan wanita, sempurnanya kamu adalah apabila bertemu dengan jodoh kamu yang menyempurnakan kamu berdua...

"Seandainya dirimu tidak memiliki sesuatu yang kamu cintai, maka cintailah sesuatu yang kamu miliki." [Stanza Cinta, pg: 246]

You Might Also Like

28 Comments

  1. manusia xperfect...
    hanya ALLAH yg perfect=)

    ReplyDelete
  2. erm dlu pernah

    skng tak da

    tkde spe nk pun

    ReplyDelete
  3. Bukan semua yg dipandang cantik itu menjamin kebahagiaan...kadang2 yg nampak kurang itu adalah yg terbaik buat kita...... :)

    ReplyDelete
  4. errr mcm Bill gates? errr sy cuma tukang buat gates.. ^_^

    ReplyDelete
  5. sahih!sebab tu Allah jadikan kita ni tak sempurna..utk saling lengkap melengkapi..ingat mengingati..
    janji dia dekat dgn Allah dan punya kerjaya yang boleh bagi kita makan pakai yg halal..=)

    ReplyDelete
  6. Novel eh? klu ye, Novel Stanza ni sis xde..tp dr kata2 tulisan ko ni..mcm best jek....ermmm nak cr mana ek????

    ReplyDelete
  7. manusia xsmpurna... tapi pasangan kita la yg akan menjadi pelengkap kesempurnaan pada kita.. Kadang kita marah,dia cool je...mcm seth tan...hahhaa

    ReplyDelete
  8. 14. Badan ketak-ketan cam Ben Ashaari
    hehe

    ReplyDelete
  9. kdg2 kan sunah kte x memilih pun tp org ingat kite memilih sebab kite single lagi..
    asla single je ingat memilih T___T

    xpe dik..thanx sgt2 utk entry ni ya
    akk pn hrp ketidaksempurnaan akak akan berubah.hehe

    ReplyDelete
  10. ske n3 nih..!!!!! ayat kt atas tuh best sgt!

    ReplyDelete
  11. thats why Allah ciptakan kita berpasangan.. untuk hidup saling melengkapi.. =)


    kita pun ade entry pasal ni.. sudi baca.. =)

    http://azyaleeya92.blogspot.com/2011/05/berusaha-ke-arah-kesempurnaan.html

    ReplyDelete
  12. aku nak yg cantik..'cantik' bagi aku

    ReplyDelete
  13. GK selalu berpegang pada

    "kelemahan kamu adalah kelebihan bagi dia dan kelebihan kamu mungkin adalah kelemahan bagi dia.."

    jadi saling melengkapi

    latest entry

    Filem sekali lagi | 1st time jumpa dengan bakal mak mertua??

    ReplyDelete
  14. FUh..terkesima sebentar bila akak membaca kata2 ustazah..betul tu..biarlah tidak sempurna di mata manusia, tetapi sempurna di mata Allah S.W.T...

    ReplyDelete
  15. mencari yang sempurna maknanya menempah tiket utk jadi gila.. sbb takde manusia yg sempurna serba serbi.. kekurangan orang lainlah yang boleh jd pelengkap diri kita..

    ReplyDelete
  16. tipulah kalau kata taknak yang ada seperti yg sunah listkan tu..

    insyaAllah kita sama2 akan dikurniakan dengan pasangan terbaik untuk kita dari Allah. Amin :')

    ReplyDelete
  17. heee~ suke sgt entri ini..(dh bape byk entri dh saye suke..heheh) credit to my sister~ sunah! =)

    ReplyDelete
  18. kita jatuh cinta bukan sebab berjumpa dengan orang yang sempurna,tapi setelah kita belajar menerima segala yang ada pada dia, yang menjadikan dia sempurna di mata kita

    ReplyDelete
  19. hee~ semua org kalau boleh inginkan kesempurnaan kan?

    if i could be......hurm...

    ReplyDelete
  20. tengok jugkla ketidak sempurnaan dia camne,,,masihkah boleh di terima akal atau tak,,klu sekadar biasa2 tu takpelah kan,,hehehe,,klu terlalu bnyk ketidak sempurnaan,,tak mungkin juga melengkapi kelebihan kita,,,kerja berat sebelah pihak tu,,,hehe

    ReplyDelete
  21. salam...
    linda datang singgah sini...

    jemput datang blog linda pulak :)
    http://cthaslinda.blogspot.com/2011/07/singgah-blog-aku-sat-bleh.html

    ReplyDelete
  22. manusia..selalu nk yg perfect..tp diri sndri tak cuba diperbaiki pn...manusia saling melengkapi..

    Bru tgk stanza cinta kt tv..kurg feeling..myb sbb dh tau real life amni yg kt tv ni..sekadar lakonan..

    ReplyDelete
  23. hmm...nobody is perfect..........

    thanx angah..


    p/s:baru muncul..

    ReplyDelete
  24. as salam..
    yeah. khilaf..pada pakcik, lebih baik sempurnakan iman dari mencari kesempurnaan dalam baitulmuslim yang kita sendiri tak yakin kita mampu memikulnya atau tak..

    bila tengok yang dah ada keluarga, bila ditanya mengenai tanggungjawab, ada sedikit perbezaan dari sebelum baitulmuslim tu dibina.

    risau pun ada.tapi bila melihat hidup alim ulama', pendapatnya, takut tak dapat memikul tanggungjawab seperti sunnah Nabi.

    hm..fikir2, pakcik pun takut. haha~
    erk.

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com